مقاله زندگینامه حضرت آدم

- مقاله زندگینامه حضرت آدم

مقاله زندگینامه حضرت آدم

زندگانی حضرت آدم ابوالبشر را به 2 قسمت تقسیم کرده ایم، یکی زندگی در قرآن و یکی دیگر در تورات. پس با ما همراه باشید.   فرمت پی دی اف تعدادصفحات35

بیوگرافی حضرت آدم (ع) در قرآن

بنابر آن چه در قرآن آمده است، خداوند برای آگاه ساختم فرشتگان از مشیت خویش به ایشان فرمود که در زمین خلیفه ای قرار خواهد داد. فرشتگان گفتند : آیا زمین را به کسی خواهی سپرد که در آن فساد کند و خون ها بریزد؟ خداوند فرمود : آن چه من می دانم شما نمی دانید.

پروردگار انسان را از خاک به دست خویش بیافرید. پس از سرشته شدن گل آدم، خداوند در او روح دمید و به وی بهترین صورت را بخشید و او را از نام و حقیقت موجودات آگاه ساخت. برای آن که فرشتگان به علت امتیاز آدمی پی برند، آن نام ها را به فرشتگان عرضه داشت و ایشان به حقیقت آنها پی نبردند.

آن گاه آدم را فرمود تا اسماء موجودات را بر فرشتگان باز نماید؛ و چون آدم از عهده آزمایش برآمد، همه فرشتگان به برتری او اقرار کردند. ملائکه به امر حق و به منظور تعظیم آدم به سجده در افتادند. تنها ابلیس بود که کبر ورزید و اعتراض کرد و گفت : من از آدم برترم، چه اصل خلقت من آتش و اصل آفرینش او خاک تیره است.

ابلیس به دنبال عصیان در برابر پروردگار خویش مردود درگاه شد. آدم با جفت خود ساکن بهشت گردید. خداوند بهره بردن از تمامی نعمات بهشت را بدانان ارزانی داشت، آنان تنها، از نزدیک شدن به درختی معین نهی شدند. شیطان به وسوسه آدم و زوجه اش پرداخت. آن دو پس از خوردن میوه ممنوع، عورتشان ظاهر گردید و بر عیب خود واقف شدند؛ و سعی در پوشیدن آن داشتند؛ به ناچار از برگ درختان، برای ستر عورت خویش استفاده کردند.

در این هنگام، از پروردگار ندایی بدین مضمون شنیدند : «مگر شما را از خوردن میوه آن درخت باز نداشتیم یا مگر شما را از عدوات و دشمنی شیطان آگاه نساختیم؟» ایشان گفتند : بار پروردگارا ما به خود ستم کردیم، هر گاه از گناه ما درنگذری و ما را مورد رحم و شفقت خویش قرار ندهی، در زمرۀ زیان کاران خواهیم بود.

بدین ترتیب، آن ها استغفار کردند و در نتیجه توبه ایشان پذیرفته شد و مأمور گردیدند که به زمین فرود آیند و در روی زمین تا مدتی قرار یابند.

در مورد حضرت آدم در تورات

آن چه در قرآن کریم درباره داستان حضرت آدم (ع) آمده است با روایت سفر پیدایش در عهد عتیق آمده است که خداوند آدم را به صورت خویش می آفریند و بر همۀ جانوران فرمان روایی می دهد.

خداوند پس از آفریدن آدم، باغی به طرف مشرق در عدن غرس می کند و آدم را در آن جای می دهد تا کار کند و محافظ باغ باشد. در وسط این باغ، در خت معرفت نیک و بد قرار دارد که خداوند آدم را از خوردن میوۀ آن منع می کند. آن گاه برای آن که آدم تنها نباشد، خداوند حیوانات صحرا و پرندگان آسمان را از زمین سرشته و به نزد آدم می آورد تا ببیند و بر آن ها نام بگذارد.

چون از این جانوران هیچ یک موافق معاونت آدم نیستند، خداوند زن را از یکی از دنده های آدم می آفریند. مار زن را می فریبد تا از میوۀ درخت می خورد و به آدم نیز می دهد. بعد از خوردن این میوه، چشم آن دو باز می شود و در می یابند عریانند. خداوند، چون از این امر با خبر می شود، آدم و زوجه اش را از بهشت بیرون می کند.

زندگینامه حضرت آدم علیه السلام موضوع این مطالب از سایت دانلود مقاله می باشد. مطالب مهمی که در این مقاله آمده است به صورت زیر می باشد :

  1. در ابتدای مقاله آدم در ادیان مورد بررسی قرار گرفته شده است.
  2. در ادامه در مورد حضرت آدم در قرآن و روایات چندین صفحه نوشته شده است.
  3. اخلاق و فضائل و ویژگی های حضرت آدم موضوع بعدی است که در این مقاله دیده می شود.
  4. سپس درباره خلقت آدم مطالبی بیان شده است.
  5. و مطالب دیگری که فقط با دانلود مقاله به صورت کامل می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید.

برای دانلود کلیک کنید