دانلود پاورپوینت قارچ‌های ساپروفیت شایع- 57 اسلاید

- دانلود پاورپوینت قارچ‌های ساپروفیت شایع- 57 اسلاید

دانلود پاورپوینت قارچ‌های ساپروفیت شایع- 57 اسلاید

 پاورپوینت قارچ‌های ساپروفیت شایع- 57 اسلاید

 

 

 

 

 

 

 

قارچ‌های محیطی یا گندروی  (Saprophytic fungi) به گروهی از قارچ‌ها گفته می‌شود که عمدتاً منشا اصلی آنها خاک بوده و اکثراین عوامل با رشد و تکثیر بر روی گیاهان در حال فساد موجود در خاک به حیات خود ادامه می‌دهند.کونیدی‌های این قارچ‌ها از راه جریان هوا موجب آلودگی مواد غذایی، محیط‌های کشت، نمونه‌های بالینی، داروها وغیره می‌گردند. نوع قارچ‌های ساپروفیت شایع در هر منطقه جغرافیایی متفاوت می‌باشد . علاوه بر انتشار جغرافیایی، فصول مختلف سال نیز نقش تعیین کننده ای در این زمینه دارد.
 گرچه این گروه از قارچ‌ها معمولاً در افراد دارای سیستم ایمنی سالم عفونت جدی ایجاد نمی‌کنند ولی قادرند در افرادی که دچار اختلال عملکرد سیستم ایمنی می‌باشند و یا گرفتاریهای مستعد کننده اولیه دارند موجب ایجاد بیماری‌های قارچی فرصت طلب و پیشرونده شده که در نهایت منجر به مرگ بیمار گردد. سابقاً این عفونت‌ها نادر بوده ولی در سالهای اخیر به علت مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک‌ها و کورتیکوستروئید ها، سایتوتوکسین ها، داروهای ایمنوساپرسیو جهت درمان انواع سرطان ها، شیمی درمانی، پیوند عضو و غیره شیوع یافته و از نظر پزشکی اهمیت زیادی یافته اند. همچنین برخی از گونه‌های قارچ آسپرژیلوس مانند آسپرژیلوس فلاووس  (Aspergillus flavus)و آسپرژیلوس پارازیتیکوس(Aspergillus parasiticus)  قادر به تولید متابولیت‌های سمی به نام آفلاتوکسین می‌باشند که در بروز بیماری‌های مختلف چون سرطان کبد حائز اهمیت می‌باشد. بعضی از گونه‌های جنس فوزاریوم مانند فوزاریوم مونیلیفرم (Fusarium moniliform) قادر به ترشح سم فومونیزین بوده که گزارشاتی مبنی بر ایجاد سرطان مری در کشور هایی که از ذرت‌های آلوده به این قارچ در رژیم غذایی خود استفاده می‌نمایند ثبت گردیده است.
علاوه بر اینها از برخی از قارچ‌های ساپروفیت در تهیه آنتی بیوتیک‌های ضد میکروبی و ترکیبات ضد قارچی استفاده می‌گردد. مانند پنی سیلین از (Penicillum notatum) و گریزئوفولوین از(Penicillium griseofulvum)  و از برخی گونه‌های قارچ پنی سیلیوم به عنوان طعم دهنده‌های خوراکی در تهیه پنیر و سایر مواد غذایی استفاده می‌شود.
 
کونیدیوفور کشیده و بلند معمولاً با یا بدون تیغه میانی با جدار صاف، یا خاردار که در انتها فراخ گشته و به شکل بیضی، کروی و چماقی در می‌آید که به آن وزیکول (Vesicle) می‌گویند. در سطح وزیکول 1 یا 2 ردیف سلول قمقمه ای شکل به نام استریگما یا فیالاید مشاهده می‌شود که کونیدیهای گرد یا بیضی شکل با جدار صاف یا خارداربه صورت زنجیره پشت سرهم بر روی آن قرار می‌گیرند. کنیدی‌های بعضی از گونه‌ها مانند آسپرژیلوس نایجر نسبت به برخی از مواد گندزدا مقاومت زیادی نشان می‌دهد. شکل ریزبینی قارچ در زیر میکروسکوپ شبیه سر آب‌پاش می‌باشد.
 
بیماریزایی: ایجاد ضایعات در پوست، چشم، ناخن، ریه، و واکنش‌های آلرژی شایع می‌باشد. آسپرژیلوس فلاووس، آسپرژیلوس پارازیتیکوس، آسپرژیلوس نومیوس از مهمترین گونه‌های مولد آفلاتوکسین B می‌باشند که در ایجاد مسمومیت و بروز عوارض ناشی از آفلاتوکسیکوز نقش دارند.
گونه‌های بیماریزای شایع: آسپرژیلوس فلاووس، آسپرژیلوس فومیگاتوس، آسپرژیلوس نایجر، آسپرژیلوس نیدولانس و آسپرژیلوس ترئوس از مهمترین گونه‌های این جنس می‌باشند.
مسیلیوم شفاف و واجد تیغه میانی می‌باشد. دستگاه زایشی قارچ شامل کونیدیوفور مستقیم و کشیده معمولاً بدون تیغه میانی می باشد. در راس کونیدیوفور، فیالاید‌ها (استریگما) قرار می‌گیرند. گاهی قبل از فیالاید یا استریگما سلول مستطیل شکلی با نام متولا (Metula) قرار می‌گیردکه موجب شاخه دار شدن پنی- سیلیوم می گردد. فیالاید‌ها در منظره ریز بینی شبیه به جارو و یا چنگال می‌باشند.
از ساپروفیت‌های موجود در خاک می‌باشد. نام این قارچ به معنای نوعی جارو می‌باشد.
مشخصات ماکروسکوپی (کلنی) قارچ: کلنی به جنس پودری و به رنگ‌های سفید، نخودی، کرم و دارچینی دیده می‌شود. رشد کلنی در محیط‌های ساده قارچ شناسی مانند محیط سابورودکستروزآگار (S) کند می‌باشد. پشت کلنی بیرنگ است. کلنی‌ها معمولاً کرکی و چین خورده اند.
 
قارچ‌های این جنس در ایجادکراتیت چشمی و عفونت قارچی زیر جلدی بنام مایستوما نقش دارند.، اونیکومایکوزیس نیز بیماری قارچی دیگری است که توسط این قارچ ایجاد می گردد. همچنین آکرمونیوم از آلوده کنندگان مهم محیط آزمایشگاه ها و محیط های کشت محسوب می گردد.
 
– جنس ژئوتریکوم (Geotrichum):
 
گونه‌های این قارچ عمدتاً قارچ‌های محیطی می‌باشند. مهمترین گونه قارچ ژئوتریکوم کاندیدیوم (Geotrichum candidum) است. که معمولاً در شیر ترش، فرآورده‌های لبنی، فاضلاب، خاک و سطح میوه‌ها به صورت گندروی رشد می‌نماید. همچنین این قارچ به عنوان فلور نرمال دستگاه گوارش مطرح می‌باشد که به میزان زیاد در مدفوع انسان سالم دیده می‌شود.
مشخصات ماکروسکوپی(کلنی)  و میکروسکوپی(ریزبینی) قارچ: ژئوتریکوم سریع الرشد بوده و کلنی آن ابتدا مرطوب و مخمر مانند به رنگ سفید کدر و یا کرم رنگ دیده می‌شود ولی با گذشت زمان کم کم مومی شکل مرطوب و در نهایت پودری می‌گردد. میسلیوم‌های رویشی شفاف و منشعب  ودارای تیغه میانی می‌باشند .کم کم با افزایش سن کلنی، میسلیوم از انتها قطعه قطعه شده و به صورت آرتروکونیدی در می‌آید. که راه تکثیر این قارچ محسوب می‌شود. آرتروکونیدی ها چهار گوش ، تک سلولی و شفاف می‌باشند. در صورت رویش، آرتروکونیدی ایجاد لوله زایا یی از یک گوشه می‌نماید که کم کم موجب ایجاد یک میسلیوم جدید می‌گردد.
 
– جنس رودوترولا (Rhodotorula):
یک قارچ مخمری بوده و در هوا، خاک، آب دریاچه‌ها و اقیانوس ، محصولات لبنی و … یافت می‌شود. قارچ قابلیت کلونیزه شدن بر روی گیاهان، بدن انسان و برخی پستانداران را دارد. اغلب برای ایجاد بیماری وجود فاکتور‌های زمینه ای ضروری است.
مشخصات ماکروسکوپی (کلنی) قارچ: قارچ به سرعت رشد نموده و ایجاد کلنی صاف و براق موکوئیدی یا گاهی مات و خشن می‌نماید. رنگ کلنی کرم مایل به صورتی یا قرمز مرجانی و یا زرد می‌باشد.
 
بیماریزایی این قارچ اغلب به صورت فرصت طلب و در افراد دچار نقص سیستم ایمنی بخصوص افراد مبتلا به AIDS و یا لوسمی حاد به صورت اندوکاردیت، پریتونیت، اندوفتالمیت قابل مشاهده می‌باشد. گونه شایع Rhodotorula rubra  قادر به ایجاد عفونت‌های کشنده ریوی، کلیوی و سسیستم اعصاب مرکزی در بیماران دچار اختلال عملکرد سیستم ایمنی می‌گردد.

برای دانلود کلیک کنید