تحقیق پارگی تاندول آشیل

- تحقیق پارگی تاندول آشیل

تحقیق پارگی تاندول آشیل

تحقیق پارگی تاندول آشیل در حجم 14 صفحه و در قالب word و قابل ویرایش و با قسمتی از متن زیر:

پیچ خوردگی ورگ به رگ شدن مفصل

Strain & Sprain

فشار وارد به رباطهای مفصل اگر بیش از حد تحمل آنها باشد موجب پیچ خوردن ورگ به رگ میشود در صورتی که ضربه خفیف باشد وباعث کش آمدن رباطها وپارگی مختصر وریز بینی آنها شود پیچ خوردگی Strain و اگر فشار شدید باشد باعث پارگی رباطها شود ولی منجر به دررفتگی نگردد به رگ شدن Sprain نامیده می شود.

 

علت

رگ به رگ شدن وبه پیچ خوردن پا ضمن راه رفتن روی زمین ناهموار ، پریدن از بلندی، سرخوردن ضمن ورزش وشوخی نامناسب که به مفاصل فشار بیش از حد بوجود آورد ایجاد می شود.

علائم بالینی

مفصل مبتلا متورم ودردناک است وگاه با خون مردگی پوستی همراه است. حرکات مفصل محدود ودردناک است.

 

درمان

بانداژ عضو آسیب دیده با باند کشی، بالا نگه داشتن آن جلوگیری از افزایش تورم، استفاده از چوب زیر بغل به منظور جلوگیری از وارد آمد فشار به اندام آسیب دیده در موقع راه رفتن، گذاشتن کیف یخ به مدت 12 تا 24 ساعت برای جلوگیری از خونریزی بیشتر در بافتهای نرم و استفاده از گرمایی موضعی با تشکچه برقی یا کیف آب گرم برای افزایش جریان خون عضو وکاهش تورم آن در مواردی که آسیب شدید ویا در مواردی که بخواهیم بیمار را بزودی بدون عصا راه بیندازیم با گچ گیری، عضو آسیب دیده را به مدت 3 تا 4 هفته بی حرکت می کنیم. وبعد از برداشتن گچ هیدروتراپی به تسریع بازگشت حرکات مفصل کمک می کند.

 

دررفتگی مفصل

اگر ضربه وارده به مفصل به قدری شدید باشد که باعث پارگی رباطهای نگه دارنده مفصل شود ستوه مفصلی جابجا می شود وبه اصلاح مفصل در می رود.

علائم بالینی

پس از وارد شدن ضربه بیمار درد نسبتاً شدیدی احساس می کند وتغییر شکل مفصل در رفته مشهود است. حرکات مفصلی شدیداً محدود ودردناک است دررفتگی مفصل ممکن است به آسیب های عروق واعصاب وگاه با شکستگی همراه است.

 

درمان

مفصل دررفته راباید هرچه زودتر جا انداخت این کار ممکن است پس از تزریق مسکن بی حسی موضعی ویا بیهوشی عمومی انجام گیرد جا انداختن به طریقه بسته در اکثر موارد امکان پذیر است. در غیر آن صورت با عمل جرحی جا انداخت به مدت 3 تا 4 هفته درمان صورت می گیرد.

 

کلیات درباره شکستگی ها

ضربات وارده بر استخوان را باعث بهم خوردن تداوم تیغه های استخوانی گردد شکستگی گویند.

گه این ضربه ممکن است باعث خورد شدن وجابجا شدن قطعات شکسته شده استخوان گردد. ویا خفیف بوده وباعث ترک خوردن استخوان در بعضی موارد هم شکستگی میکروسکوپی می باشد.

علت شکستگی ها

استخوان ها مانند دیگر بافتهای بدن دارای قدرت تحمل مشخصی در مقابل ضربه های خارجی هستند که این قدرت تحمل در استخوان های مختلف بدن نسبت به ضربه ها متفاوت است. استخوان ها دراز مثل استخوان ران و استخوانهای ساق که وزن بدن را تحمل می کنند قدرت تحمل شان نسبت به فشار به مراتب زیادتر از قدرت تحمل شان در مورد پسچ خوردن، کشیده شده، وزاویه دار شدن یا خم شدن است. استخوان های اسفنجی مانند جسم مرده ها دارای قدرت کمتری در برابر فشار هستند وشکستن آنها بیشتر به صورت در هم رفتن قطعات شکسته است.

استخوان کودکان نسبت به بزرگسالان از استخوان های باقابلیت ارتجاعی برخوردارند. که برای ایجاد شکستگی باید نیروئی بیش از تحمل استخوان از داخل یا خارج به استخوان وارد آید. نیروی وارد آمده از بیرون ممکن است به صورت ضربه ای مستقیم یا غیر مستقیم باشد در ضربه مستقیم عامل فشار مستقیماً به عضو برخورد می کند مثل برخورد سپر اتومبیل به ساق. ضربه های غیر مستقیم ممکن است سبب چرخش اندام شوند که شکستگی مارپیچی ایجاد می کنند ویا سیب خم شدن وزاویه دار شدن استخوان می شود که منجر به شکستگی عرضی استخوان می شود.

شکستگی اسفنجی مانند جسم مهره ها و استخوان های پاشنه غالباً به صورت خفیف و مکرر به عضو، گاه باعث شکستگی ناگام استخوان بدون جابجایی می شود مثل شکستگی استخوان های کف پا در سربازان متعاقب رژه رفتن. در پیران با توجه به پوکی استخوان ضربه های خفیف نیز ممکن است سبب شکستگی شود.

شکستگی ممکن است در اثر انقباض وشدید عضلات به وجود آید. پاره شدن مثانه و مجاری ادرار پس از شکستگی استخوان های لگن وپاره شدن عضو رادیال متعاقب شکستگی تنه استخوان بازو و غیره. با توجه به این نکات درمان شکستگی نیست باید درمان کامل از بیمار به عمل آید تا ضایعات دیگر هم درمان گردد.

گاهی شکستگی باعث پارگی عضله ورگ می شود و خونریزی شدید در بیمار شوک به وجود می آورد که باعث اختلال در جریان خون اندام ویا اختلال کار عصب زیر فشار شود.

برای دانلود کلیک کنید