دانلود پلورپوینت تشریح نظریه کنش متقابل نمادین هربرت مید و ارتباط آن با پراگماتیسم
این پاورپوینت در قالب 18 اسلاید به تشریح نظریه کنش متقابل نمادین هربرت مید و ارتباط آن با پراگماتیسم می پردازد.
نظریه کنش متقابل نمادین – جورج هربرت مید
vدر این نظریه انسان ها در فراگرد کنش اجتماعی، معناها را به وسیله نمادها به یکدیگر انتقال می دهند و آن ها نیز بر پایه تفسیرشان از نمادها واکنش نشان می دهند.
مید در کتاب “ذهن، خود و جامعه” به دنبال تبیین این است که چگونه ذهن و خود درون بافت رفتار و تعامل اجتماعی به وجود می آیند. پاو بر نقش ایماها و اشاره ها در شرایط اجتماعی بخشی از کنش می باشد.
در تعامل بین حیوانات، کنش اجتماعی یا “مکالمه ایماها و اشاره ها” را می توان مجموعه ای از نمادها دانست که در ان طرف های مختلف بر مبنای تفسیری که بر ایماها و اشاره های گوناگون می گذارند، پاسخ می دهند.
چنین عملی را می توان شکلی از ارتباطات در نظر گرفت که در آن “ایماها و اشاره ها یا نمادهای” مورد استفاده، مراحل بعدی کنش را متاثر می سازند.
در خصوص حیوانات معانی در “ذهن” وجود ندارند.
حیوانات خودهایی هستند که ارتباطاتشان از روی آگاهی نیست.
هر حیوان رفتار خود را مطابق با آنچه حیوان دیگر انجام می دهد تعیین می کند.
در انسان ها، فرد از طریق “ایماها و اشاره های صوتی یا زبان” می تواند این استعداد را داشته باشد که از آنچه انجام می دهد، آگاه شود.
شخص از طریق عملکرد “ذهن” می تواند موضوع اندیشه های خود شود.
مید می کوشد نشان دهد که “ذهن و خود” بدون اغراق برایندهای اجتماعی هستند؛ و زبان در قالب علائم صوتی ، ساز وکاری را برای پیدایش آن ها فراهم می کند.
انسان خود آگاه از طریق فرآیند اجتماعی یعنی فرآیند تعامل که مستلزم ایجاد زبان و در پی آن ذهن و خود است تکامل می یابد.
انسان استعداد آگاه شدن از شرایطی را که در ان است را دارد.
برای این که این کار عملی شود، او باید قادر باشد معنای ایما و اشاره های شخصی خود را تفسیر کند.