تحقیق ویروس ایدز

- تحقیق ویروس ایدز

تحقیق ویروس ایدز

تحقیق ویروس ایدز در حجم 54 صفحه و در قالب word و قابل ویرایش و با قسمتی از متن زیر:

ایدز در کودکان

ایدز جزء 10 علت اولیه مرگ شیرخوارن، بچه ها و نوجوانان بوده و در چند سال آینده جزء 5 علت اولیه مرگ در این گروهها خواهد بود. تا سال 2000 میلادی حدود 40-30 میلیون نفر به ویروس ایدز آلوده شده اند که 10 میلیون آن مربوط به آلودگی در کودکان خواهد بود.

در حال حاضر 78 درصد ایدز کودکان از طریق مادر به کودک منتقل می شود و این عدد در سالهای آینده بیشتر هم خواهد شد. و نیز از تعداد کودکان آلوده شده از طریق انتقال خون و فراوردهای خونی کاسته خواهد شد.

 کودکان در خطر، شامل آنهایی هستند که از مادران روسپی، مادران معتاد به مواد مخدر تزریقی، مادران دارای اجداد هائیتی، مادران دارای شریک جنسی دو جنس باز یا هموفیل متولد شده و یا اینکه خود کودک سابقه دریافت خون ی فراورده های خونی را داشته باشد.

کودکان مشکوک به ایدز بایستی از نظر آزمایشگاهی بررسی شده و نقص سیستم ایمنی، آنتی بادی ضد HIV و  آنتی ژن خود ویروس را در آنها نشان داد. همچنین در این کودکان باید سایر نقصهای اکتسابی و مادر زادی سیستم ایمنی رد گردد.

راههای سرایت

دو راه اصلی انتقال HIV در کودکان، یکی انتقال ویروس از مادر به کودک و دیگری انتقال ویروس از طریق محصولات خونی می باشد به علاوه HIV ممکن است از طریق سوء استفاده جنسی از کودکان یا فعالیتهای جنسی در بین نوجوانان نیز انتقال یابد. انتقال ویروس از مادر آلوده به کودک می تواند طی حاملگی، هنگام وضع حمل یا کمی بعد از زایمان باشد. به طور کلی خطر سرایت ویروس ایدز از مادر آلوده به فرزند حدود 40-20 درصد است. شیر دادن می تواند یکی از راههای سرایت ایدز بعد از زایمان باشد ولی میزان ان بدرستی روشن نشده است.

 مزایای ایمونولوژیک، تغذیه ای و روانی مصرف شیر مادر به خوبی توسط جوامع بین المللی شناخته شده است. بعلاوه شیر مادر قادر به جلوگیری از پیشرفتعفونتهای همزمان با HIV در  شیرخوارن آلوده است. لذا تغذیه با شیر مادر، به خصوص در کشورهایی که شیرهای خشک جایگزین موجود نمی باشند توصیه می شود.

 پیشگیری و ایمن سازی در کودکان آلوده به HIV

غربالگری اهدا کنندگان خون و فرآورده های خونی توسط اندازه گیری آنتی بادیهای ضد HIV بهترین راه پیشگیری از سرایت عفونت HIV از طریق انتقال خون می باشد. حرارت دادن فاکتور VIII تغلیظ شده در 50 درجه سانتیگراد به مدت 30 دقیقه خطر انتقال HIV را زا این طریق از بین می برد.

از آنجا که اکثریت کودکان مبتلا به ایدز این عفونت را از مادرانشان کسب می کنند، تلاش سازمان بهداشتی بایستی در جهت تغییر رفتار بالغین و جوانان فعال از نظر جنسی متمرکز گردد.

کنترل زاد و ولد و سقط جنین می توانند از زیاد شدن کودکان مبتلا جلوگیری نماید.مطالعات بیانگر سلامتی کامل 60 تا 80 درصد شیرخوران متولد شده از مادران آلوده ای است که قبلا یک نوزاد مبتلا به دنیا آورده اند. ضرورت پیشگیری از ابتلای موارد جدید کودکان به عفونت HIV دلایل قانع کننده اخلاقی و پزشکی برای انجام آزمایشات غربالگری می باشد

همیشه باید خطر ایمن سازی یک کودک آلوده به HIV را با مزایایآن مقایسه کرد. در حال حاضر مزایای ایمن سازی به مراتب بیشتر از خطراتش است. با این حال کودکان آلوده معمولاپس از تلقیح واکسن از ایمنی کمتری نسبت به کودکان غیر آلوده برخوردار می شوند. در کشورهایی که آلودگی به HIV انتشار بیشتری دارد، کودکان حتی آنهایی که آلودگی بدون علامت دارند، باید بر اساس برنامه استاندارد سازمان جهانی بهداشت واکسینه شوند.

کودکان غیر ایمن که ایدز با علامت دارند، نباید BCG دریافت کنند. ولی تزریق سایر واکسنها بلامانع است.

تکثیر HIV

HIV تمایل خاصی به لنفوسیت های T به ویژه گروه T4 یا کمک کننده ( T- helper) دارد. مولکول CD4  که به عنوان گیرنده ویروس محسوب می شوند بر روی سلولهای دیگر نیز به میزان کمتر وجود دارد و لذا HIV قادر است آنها را نیز مستقیما آلوده سازد. که این سلولها عبارتند از لنفوسیتهای  B، ماکروفاژها و مونوسیتها، سلولهای میکرو گلیال مغز، سلولهای مخاطی کولورکتال و … در اثر چسبیدن gp 120 به CD4 تغییر در پروتئین gp120  ایجاد وبخشی از پروتئین دیگر پوششی به نامgp41 آشکار می شود که در حالت طبیعی در زیر مولکول gp 120 مخفی شده است. پروتئین gp41 هیدروفوبیک بوده و قسمت اعظم آن درون غشاء سلول جایگزین شده است.

هنگامی که HIV به سلول چسبید و وارد آن شد، چرخه تکثیر ویروسی شروع می شود. به دنبال از دست دادن پوشش، اسید نوکلئیک ویروسی در درون سیتوپلاسم سلول رها می شود. قسمت مرکزی ویروس دارای دو زنجیره مساوی و مشابه RNA بوده و حاوی پروتئینهای ساختمانی p7 و p9 که دور RNA هستند و p17 و p24 در اطراف آنهاست و آنزیمهایی مانند نسخه بردار معکوس، آندونوکلئاز و پروتئاز است که مراحل بعد چرخه تکثیر ویروس را  انجام می دهند. یک آنزیم، مسئول تبدیل اطلاعات ژنتیکی ویروس از RNA به DNA می باشد این آنزیم پلی مراز DNA بوده که ابتدا یک کپی زنجیر یک رشته ای DNA را از RNA ویروس می سازد. آنزیم ریبونوکلئاز،RNA  اولیه را خراب کرده و پلی مراز با به کار بردن اولین کپی DNA  به عنوان الگو می تواندDNA دومی را بسازد. این دو آنزیم به نام نسخه بردار معکوس خوانده می شوند.

سپس DNA ویروس حلقوی شده و وارد هسته سلول شده و در درون کروموزوم سلول میزبان جای گرفته و پروویروس نامیده می شود که این عمل توسط آنزیم آندونوکلئاز انجام می گیرد.

بعد از الحاق DNA در درون کروموزوم میزبان، عفونت ممکن است با محدودیت در چرخه عفونی تا فعال گشتن سلول آلوده برای مدتی به حالت کمون درآید. هنگامی که سلول آلوده فعال گردید، تهیه رونوشت از

پروویروس انجام می شود و RNA  ژنوم ویروس و RNA پیام آور (mRNA) مربوط به آن به وجود می آید و در نتیجه سنتز پروتئینهای ویروسی در روی ریبوزومهای رتیکولوم آندوپلاسمیک صورت می گیرد و در اثر اجتماع پروتئین با RNA ویروس، ذرات جدید ویروس تشکیل می شود.

به هر حال، در مراحل انتهایی همانند سازی HIV ، ویریون کامل در قطعه ای از غشاء سلول میزبان قرار گرفته و از سلول جوانه می زند و بدین ترتیب پوشش لیپیدی خود را به دست می آورد. پوشش لیپیدی از غشاء سلول میزبان منشا گرفته و دارای مجموعه ای از خارهای کوچک می باشد که هر یک از این خارهای کوچک، از دو یا سه واحد ساخته شده که هر یک از واحدها از دو جزء به هم پیوسته تشکیل گردیده اند.

HIV  نیز همانند سایر رتروویروسها قادر است به صورت پنهانی، به خصوص در سلولهای منوسیت یا ماکروفاژ باقی مانده و باعث کاهش فعالیت این سلولها گردد، در حالی که آلودگی لنفوسیتهای T به مرگ آنها می انجامد.

تحقیقات در بیماران مبتلا به ایدز، نقص ایمنی سلولی را در این افراد آشکار می کند. هنگام آزمایش عملکرد سیستم ایمنی سه علامت غیر عادی اختصاصی به صورت یک مجموعه به نام « تریاد ایدز » مشخص می شود.

1- کاهش تعداد لنفوسیتهای 4(CD4T+) که غالبا منجر به کاهش نسبت T4 به T8 یا لنفوپنی مطلق می گردد.

2-  افزایش گاماگلوبولین خون

3- پاسخ مختل سیستم ایمنی در بیاد آوردن آنتی ژنهایی که در آزمایش پوستی به کار برده می شود (اختلال در ازدیاد حساسیت از نوع تاخیری) .

 

 

تقسیم بندی سازمان جهانی بهداشت درمورد عفونت HIV

اصطلاح ایدز اشاره به شدیدترین شکل تظاهرات بالینی عفونت HIV دارد و شامل شماری از عفونتهای فرصت طلب اختصاصی (پنومونی ناشی از پنوموسیستیس کارینی، توکسوپلاسموز مغزی، بیماری سایتومگالوویروس، کاندیدیاز مری)، بیماریهای ناشی از HIV  (آنسفالوپاتی HIV) و یا بدخیمی های همراه (کپوشی سارکوما) م باشند.

سازمان جهانی بهداشت معتقد است که عفونت در افراد آلوده به HIV مادام العمر باقی خواهد ماند و ظرف 12 سال تقریبا 62 درصد افراد آلوده به HIV مبتلا به ایدز خواهند گردید. این پیشرفت به سوی ایدز نشان دهنده طبیعت مزمن ان بیماری است که با زوال تدریجی سیستم ایمنی میزبان به صورت کاهش تعداد لنفوسیتهای T کمک کننده مشخص می شود.

بعد از آلوده شدن شخص، تعداد لنفوسیتهای T کمک کننده شروع به کاهش نموده به طوریکه در حدود 40 تا 80 سلول در هر میلیمتر مکعب در سال از تعداد سلولها کاسته می شود. این نابودی تدریجی سیستم ایمنی در ابتدا به صورت تظاهرات بالینی نه چندان شدید مانند بزرگی غدد لنفاوی منتشر، اسهال، کاهش وزن، کاندیاز دهان و غیره خود را نشان می دهد. معمولا اکثر بیماریهای که در تعریف ایدز می گنجد هنگامی ایجاد می شود که تعداد لنفوسیتهای T کمک کننده کمتر از 200 سلول در هر میلیمتر مکعب باشد.

سازمان جهان بهداشت برای تدوین یک سیستم تقسیم بندی مناسب فهرست نشانه های بالینی که در تعیین پیش آگهی دارای اهمیت هستند را جمع آوری نموده و به صورت چهار دسته ذیل بیان کرده است :

  • بدون علامت بالینی یا با بزرگی غدد لنفاوی منتشر و پایدار (PGL)
  • عفونت اولیه (خفیف)
  • عفونت متوسط
  • عفونت شدید (معادل ایدز)

 

فرد آلوده به ویروس چه آداب و موازینی را باید رعایت نماید ؟

درباره خطرات آلوده شدن سایر افراد اجتماع به وسیله فرد آلوده به ویروس اطلاعاتی که در مورد راههای انتقال ویروس شناخته شده است باید مورد توجه قرار بگیرند. هر فرد سرم مثبت از اهدا خون مطلقا خودداری نماید. چنانچه فرد آلوده به ویروس به خدمات پزشکی مانند دندان پزشکی، تزریقات و خون گیری نیاز داشته باشد، افرادی را که این خدمات را انجام می دهند باید آگاه سازد تا احتیاطات لازم را بعمل آورند. و به ویژه هنگام تماس با خون کلیه اصول حفاظتی را رعایت نمایند. خطرات مهم آلودگی هنگام آمیزش و تماس جنسی است.

انتقال ویروس ممکن است از ک مرد آلوده به یک زن سالم صورت بگیرد. این آلودگی هنگام تماس نزدیک اعضاء تناسلی، موقع آمیزش اتفاق می افتد. بدون تردید، ترشحات مرد مانند مایع منی و یا ترشحات مهبلی زن خطر انتقال دارند. همچنن نشان داده شده است که ارتباط میان دهان و اعضاء تناسلی می تواند منشا آلودگی باشد. آلودگی از طریق بوسه همراه با مخلوط شدن بزاق تا کنون به اثبات نرسیده است.

در مردان استفاده از پرزرواتیف بهنگام مقاربت از آلوده شدن همخوابه جلوگیری می کند و بدون خطر است. با این وجود باید توجه داشت که پرزرواتیف به طرز صحیح استعمال گردد. اخیرا نشان داده اند که برخی مواد ضد عفونی کننده محتوی اوول ها، کرمها و یا اسفنجها  (ابر) خاصیت اسپرم کش دارند ویروس را در محیط آزمایشگاه از بین می برند. اما تاثیر این فرآورده ها مطلقا در انسان نشان داده نشده است. بنابراین بهتر است که این مواد تؤام با استعمال پرزرواتیف مورد استفاده قرار بگیرند.

 

وخامت بیماری ایدز چگونه است ؟

به طور مسلم وخامت بیماری برحسب تغییرات عفونت حاصل بر اثر ویروس ایدز ظاهر می گردد. واضح است که در اشکال بدون نشانه یا اشکال سبک، مسئله تهدید حیات مطرح نمی باشد. هنگام وجود نشانه های بیماری و یا علائم مشایعت کننده ایدز، خطر وخامت بیماری به شکل بسیار جدی مسئله مهمی است. علاوه بر آن در ابتلا دستگاه عصبی خطر مرگ وجود دارد. باید یاد آور شویم که طرح بیماری ایدز تحت عنوان یک بیماری وخیم ضرورت ندارد، زیرا بر اساس تحقیقات متعدد مشخص شده که از زمان آغاز و اعلام بیماری مرگ یگانه راه است.

چنانچه نتایج بدست آمده از بررسیهای متعدد را مورد توجه قرار بدهیم در می یابیم که 45 درصد افرادی که به بیماری ایدز مبتلا بوده اند از بین رفته اند. اما با تمام احوال این نتایج در پاسخ به این سؤال که افراد مبتلا به بیماری زنده خواهند ماند گویا نیست. ولی براساس آمار موجود 90 درصد افرادی که در سال 1981 به بیماری مبتلا شده بودند، فوت کرده اند. همچنین 70 درصد از فرادی که در سال 1983 بیماریشان تشخیص داده شده بود، از بین رفته اند. به طور کل باید در نظر داشت که ارقام یاد شده نعکس درستی در درک واقعیت ندارند. به عنوان مثال در موارد ابتلا به تومور و یا عفونت سیر بیماری بسیار متفاوت است. به عبارت دیگر، پیشآگهی زمان متوسط زندگی در سارکم کاپوزی 2 سال و در موارد ابتلا به عفونتهای سینومگال ویروس 2 ماه است.

به طور خلاصه وخامت بیماری ایدز به درجه نقص ایمنی فرد بستگی دارد. 

 

آیا ویروس ایدز را می توان از بین برد ؟

از آنجا که بیماری ایدز و کلیه تظاهرات ناشی از آن، به علت ویروس ایدز است، بنابراین اندیشه توقف سیر بیماری از راه از بین بردن ویروس، برای کلیه محققین به سرعت مطرح گردید.

از آغاز سال 1983 میلادی، ابتدا در آزمایشگاه و سپس در انسان، بررسیهایی درباره موادی که اثر آنها بر رتروویروسهای حیوانی به اثبات رسیده بود، به عمل آمد. کی از این فراورده ها « تنگستو آنتی مونیات » یا HPA23 بود که 10 سال قبل از پیدایش ویروس ایدز کشف شده است. تاثیر آن بر روی بعضی از تومورها و لوسمی های حاصل به وسیله ویروسهای حیوانی نشان داده شده بود. بزودی این فکر اشاعه پیدا کرد که این فراورده ممکن است از تکثیر ویروس در بیماران جلوگیری نماید. اما تجویز این دارو از یک سو در بهبود بالینی و بیولوژیک همشه نتیجه رضایت بخش نداشت و از سوی دیگر قطع درمان سبب تکثیر مجدد ویروس می شد بنابراین تکرار درمان ضرورت پیدا می کرد و مصرف طولانی دارو به علت اثرات سمی مانع ادامه درمان می گردید.

برای دانلود کلیک کنید