پاورپوینت کامل و جامع با عنوان تبدیل آفین در صفحه اقلیدسی در 84 اسلاید

- پاورپوینت کامل و جامع با عنوان تبدیل آفین در صفحه اقلیدسی در 84 اسلاید

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان تبدیل آفین در صفحه اقلیدسی در 84 اسلاید

 

 

 

 

 

 

 

تبدیل همگر یا تبدیل آفین (به انگلیسی: Affine transformation) نوعی تبدیل ریاضی است که هم‌خطی‌بودن و نسبت فاصله‌ها در آن حفظ می‌شود. بدین ترتیب در نتیجهٔ یک تبدیل همگر، تمامی نقاط روی یک خط در ورودی، در خروجی نیز روی یک خط خواهند ماند. با این وجود در تبدیل‌های همگر طول و زاویهٔ بین خط‌ها لزوماً حفظ نمی‌شود.

انتقال، تجانس، تشابه و چرخش نمونه‌هایی از تبدیل‌های همگر هستند. همچنین هر تبدیل خطی یک تبدیل همگر است، با این وجود هر تبدیل همگری خطی نیست.

مثلث‌ها آفین یکدیگر هستند، به این معنی که هر مثلثی را می‌توان با استفاده از یک تبدیل آفین به هر مثلث دیگری تبدیل کرد.

هندسهٔ اقلیدسی به مجموعهٔ گزاره‌های هندسی‌ای اطلاق می‌شود که به بررسی موجودات ریاضیاتی مثل نقطه و خط می‌پردازد و بر پایه‌هائی که اقلیدس ریاضی‌دان یونانی در کتاب خود به‌نام اصول عرضه کرده، بنا شده‌است. این قضایایِ هندسی عمدتاً توسطِ یونانیانِ باستان کشف و توسطِ اقلیدسِ اسکندرانی گردآوری شده‌اند و بخش بزرگی از آن همان است که در دبیرستان‌ها تدریس می‌شود. کتابِ «اصولِ» اقلیدس یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین کتاب‌ها چه به لحاظِ محتوا و چه از نظرِ روشِ اصلِ موضوعه‌ای‌اشبوده‌است. تا قرن نوزدهم میلادی هر وقت از هندسه سخن می‌رفت منظور هندسه اقلیدسی بود. بررسی مفاهیم هندسه اقلیدسی در دو بعد را «هندسه مسطحه» و در سه بعد «هندسه فضائی» می‌نامند. این مفاهیم را به ابعاد بالاتر از سه نیز می‌توان تعمیم داد و همچنان آن را هندسه اقلیدسی نامید.

 

فهرست مطالب:

تبدیل آفین

خط ثابت یک تبدیل آفین

گروه آفین (AF(2

قضیه اساسی هندسه آفین

انعکاس آفین

قیچی

تجانس

تشابه

تقارن آفین

نیم خط و زاویه

مرکز هندسی

تقارنهای یک پاره خط

تقارن های زاویه ای

مختصات مرکز ثقلی

جمع زاویه ها

مثلث

تقارن های مثلث

قابلیت انطباق

قضیه های قابلیت انطباق مثلثها

مجموع زاویه های مثلث

برای دانلود کلیک کنید