پاورپوینت بررسی تناسبات طلایی در معماری بر گرفته از طبیعت – 68 اسلاید
پاورپوینت بررسی تناسبات طلایی در معماری بر گرفته از طبیعت – 68 اسلاید
بخش اول: الف) 1-هندسه
2-هندسه اقلیدسی
3-هندسه نا اقلیدسی
ب)1- هندسه در معماری
2-هندسه اقلیدسی در معماری
3-هندسه نا اقلیدسی در معماری
بخش دوم:
تناسبات طلایی
مستطیل طلایی ویژه
اهرام
عدد طلایی
منابع
تناسبات در شکل کلی متکی بر علم هندسه و ریاضی در جای خود و در شکل تخصصی خود ارزش انکار ناپذیری در مبادی درک هنر دارد و از ملاحظات اساسی تلقی می شود.
آنگاه که تناسبات نسبتهای متکی بر تفاوتهای کمی و همسان را شامل شود پیچید گی های قابل تبیینی عرضه می کند.اما در عمل و به ویژه در عرصه ی معماری تناسبات نسبت های مقایسه ای کیفیتها و کمیتهای مختلف نا همسانی را شامل می شود و از اینرو درک آن پیچیده تر است.
اگر تناسب را به عنوان نمونه ای برای فعالیت ادراک بر اساس شناخت تفاوتها قرار دهیم در این میان تناسب طلایی به یک معنی می تواند به عنوان فرا عقل الهی یا آسمانی تلقی شود
در واقع این نخستین حاصل یکی بودگی و تنها آفریننده ی ممکن ثنویت در درون واحد است.چه بسا می توان گفت که تنها رابطه ی باطنی است که هستی نسبی(کائنات)با واحد ازلی می تواند داشته باشد.نخست بار از هنگامی که بشر درباره ی اشکال هندسی این تناسبات ودنیای آن به تفکر پرداخت ملاحظات فلسفی طبیعی و زیباشناختی بسیاری که آن را احاطه کرده بودآشکار شد.حضور این پدیده در هنر مقدس مصر هند چین اسلام و دیگر تمدنهای سنتی چشم گیر است.در هنر و معماری یونان نیز این تناسب نقش قالب را ایفا می کند. اگر چه جنبه های گوناگون طبیعت را که مایه ی الهام هنرمندان است فراگیر میسازد.آنچه می توان گفت آن است که در هر جایی که کمال مطلوب یا زیبایی خاص با هماهنگی شکل وجود داشته باشد تاثیر تناسب طلایی به چشم می خورد و آن به یاد آورنده ی وابستگی جهان مخلوق به مبدا کمال و نیز تکامل بالقوه ی اوست.
تناسبات در واقع مجموعه ای از نسبتها است. نسبت مقایسه ی دو کیفیت یا کمیت نظیر اندازه یا مقدار است و از اینرو نسبتها نشان دهنده ی واحدی از یک اختلاف یا تفاوت تلقی می شوند.و در فرایند ادراک از آنجا که کلیت ادراکی جهان متکی بر ساختار الگوهای پیچیده ای از تفاوتها است پس می توان گفت مبحث تناسب را با ادراک طبیعت می توان دریافت.در فلسفه نیز فلاسفه در باره ی مرحله ای از شعور سخن می گوید که در آن شخص همواره از همسازی و هماهنگی میان میدان بیرونی مشهود و میدان درونی ادراک خبر دارد.