موتورهای نسبت تراکم متغیر

- موتورهای نسبت تراكم متغير

موتورهای نسبت تراکم متغیر

موتورهای نسبت تراکم متغیر

تعداد صفحات : 20 صفحه

چکیده :

 

تا کنون برای بهینه‌ساز‌ی مصرف انرژی و پایین نگه داشتن سطح آلایندگی‌های زیان آور تغییرات متعددی بروی مکانیزم کارکرد موتور انجام شده که از آن جمله می‌توان به نصب تور‌بو‌ شارژر و سوپر‌شارژر‌ها و‌یا ساخت موتورهایی که توسط یک پردازنده الکترونیکی کنترل می‌شوند نام برد.

یکی دیگر از راه‌های کاهش آلایندگی ساخت موتورهایی بود که می‌توانند از گاز CNG و LPG‌استفاده کنند که این دو سوخت نصبت به بنزین آلودگی کمتری تولید می‌کنند.

مشکل اساسی در مصرف سوختهای CNG و LPG این است که، این سوخت‌ها به فراوانی بنزین یافت نمی‌شوند و پمپ مخصوص آنها در همه‌جا وجود ندارد. بنابر این باید این امکان وجود داشته باشد که بتوان در صورت لزوم از بنزین هم استفاده کرد.

موتورهایی که می‌توانند همزمان از هر دو سوخت استفاده کنند به دوگانه سوز معروفند. مشکل اساسی در خودرو‌های دوگانه سوز متفاوت بودن خواص دو نوع سوخت است. هر یک از این دو سوخت نیاز به نسبت تراکم متفاوتی دارند. . ونیز اکتان بنزین با نسبت تراکم رابطه‌ای مستقیم دارد و رعایت نکردن این امر باعث خود سوزی و Knocking می‌شود.

همچنین در موتورهای تور‌بو‌ شارژر و سوپر‌شارژ دار نیز برای دورهای مختلف نیاز به نسبت تراکم های مختلف است تا بیشترین بازده را داشته باشند.

با توجه به مشکلاتی که ذکر شد، امروزه شرکت‌های بزرگ خودرو ساز در تلاش برای ساخت موتورهایی با نسبت تراکم متغیر (VCR) هستند.

برای دانلود کلیک کنید