پاورپوینت کامل و جامع با عنوان درس زبان (Language) آموزی (Aquisition) (اکتساب زبان) یا (یادگیری زبان) دکتر بهمن زندی در 170 اسلاید
اکتساب زبان یا تحصیل زبان (به انگلیسی: Language acquisition) به فرایند پیچیدهٔ ایجاد و گسترش توان زباندانی، سخنگویی، و تکلم در انسان اطلاق میشود.
پدیدهٔ پراهمیت اکتساب زبان توسط کودکان از جملهٔ مهمترین زمینههای پژوهشی در دانش امروزین و گسترهٔ زبانشناسی بهشمار میآید. مطالعات زبانشناسان نشان میدهد که تحصیل و دریافت زبان، انسان را به سامانهٔ ذهنیِ قواعد و دستورها زبانی مجهز مینماید تا با استفاده از آن اشخاص قادر باشند باهم صحبت نموده، و منظور یکدیگر را ادراک کنند.
تحصیل آواها و واجها
از همان بدو تولد، کودکان در معرض بسیاری از انواع صداها قرار میگیرند. پیش از آنکه بتوانند به دریافت و کسب تواناییهای زبانی نایل آیند، آنها نیازمندند که صداهای نامربوط به سخن و کلام انسانی را از آواهای گفتاری، مجزا و متمایز تشخیص بدهند. چنین به نظر میآید، که ریشهها و بنیادهای این قدرت شگفتآور به همراه کودک و با خود او زاده میشود، چرا که، حتی تازه تولدیافتهها هم پاسخهای متفاوتی در مقابل آواها و نواهای انسانی بروز میدهند، تا در برابر صداهای دیگر. حتی پیش از پایان دوماهگی، اطفال نوزاد میتوانند صدای مادران خود را بشناسند.
آموزش خواندن ونوشتن فارسی به دانش آموزان
آموزش رسمی در ایران برمبنای زبان فارسی است. آموزش خواندن و نوشتن زبان فارسی به دانش آموزان را در اصطلاح آموزش و پرورش زبان آموزی میگویند. زمان انجام این امر مهم، سال اول ورود به دبستان یا پایهٔ اول ابتدایی است.
ارکان زبان آموزی
زبان آموزی دارای چهار رکن است که عبارتنداز گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن.
هدف زبان آموزی
هدف از گنجاندن این مرحله در آموزش و پرورش رسمی، آموزش صداهای زبان فارسی در قالب کلمات بامعنی است. این کلمات در اصل نام تصاویر لوحههای آموزشی هستند که برای زبان آموزی مورد استفاده قرار میگیرند. این لوحهها شامل تصاویر مختلفی از اشیا، جانوران، محیط زندگی و پدیدههای طبیعی هستند که به زعم تهیه کنندگان لوحهها برای همهٔ یادگیرندگان آشنا بوده و آنها را میشناسند. مدت این دوره به استثنای مناطق دوزبانه، یک ماه و معمولاً مهرماه پایهٔ اول ابتدایی است. علاوه بر مشکلات مناطق دوزبانه، تفاوتهای فردی یادگیرندگان نیز بر یادگیری آنان مؤثر هستند.
فهرست مطالب:
فصل اول: زبان و ارتباط زبانی
ماهیت و ویژگیهای زبان
تعریف زبان
ویژگیهای اصلی زبان
نظام مند بودن زبان
قراردادی بودن نشانه های زبان
خلاقیت زبان
عدم وابستگی و آزاد بودن از قید زمان
چند نقشی بودن
گونه های زبانی
سیاق
سبک
رسانه
ساختار درونی زبان
ساخت آوایی
ساخت صرفی
ساخت نحوی
ساخت معنایی
و…
فصل دوم: رشد زبانی کودک و نظریه های آن
مراحل رشد زبانی کودک
مرحله پیش زبانی
تقسیم بندی زمانی دوره پیش زبانی
مرحله گفتار تک کلمه ای
گفتار تلگرافی
تولید جمله های طولانی تر
انجام گفتگوی نسبتا طولانی
انجام مکالمه کامل
یادگیری و عملکرد
و…
فصل سوم: اصول و ویژگی های اساسی حاکم بر برنامه زبان آموزی پیش دبستان
اصول کلی تعلیم و تربیت
اصول کودک محوری
الگوی موضوع محور
الگوی کودک محور
اصل محوریت رویکرد کل نگر در دوره پیش دبستانی
اصل انعطاف پذیری برنامه
و…
فصل چهارم: نیاز سنجی آموزشی و گزینش اهداف زبان آموزی
منابع گرد آوری اطلاعات جهت تدوین برنامه زبان آموزی به کودکان پیش دبستانی
فرایند نیازسنجی
شناخت کودکان
اهداف غایی برنامه زبان آموزی
شناسایی نهایی نتایج برنامه
بسندگی تا حد توانایی اهل زبان
توانایی های زبانی بزرگسالان
و…
فصل پنجم: گزینش و سازماندهی محتوای برنامه زبان آموزی
گزینش محتوا
ملاک های گزینش محتوا
مراحل گزینش محتوا
سازماندهی محتوا
دسته بندی عناصر و قواعد منتخب
سازماندهی عمودی محتوا
سازماندهی افقی محتوا
اصول سازماندهی محتوا
و…
فصل ششم: راهبردهای ارائه برنامه زبان آموزی
شیوه ها و فنون زبان آموزی
شیوه ایفای نقش
نشانه های غیر کلامی در شیوه ایفای نقش
شیوه بحث گروهی
شیوه بازی آموزشی
شیوه قصه گویی
مهمترین راهبردهای قصه گویی
ملاکهای انتخاب شیوه ها و فنون زبان آموزی
انواع رسانه های آموزشی و کاربر آنها
ملاکهای انتخاب رسانه آموزشی
و…
فصل هفتم: زبان آموزی در مناطق دو زبانه
لهجه های زبان فارسی
گویش ها
دو زبانگی
معیارهای تقسیم بندی
اهداف برنامه زبان آموزی در مناطق دو زبانه
مبانی نظری زبان آموزی در مناطق دو زبانه
مراحل یادگیری زبان شفاهی
و…