پاورپوینت آموزش یک روش کنترلی پیشرفته برای یک DFIG در یک توربین بادی تحت شرایط ولتاژ شبکه نامیزان(49 اسلاید)
پاورپوینت آموزش یک روش کنترلی پیشرفته برای یک DFIG در یک توربین بادی تحت شرایط ولتاژ شبکه نامیزان
تعداد اسلاید فایل پاورپوینت : 49 اسلاید
این محصول شامل :
1- فایل source پاورپوینت در 49 اسلاید
2- فایل word گزارش کار در 12 صفحه
3- ژورنال انگلیسی با موضوع A Ferrite PM In Wheel Motor Without Rare Earth MaterialsforElectric City Commuters
4- ترجمه ژورنال انگلیسی به فارسی در 20 صفحه در فایل word
—————————————————
1) مقدمه
امروزه انرژی بادی تبدیل به یکی از سیستمهای انرژی جدید قابل پیشرفت در جهان شده است. بنابراین، تقاضا برای ارتباط با پارکهای بادی بزرگ با شبکه برقی افزایش یافته است. در بسیاری از پارکهای بادی بزرگ از ژنراتورهای القایی با دو منبع تغذیهای (DFIG) با توربینهای بادی سرعت متغیر استفاده میشود. مزایای اصلی سیستمهای توربین بادی با DFIG عبارت است از فعالیت جهار برابر آن، روش کنترلی توان بهتر و سایز کوچکتر مبدل.
سیستمهای توربین بادی در مناطق روستایی دورافتادهای که دارای بادهای پر قدرت هستند، نصب میشوند. با این وجود، سیستمهای توزیع شده در این مناطق معمولاً نامتوازن هستند زیرا بسیاری از توربینهای بادی در مناطق کم مقاومت که در آنجا فشارهای همزمان زیاد، خرابیهای گذرا، نوسانات ولتاژی، سیمپیچهای ترانسفورماتورهای همزمان یا مقاومت ظاهری (ناگذرایی) انتقالی وجود دارد، متصل می شود.
نامیزان بودن ولتاژ در مبدل متصل به شبکه ممکن است باعث نوسانات ولتاژی زیاد در ولتاژ جریان DC شده و در نتیجه جریان خروجی سینوسی و حرارت ناموزون تولید شده و توان افت پیدا میکند. این نوسانات ولتاژی همچنین ممکن است موجب کاهش DC در درون خازنها در توربینهای بادی متصل به شبکه دارای DFIG میشود. یک ولتاژ نامیزان خیلی کوچک میتواند جریان نامیزانی را ایجاد کند. این اثرات میتواند سبب اوسیلاسیون توان و گشتاور پیچشی در ژنراتور شود که آن نیز خود میتواند منجر به نوسانات در سرعت، آلودگی صوتی، افزایش افتها و کوتاه تر شدن ایزولاسیون شود.
اوسیلاسیون لحظهای توان سه فازه فعال سبب ایجاد اوسیلاسیون در ولتاژ جریان DC میشود. مولفه اوسیلاسوین دارای باند بسامدی که دو برابر فرکانس شبکهای میباشد. بر اساس آنالیزهای مولفههای متقارن، تعامل مولفههای متوالی مختلف جریانها و ولتاژهای شبکهای نامتقارن میتواند منجر به اوسیلاسیون گشتاور پیچشی شود.
.
.
.
) سیستم ژنراتور توربین بادی
DFIG یک روتور پیچ خورده موتور القایی با استاتور سیم پیچی هست که مستقیماً به شبکه وصل میشود. RSC توان های غیر فعال و فعال DFIG را مستقلانه کنترل میکند. GSC برای تنظیم ولتاژ متصل به جریان DC بین دو مبدل استفاده میشود و فاکتور توانی آن معمولاً به صورت یکپارچه تنظیم میشود. استراتژیهای کنترلی مختلف به این منظور استفاده میشوند. عمومیترین اینها، تنظیم محور d جریانهای abc GSC جهت تبدیلات d-q در امتداد دستگاه مختصات مرجع متصل به ولتاژ شبکه میباشد. بنابراین، تنظیم کننده ولتاژ متصل به جریان DC جریان خروجی از مبدأ، در امتداد این محور d برای تهیه یا جذب توان فعال تشکیلی از شبکه، متمایل میشود. یک طرح شماتیک برای DFIG در شکل 1 نشان داده شده است.
.
.
.
2-2) توان و گشتاور پیچشی DFIG
توان و گشتاور پیچشی DFIG در دستگاه مختصات مرجع بر روی میدان استاتور را میتوان ئر معادله (10) و (11) توصیف کرد:
با این وجود، وقتی که ولتاژ شبکه نامیزان باشد، کل حوزه استاتور درون یک بیضی از طریق مولفههای مثبت و منفی حوزه واپیچیده میشود. فرض میشود که در یک حوزه در یک دوره دارای دو مقدار ماکزیمم و مینیمم میباشد، نوسانات با یک باند بسامدی که دو بار در خطوط فرکانسی هست، به صورت توان و گشتاور پیچشی ظاهر میشود.
.
.
.
3) روشهای کنترلی RSC و GSC سیستم DFIG
1-3) روتور متصل به مبدل
توان روتور تحت شرایط نامیزان ولتاژ شبکه میتواند در معادلات (12) و (13) بدست میآید. این مدل یک پایه برای بهینه سازی سیستم ایجاد میکند، نظیر حداقل سازی اوسیلاسیونهای توان یا گشتاور با استفاده RSC مقالات (12) و (14) به صورت زیر بیان میشود:
…
4) نتایج شبیه سازی
شبیه سازی با استفاده از PSIM برای بررسی استراتژی پیشنهاد شده انجام میشود. سیستم پیشنهادی به عنوان یک مدل DFIG با توان اسمی 3 کیلوواتی شبیه سازی میشود. پارامترهایی برای سیستم در جدول 1 نشان داده شده است. مدلهای RSC و GSC از طریق قطع و وصل فرکانسهای هر دو مبدل در حدود 5 کیلوهرتز ترسیم میشود.ولتاژ شبکهای یک شرایط نامیزان دارد؛ فاز a دارای مقدار 100%؛ فاز b دارای مقدار 100% و فاز c دارای مقدار 90% میباشد.
استراتژیهای کنترلی در شکل 4 و 5 نشان داده شدهاند. شکل شماره 6 نتایج شبیه سازی را برای گشتاور پیچشی، ولتاژ متصل به جریان DC، جریانهای مثبت و منفی جداگانه و جریانهای GSC نشان میدهد. ما مشاهده کردیم که حالتهای مداوم مرسوم در حدود 2/0 تا 4/0 ثانیه هست. ولتاژ نامیزان شبکه برای 4/0 ثانیه تنظیم میشود. کنترل غیر تنظیمی از 4/0 تا 7/0 ثانیه به کار میرود و کنترل تنظیمی RSC در استراتژی پیشنهاد شده از 7/0 تا 1 ثاینه برای کاهش نوسانات گشتاور پیچشی بکار گرفته میشود. از 1 تا 2/1 ثانیه، کنترل RSC و GSC در استراتژی هدف هر دو تنظیم میشوند تا نوسانات ولتاژ متصل به جریان DC گشتاور پیچشی به حداقل برسد.
.
.
.
5) نتایج آزمایشات
آماده سازی آزمایشات سیستم DFIG در شکل 7 نشان داده شده است. منبع ولتاژ سمت روتور در مبدل PWM که درون سیم پیچ روتور با منبع ولتاژ سمت شبکه مبدل PWM متصل شده به سیم پیچ استاتور از طریق یک فیلتر AC جاسازی میشود. مبدلها پلهای IGBT با توان اسمی 3 کیلو وات و خازنهای متصل به جریان DC 2200 uF هستند. زمان نمونه برداری 100 us بوده و قطع و وصل فرکانس در حدود 5 کیلوهرتز میباشد. کنترل کننده دیجیتالی بر اساس یک روش دیجیتالی سیگنالی هست و یک مبدل دیجیتالی آنالوگ 12 bit جهت سریعتر کردن محاسبات تهیه میشود.
.
.
.
.
.
6) جمع بندی
این مقاله یک روش کنترلی برای کاهش نوسانات گشتاور پیچشی و ولتاژ متصل به جریان DC تحت شرایط نامیزان ولتاژ شبکهای پیشنهاد میدهد. RSC جریانهای متوای منفی روتور را برای حذف هر گونه اوسیلاسیون در گشتاور پیچشی کنترل میکند، GSC اوسیلاسیون ولتاژ متصل به جیران DC را جهت ایجاد اوسیلاسوین صفر از طریق تئوری توان لحظهای کنترل میکند. نتایج اجرایی نشان میدهد که طرح کنترلی پیشنهادی عملکرد عملیاتی سیستم توربین بادی DFIG را بهبود میدهد.
———————————————————————–
این محصول شامل :
1- فایل source پاورپوینت در 49 اسلاید
2- فایل word گزارش کار در 12 صفحه
3- ژورنال انگلیسی با موضوع A Ferrite PM In Wheel Motor Without Rare Earth MaterialsforElectric City Commuters
4- ترجمه ژورنال انگلیسی به فارسی در 20 صفحه در فایل word