پاورپوینت کامل و جامع با عنوان جنگ چالدران در 20 اسلاید

- پاورپوینت کامل و جامع با عنوان جنگ چالدران در 20 اسلاید

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان جنگ چالدران در 20 اسلاید

 

 

 

 

 

 

 

جنگ چالدُران‌، نخستین جنگ دولت‌های صفوی و عثمانی در سال ۹۲۰ قمری در دشت چالدران. فرمانده سپاهیان صفوی را شاه اسماعیل اول صفوی برعهده داشت و فرمانده سپاهیان عثمانی، برعهده شاه سلیم اول بود. نتیجه جنگ شکست سپاهیان صفوی و خانه‌نشین شدن شاه اسماعیل بود.

گسترش قلمرو عثمانی در مشرق، سقوط بیگ‌نشین‌های آناطولی، حاکمیت عثمانی بر مغرب فرات که پس از جنگ اُتْلُق بلی در ۸۷۷ قمری به شکست اوزون حسنو پیروزی سلطان محمد فاتح ختم شد، همچنین نفوذ روزافزون طریقت صفوی در آسیای صغیر و پا گرفتن جنبش قزلباشان که به تشکیل دولت صفوی (حکومت: ح ۹۰۶ـ ۱۱۳۵) و رواج تشیع انجامید، وقوع جنگ را بین ایران و عثمانی اجتناب‌ناپذیر کرده بود

بایزید دوم، به دلیل گرفتاری‌های داخلی و خارجی، از جنگ با صفویان پرهیز داشت. اسماعیل صفوی (حکومت: ح ۹۰۶ـ۹۳۰) نیز که هنوز آمادگی لازم برای درگیری با عثمانیان را نداشت، سیاست دوستی با بایزید را پیش گرفت. اما این مناسبات در سال ۹۱۶ قمری، هنگامی که شاه‌اسماعیل بر شیبک‌خان ازبک پیروز شد، به هم خورد؛ زیرا شاه اسماعیل پوست سر شیبک‌خان را که از کاه پر شده بود، همراه فتح‌نامه‌ای غرورآمیز برای سلطان عثمانی فرستاد. این کار موجب خشم بایزید شد و در مکتوبی به شاه اسماعیل، او را به حمله به ایران تهدید کرد.

 

فهرست مطالب:

مقدمه

طرفین درگیر

تاریخ وقوع

علت شکست سپاه صفوی

دلیل استفاده نکردن از تفنگ و توپ

علت وقوع جنگ چالدران

قدرت گرفتن شاه اسماعیل یکم

نبرد سرنوشت ‌ساز ایرانیان

شروع جنگ

شرح نبرد

نتیجه جنگ چالدران

انتقال پیکر کشته ‌شدگان به اردبیل

و…

برای دانلود کلیک کنید