پاورپوینت با موضوع گذار فاز

- پاورپوینت با موضوع گذار فاز

پاورپوینت با موضوع گذار فاز

 

 

 

 

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : پاورپوینت

نوع فایل.ppt ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد اسلاید : 66 اسلاید

قسمتی از متن .ppt :

گذار فاز

پدیده گذار فاز 

پدیده‌‌ای است که با بروز یک ناپیوستگی در ترمودینامیک یک دستگاه همراه است. 
گذار فاز مرتبه اول: تابع گیبس در طی تغییر فاز ثابت می‌ماند و شامل تغییراتی در آنتردپی (s) و حجم (v) هستند مانند فرآیند جوش – میعان 
گذار فاز مرتبه دوم و بالاتر: گذارهایی که بدون تغییر ناگهانی در چگالی با یک تغییر ناگهانی در گرمای ویژه همراه است. در این گذارها شکست تقارن بدون تغییر حالت است. مثل تبدیل مواد یا رامغناطیس به مواد فرد مغناطیس در این حالت پارامتر نظم    است و بدون اینکه سیستم تغییر حالت پیدا کند سیستم تقارنش را نسبت به دوران از دست می‌دهد. 

جایگاه پدیده گذار در حل مسایل به روش آماری

تحلیل پدیده‌های فیزیکی در مکانیک آماری به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شود:

دسته اول: ساختارهای میکروسکوپی سیستم غیر بر هم کنشی هستند و در نتیجه تابع ترمودینامیکی سیستم به طور مستقیم از دانش به ترازهای انرژی متعدد به دست می‌آید. 

دسته دوم: که پدیده گذار فاز به این روش  بررسی می‌شود، تحلیل نقطه تکینه تابع ترمودینامیمی است. 

پدیده فرو مغناطیس

در بعضی از فلزات کسری از اسپین اتمها در دمای پایین‌تر از دمای خاصی (دمای بحرانی) در یک جهت خاص تطبیده می‌شوند و یک میدان مغناطیسی خود بخودی ایجاد می‌کنند. 

مطالعه اساسی در گذار فاز مطالعه رفتار سیستم در همسایگی نقطه بحرانی است.  

مدل آیزینگ

هر جا که با زنجیری از یک خصوصیت و یا با انتشاری که همسایگی در آن نقش مهمی داشته باشد مدل آیزینگ را می‌توان آزمود. مثلاً بررسی یک بیماری مسری و انتشار آن در یک جامعه و یا ارتباط شرکتهای تجاری و بر هم کنش آنها با هم و همچنین در موقعیت‌هایی که پارامتر یا کمیت خاصی از سیستم دو انتخاب برای مقدار گیری داشته باشد یا بتوان تعداد این  انتخاب‌ها را به دو مقدار تقلیل داد. 

مدل آیزینگ در گذار پارامغناطیس- فرو مغناطیس 

برای حل سیستمهای شیمیایی- فیزیکی که دستخوش انتقال فاز می‌شوند بوسیله آرایش شبکه‌ای که فقط نیروهای بر هم کنشی اتمهایی که در همسایگی هم هستند را در نظر می‌گیریم که نحوه‌ آرایش (اشغال فضا) این برهم کنش‌ها را تغییر می‌دهد این مدل خواص ترمودینامیکی پدیده‌ها را تغییر نمی‌دهد. مدل آیزینگ تلاشی است برای شبیه‌سازی ساختار یک جسم فرومغناطیس و مزیت اصلی آن اینست که این مدل در دو بعد به بررسی دقیق در مکانیک آماری منجر می‌شود. 

در این مدل سیستم به صورت آرایه‌ای از N نقطه ثابت که جایگاههای شبکه نامیده می‌شود و در نظر گرفته می‌شود. این آرایه شبکه n بعدی را تشکیل می‌دهد که یک متغییر اسپینی                     به هر جایگاه شبکه نسبت داده می‌شود که عددی برابر 1+ یا 1- است.   
                 معرف یک پیکربندی است. 

شکل یک نمونه‌ای از یک پیکربندی برای سیستمی با 5 جایگاه است که پیکربندی این شکل {1-، 1+، 1+، 1-، 1+}={δ1}است.

فهرست مطالب و اسلایدها:

پدیده گذار فاز

پدیده فرو مغناطیس

مدل آیزینگ

مدل آیزینگ در گذار پارامغناطیس- فرو مغناطیس

بررسی مدل آیزینگ در یک بعد

محاسبه تابع پارش بوسیله مدل آیزینگ برای زنجیره باز

مدل آیزینگ در دو بعد

برای دانلود کلیک کنید