تحقیق درباره فشار خون

- تحقیق درباره فشار خون

تحقیق درباره فشار خون

تعداد صفحه:  13

نوع فایلWord

فرمت فایلdocx

***  قابل ویـرایش

 

 

 

فهرست مطالب

 

فشار خون چیست؟

 

لزوم اندازه‌گیری فشار خون

 

شرایط قبل از اندازه‌گیری فشار خون

 

وضعیت مناسب برای اندازه‌گیری فشار خون

 

نحوه اندازه‌گیری فشار خون

 

اشتباهات اندازه‌گیری فشار خون

 

نحوه اندازه‌گیری فشار خون با دستگاههای دیجیتالی

 

آیا میزان فشار خون تغییر می‌کند؟

 

آیا داشتن دستگاه فشار خون در منزل مفید است؟

 

عوامل خطر ایجاد فشار خون

 

طبقه بندی پرفشاری خون در بالغین

 

تقسیم بندی

 

پرفشاری اولیه

 

پرفشاری ثانویه

 

بررسی‌های تشخیصی

 

تست‌های آزمایشگاهی

 

۱. تست‌های معمول و روتین

 

۲. تست‌های انتخابی

 

۳. تست‌های تکمیلی

 

 

 

 

 

فشار خون چیست؟

 

خونی که در هر انقباض عضله قلب از داخل سرخرگها عبور می‌کند به دیواره آن فشاری وارد می‌کند که آن را فشار خون گویند. فشار خون دارای یک میزان ماکزیمم (فشار خون سیستولی) و یک میزان مینیمم (فشار خون دیاستولی)می‌باشد. در هنگام تعیین و گزارش فشار خون هر دو میزان باید ذکر شود. این میزانها بیشتر بر حسب میلیمتر جیوه و گاهی سانتیمتر جیوه گزارش می‌شود. گزارش فشار خون بصورت عدد کسری است که صورت آن فشار خون سیستولی یا ماکزیمم و مخرج آن فشار خون دیاستولی یا مینیمم می‌باشد.

 

فشارخون ازنظر همودینامیک عبارت است ازنیرویی که خون بردیواره رگهایی که درآن جریان دارد واردکند. ازدیاد فشارخون ازافزایش برون ده قلبی بابالارفتن مقاومت عروقی ویاهردوناشی می شودمطالعات مختلف نشان داده که درتمام سطوح فشارخون خطرمرگ ومیردراثربیماریهای قلبی وعروقی متناسب بابالارفتن میزان فشارخون افزایش می یابد .درواقع نمی توان مرزمشخصی رابعنوان مرزفشارخون طبیعی وفشارخون بالاتعریف کرد،چون فشارخون متغیری است که بصورت پیوسته درجامعه توزیع شده ومعیارمشخصی برای طبیعی ویاغیرطبیعی بودن آن وجودندارد. بهترین وکاربردی ترین تعریف فشارخون بالاسطحی ازفشارخون است که درآن فوایددرمان بیش ازخطرهای عدم درمان باشد.

 

    فشارخون طبیعی براساس قرارداد برای فشارخون سیستولی پائین تراز120 میلی مترجیوه وبرای فشارخون دیاستولی پائین تراز80 میلی لیترجیوه است وفشارخون دیاستولی 80 تا89 وسیستولی 120 تا139 بعنوان پره هایپرتانسیون شناخته می شود.  شیوع فشارخون بالا درجوامع گوناگون متفاوت است وبرحسب جوامع ازحدود10 تا60 درصد متغیراست. هرچه فشارخون بیشترباشد،خطربیماریهای قلبی عروقی بیشتروامیدبه زندگی کمتراست .

 

 

 

لزوم اندازه‌گیری فشار خون

 

اندازه‌گیری فشار خون یکی از مهمترین معایناتی است که تمام افراد باید هر از گاهی نسبت به انجام آن اقدام کنند. 15% افراد سن بالا دارای فشار خون بالا هستند و خودشان خبر ندارند.به همین علت هر انسانی چه مشکل داشته باشد و چه نداشته باشد لازم است که حداقل هر 6 ماه یکبار فشار خون خود را اندازه بگیرد تا در صورت بالا یا پایین بودن بیش از حد آن نسبت به درمان اقدام کند. در افرادی که مشکل فشار خون بالا دارند و در حال مصرف داروی ضد فشار خون می‌باشند لازم است که به طور مرتب و ترجیحاً روزانه فشار خون خود را اندازه‌گیری نمایند تا نسبت به موثر بودن داروها و شدت فشار خون خود آگاهی کامل داشته باشند.

 

 

 

 

 

 

 

برای دانلود کلیک کنید