بررسی اقسام اموال در حقوق امامیه
در حقوق امامیه اموال باقسام زیر منقسم میشود:
عین
منفعت
دین
حق مالی
عمل
عین: و آن عبارت است از شیئى مادى که قابل لمس باشد: مانند میز، صندلى، زمین.
منفعت: و آن عبارت از چیزى است تدریجى الحصول که از شیئى مادى حاصل میشود، خواه آنکه هر آنى از منفعت که حاصل شود معدوم گردد تا آن دیگر بوجود آید مانند: سکونت خانه، سوارى اسب، و یا آنکه آنات منفعت متراکم شده، و بصورت عین در آید مانند میوۀ درخت.
دین: و آن عبارت از چیزى است در عهدۀ کسى که ملتزم بایفاء میباشد که آن را ما فى الذمه نیز گویند و باعتبار طلبکار طلب نامند، چنانکه کسى بدیگرى سیصد تومان بدهکار باشد، سیصد تومان که در ذمۀ مدیون است، دین گویند.
حق مالى: حق عبارت از سلطنت و اقتدارى است که براى کسى در انجام و عدم انجام امرى، حق ممکن است مستقیماً داراى ارزش باشد که آن را حق مالى گویند مانند حقوق عینى، و ممکن است داراى ارزش نباشد مانند حق ابوت، حق زوجیت که آن را حق غیر مالى گویند. بعضى از حقوق غیر مالى هستند که غیر مستقیم داراى ارزش میباشند یعنى ایجاد حق مالى میکند مانند نفقۀ اقارب در حق ابوت یا نفقۀ زوجۀ دائمه در حق زوجیت.
انواع حق مالی:
حق مالى بر دو قسم است:
حق عینى:
و آن حقى است که کسى نسبت بعین خارجى دارد و باعتبار آن، حق عینى نامند. حق مالکیت که اقتدارات مالک در آن مطلق میباشد و باین اعتبار میتواند همه گونه تصرف را در ملک خود بنماید، در نظر عرف با عنوان مالکیت یکى شناخته میشود و اصطلاحاً از اقسام حقوق عینى بشمار نمیآید. حقوق عینى مانند حق ارتفاق، حق انتفاع، حق وثیقه، حق تحجیر، حق شفیعه میباشد.
حق مالى غیر عینى:
تعداد صفحه 10