مقاله مروری فارسی با عنوان سالخوردگی و سیستم ایمنی؛ چالش ها و راهبردها

- مقاله مروری فارسی با عنوان سالخوردگی و سیستم ایمنی؛ چالش ها و راهبردها

مقاله مروری فارسی با عنوان سالخوردگی و سیستم ایمنی؛ چالش ها و راهبردها

سالخوردگی و سیستم ایمنی؛ چالش ها و راهبردها

 

 

10 صفحه فایل word مقاله مروری فارسی با عنوان سالخوردگی و سیستم ایمنی؛ چالش ها و راهبردها

 

سالخوردگی، چالش مهمی برای مسئولین سلامت جامعه است. پیری، با ضعف ارگانیسم، کاهش کارایی اغلب سیستم های فیزیولوژیک، شامل سیستم ایمنی و افزایش متعاقب عفونت ها مرتبط است. یکی از دلایل مهم مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان در سنین بالای 65 سال، عفونت است(1).

ممانعت از ابتلا به عفونت از طریق واکسیناسیون، بهترین راه کاهش مشکلات و کنترل مرگ و میر جمعیت سالمندان جامعه است. با این حال، برای همه ی بیماری ها واکسن موجود نیست و بعضی از واکسن ها مثل واکسن های سیاه زخم، برای افراد مسن، موئثر نیستند (1).

از این رو، تعیین تأثیر فرآیند پیچیده ی سالخوردگی بر سیستم ایمنی و تشخیص تغییرات بخش های مختلف جمعیت سلول های ایمنی، به منظور به کارگیری واکسن های بهتر و/یا رویکردهای بهتر واکسیناسیون، برای پیشگیری از بیماری های عفونی در سالمندان، واجد اهمیت است (1).

معمولاً، سیستم ایمنی را به دو شاخه ی ذاتی و اکتسابی تقسیم می کنند. سلول های سیستم ایمنی ذاتی، تنها از یک نوع گیرنده برای شناسایی طیف وسیعی از آنتی ژن ها استفاده می کنند و در نتیجه، پاسخ آن ها به همه ی عوامل عفونی، مشابه است اما سلول های ایمنی اکتسابی، برای هر آنتی ژن یک گیرنده ی اختصاصی دارند و به تبع، در مقابل عوامل بیماری زا، پاسخ های متنوعی بروز می دهند. همچنین، یک حافظه ی ایمنی در سیستم ایمنی اکتسابی تکوین میابد که سیستم ایمنی ذاتی فاقد آن است. از سوی دیگر، نقش سیستم ایمنی ذاتی در مراحل اولیه ی عفونت و آغاز پاسخ ایمنی اکتسابی، بسیار حیاتی است (2).

فرآیند پیری، با تغییرات ساختاری و عملکردی وسیعی در سیستم ایمنی همراه است که مجموعاً، تحت عنوان پیری سیستم ایمنی نامیده می شود (2).   

 

برای دانلود کلیک کنید