پاورپوینت کامل و جامع با عنوان تقاضای خصوصی برای آموزش عالی در 23 اسلاید
آموزش دارای مفهوم و کاربرد گسترده و پیچیده و در نتیجه مبهمی است. در تعریف این مفهوم، نه تنها میان مردم عادی، بلکه میان صاحبنظران هم اختلافنظر وجود دارد. همچنین مفاهیمی مانند نظام آموزشی، تحصیل، سوادآموزی، بار آوردن و… نیز بخشی از «آموزش» شمرده میشوند یا با آن همپوشی دارند.
همانطور که گفته شد، آموزش و پرورش دارای مفهوم و کاربردی گسترده، پیچیده و مبهم است. تاکنون تعریف واحد یا جامع و مانعی از «آموزش و پرورش» به دست نیامدهاست و اهل نظر، هر یک بر پایه تفکرات و تجربیات خود، تعریفی از آن ارائه دادهاند.
صاحبنظران ایرانی یا مسلمان تعلیم و تربیت در سدههای پیشین (مانند امام محمد غزالی)، هیچکدام در پی تعریف مفهوم «آموزش و پرورش» نبودهاند و گویا اهمیت تعریف این مفهوم را درک نکرده بودند. در عصر حاضر، متفکران ایرانی مانند محمدباقر هوشیار، عیسی صدیق، اسدالله بیژن و امیرحسین آریانپور، مرتضی مطهری در اینباره اظهارنظر کردهاند؛ ولی دانشمندان غربی از دیرباز تاکنون تعاریفی از «آموزش و پرورش» ارائه دادهاند.
برخی از تعاریف آموزش
- جان دیویی: آموزش تکرار تجربهاست، به منظور اینکه معنای تجربه گسترش پیدا کند و برای هدایت و کنترل تجربیات بعدی، فرد را بهتر قادر سازد.
- ژان ژاک روسو: آموزش، هنر یا فنی است که به صورت راهنمایی یا حمایت نیروهای طبیعی و استعدادهای فراگیر (محصل) و با رعایت قوانین رشد طبیعی و با همکاری خود او برای زیستن تحقق میپذیرد.
- دانشنامه بریتانیکا: از آنجایی که کودکان، بیسواد، نادان و غیرمطلع از فرهنگ جامعهشان به دنیا میآیند، برای درک فرهنگشان، به یادگیری مهارتها، یافتن نقششان در اجتماع و رسیدن به اهدافشان، به آموزش نیاز دارند.
فهرست مطالب:
مقدمه
بازار نیروی کار تحصیل کرده
بازده اقتصادی سرمایه گذاری در آموزش عالی
درآمدهای ناشی از آموزش
هزینه های آموزش
محاسبه نرخ بازده سرمایه گذاری در آموزش
عوامل موثر در تقاضا برای آموزش عالی
بازده سرمایه گذاری های غیر آموزشی
سن فرد
آینده نگری
سلیقه و ذائقه افراد
و…