مقاله در مورد بررسی رابطه بین سبک های رهبری مدیران مدارس با رضایت شغلی دبیران مقطع متوسط شهرستان پارس آباد در سال تحصیلی 89-88
چکیده
هدف کلی این تحقیق عبارت از تعیین رابطه بین سبک رهبری مدیران مدارس دولتی (براساس 4سبک
رهبری مورد نظر لیکرت) با میزان رضایت شغلی دبیران است. روش این پژوهش از نوع توصیفی
همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق عبارت است از کلیه مدیران مدارس متوسطه پارس آباد که برابر
با 37مدیر و کلیه دبیران مقطع متوسطه که برابر با 413نفر می باشند. حجم نمونه مدیران با استفاده از
جدول مورگان برابر با 32نفر و حجم نمونه دبیران (به ازاء هر مدیر 5دبیر) برابر با 160نفربه روش
نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه، رضایت شغلی اسمیت
کندال، هالین و پرسشنامه محقق ساخته تعیین سبک رهبری لیکرت استفاده شده است. یافته ها حاکی از
آن است. .1بین سبک رهبری استبدادی مدیران با رضایت شغلی دبیران رابطه وجود ندارد. .2بین سبک
رهبری خیرخواهانه با رضایت شغلی دبیران رابطه وجود دارد. .3بین سبک رهبری مشورتی با رضایت
شغلی دبیران رابطه وجود دارد. .4بین سبک رهبری مشارکتی با رضایت شغلی دبیران رابطه وجود دارد.
.5میانگین استفاده از سبک های رهبری مشورتی و مشارکتی بیشتر از سایر سبک های رهبری میباشد.
.6میزان رضایت شغلی دبیران حدوداً %74درصد بوده است. .7از میان سبک های رهبری لیکرت، سبک
مشورتی پیش بینی کننده بهتر رضایت شغلی میباشد
فرمت فایل:Word
تعداد صفحات:25