جزوه مبانی مدیریت
تعریف مدیریت
مدیریت یک فراگرد است منظور از فراگرد تغییر به سوی هدف با استفاده از ساز و کار بازخورد می باشد که هر فراگرد دارای هدف ساختار و نتیجه است و ساختار فراگرد بر نحوه به هم پیوستن فراگرد ها و عوامل متعدد برای دستیابی به یک نتیجه معین دلالت دارد
مدیریت بر هدایت تشکیلات انسانی دلالت دارد که اثربخشی آن مبتنی بر تصمیم گیری مناسب و دستیابی به نتایج مطلوب و کارایی ان متضمن تخصیص و مصرف مدبرانه منابع است ضمن اینکه مدیریت بر فعالیتهای هدفدار تمرکز دارد
خرده سیستم ارزشی
شیوه های رهبری و مدیریت تحت تأثیر ارزشهای حاکم بر بافت فرهنگی جامعه قرار دارد در مکتب اسلام بر خلاف بسیاری از مخاطب دیگر مفاهیم ارزشی نسبی نبوده زمان و مکان در تغییر آن موثر نیستند در نظام ارزشی اسلام مسلمانان بر مبنای منابع مشخص فقهی یعنی کتاب سنت اجتماع و عقل می توانند وظایف خویش را در حضور پروردگار تشخیص دهند
تعریف سازمان
سازمان عبارت است از مجموعهای از افراد که برای تحقق اهدافی معین همکاری میکنند در همه سازمانها از انسانها استفاده می شود و همه آنها هدفمند بوده و از تقسیم کار بهره می گیرند