پاورپوینت آماده; موضوع بررسی عدم تقارن اطلاعاتی،افشا و بازار سرمایه
مطالب اسلایدهای ابتدایی این پاورپوینت به شرح زیر است
تعداد اسلاید : 24 اسلاید
به نام آنکه علی(ع)رابه جهانیان عطا فرمود. موضوع: بررسی عدم تقارن اطلاعاتی،افشا و بازار سرمایه
عدم تقارن اطلاعاتی،افشاء و بازارسرمایه √در حوزه اقتصاد موضوع تخصیص بهینه منابع همواره مورد توجه نظریه پردازان بوده است.عموم نظریه پردازان بر این باورند که حداقل به دو دلیل همراه کردن پس اندازها با فرصتهای سرمایه گذاری با مشکلاتی مواجه می باشد.نخست به جهت ”مشکل اطلاعاتی“،پس اندازکنندگان درخصوص ارزش واقعی فرصت های سرمایه گذاری تردید دارند.دوم ،متعاقب مشارکت مالکان سرمایه در یک فعالیت اقتصادی ،کار آفرینان انگیزه کافی برای سوء استفاده از منابع را داشته لذا“مشکل کارگزاری ”به وجود می آید.
√با عنایت به مشکلات فوق،شفافیت اطلاعاتی از طریق گزارشگری و افشاء اجباری و داوطلبانه می تواند شرایط عملکرد مطلوب بازار سرمایه و اداره اثربخش بنگاه های اقتصادی را فراهم آورد.در این مقاله چارچوبی برای تجزیه و تحلیل تصمیمات مرتبط با گزارشگری و افشاء در بازار سرمایه ارائه خواهد گردید وسئوالات کلیدی تحقیقات تجربی شناسایی خواهد شد.
مقدمه √گزارشگری و افشای اطلاعات مالی برای عملکرد مطلوب بازار سرمایه ضروری تلقی می شود.افشاء،ارائه مجموعه ای از اطلاعات شامل صورت های مالی و یادداشت های همراه ،بحث و تجزیه و تحلیل مدیریت ،گزارش حسابرس و بازرس قانونی وسایر الزامات مقرر توسط مراجع قانونی و نظارتی نظیر سازمان بورس بهادار را در بر می گیرد.مضافآ بسیاری از شرکت ها علاوه بر افشاء اجباری اقدام به افشاء داوطلبانه اطلاعاتی نظیر پیش بینی مدیریت ،ارائه تفسیر تحلیل گران مالی،استفاده از تارنمای شرکت و جراید می نمایند.همچنین واسط های اطلاعاتی نظیر موسسات اعتبار سنجی،کارشناس صنعت وجراید مالی ،اطلاعاتی پیرامون منتشر می کنند.
تقاضا برای گزارشگری مالی و افشاء عمدتآ به سبب عدم تقارن اطلاعاتی و رابطه کارگزاری بین مالکان سرمایه و مدیریت به وجود می آید.قانون گذاران،تدوین کنندگان استاندارد،حسابرسان و سایر نهادها و واسط های اطلاعاتی بازار سرمایه شرایط افزایش اعتبار افشاء های صورت گرفته توسط مدیریت را فراهم می آورند.
نقش اقتصاد در بازارهای سرمایه در حوزه اقتصاد همواره موضوع تخصیص بهینه منابع و پس اندازها به فرصت های سرمایه گذاری از موضوعات با اهمیت بوده است.غالبآ کارآفرینان و بنگاه های اقتصادی برای جذب سرمایه ها وپس اندازهای مردم با هم به رقابت می پردازند.برغم اینکه پس اندازکنندگان و کارآفرینان ،علاقمند به انجام فعالیت های تجاری باهمکاری یکدیگر می باشند اما همراه پس اندازها با فرصت های سرمایه گذاری حداقل به دو دلیل بسیار سخت وپیچیده می باشد.اول،کارآفرینان غالبآ نسبت به پس اندازکنندگان اطلاعات بیشتری در خصوص ارزش فرصت های سرمایه گذاری تجاری داشته و انگیزه کافی جهت بیش از واقع بیان کردن آن ارزش دارند.بنابراین ،پس انداز کنندگان برای مشارکت در یک فرصت سرمایه گذاری با ”مشکل عدم تقارن اطلاعاتی“مواجه خواهند بود.دوم،متعاقب مشارکت پس اندازکنندگان در یک فعالیت تجاری،کارآفرینان انگیزه کافی برای سوء استفاده از منابع را داشته که در نتیجه آن“مشکل کارگزاری“بروزخواهد کرد.
مشکل عدم تقارن اطلاعاتی