دانلود پاورپوینت دانش مالـی رفتاری و مدیـریت دارایی – 58 اسلاید

- دانلود پاورپوینت دانش مالـي رفتاري و مدیـریت دارایی - 58 اسلاید

دانلود پاورپوینت دانش مالـی رفتاری و مدیـریت دارایی – 58 اسلاید

 پاورپوینت دانش مالـی رفتاری و مدیـریت دارایی – 58 اسلاید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقـدمه:

 

مالی رفتاری شاخه جدیدی از دانش مالی است. در سطح کلان، مالـی رفتاری نظـریه های مالی کلاسیک به ویـژه تئوری بازار کارآی سرمایه را به چالش می گیرد. در سطح خرد، مالی رفتاری نشان می دهد که در دنیای واقعی، رفتار سرمایه گذاران با فرض بنیادی عقلایـی بودن در مالـی کلاسیک سازگـاری ندارد و تمایلات یا اریب های شناختی و احساسی سرمایه گـذاران که آنها را سوگیـری های رفتاری می نامیـم، نقـش با اهمیتـی در تصمیم گیری های اقتصادی دارد.

دانش مالی رفتاری در دو سطح خرد وکلان:

 

¡مالی رفتاری خرد (BFMI) تمایلات یا “سوگیری های”  سرمایه گذاران را در سطح فردی بررسی می کند، به گونه ای که آنها را از” بازیگران عقلایی”  مفروض در تئوری اقتصاد کلاسیک،  متمایز می سازد.
¡مالی رفتاری کلان (BFMA) خلاف قاعده های”  فرضیه بازار کارآ را که مدل های رفتاری قادر به توضیح آن است، شناسایی و توصیف می کند.
 
¡دو مفهوم انسان اقتصادی عاقل و بازار های عقلایی
¡روز دوشنبه 18 اکتبر سال 2004 مقاله مهمی در روزنامه “وال استریت”  منتشر شد. “فاما”  یکی از ارکان اصلی و نظریه پرداز معروف بازار کارآی سرمایه، در این مقاله اذغان نموده بود که قیمت های سهام در بازار می تواند تا حدودی غیر عقلایی باشد. اعلام این نظر از سوی یکی از بنیان گذاران  مکتب فکری بازار کارآ، سروصدای بسیاری به پا کرد و موجب خشنودی بسیاری از رفتارگرایان شد. این مقاله همچنین حاوی اظهار نظری از سوی” ای بوستون” بنیان گذار “ای بوستون اسوشیتس”   بود با این مضمون که: یک تغییر و جابجایی درحال انجام است. “مردم متوجه شده اند که بازارها کمتر از آنچه که آنان فکرمی کردند، کارآست.”
 
¡توصیف تکنیکی.

2-  قصور اندازه نمونه  .در این سوگیری،  سرمایه گذاران هنگام قضاوت و ارزیابی درمورد احتمال وقوع یک پیامد خاص در زمینه سرمایه گذاری، غالبا در توجه دقیق و درست به اندازه نمونه- یعنی داده های متشکله ای که ارزیابی های خود را براساس آن انجام می دهند- قصور می کنند. اغلب سرمایه گذاران به گونه ای نادرست فرض می کنند که نمونه کوچک معرف کل جامعه است. این پدیده را” قانون اعداد کوچک “می نامند. هنگامی که افراد یک پدیده غیر منتظره در یک سری داده را خوب درک نمی کنند، به سرعت و با تکیه به داده های اندک دردسترس، مفروضاتی را در مورد آن پدیده خلق می کنند. افراد مستعد در کم توجهی به اندازه نمونه، در بسیاری موقعیت ها با اتکاء صرف به نمونه های کوچک و(،) به سرعت عمل می کنند، درحالی که بسیار محتمل است، نمونه کوچک مورد بررسی، معرف مناسبی برای داده های واقعی (کل جامعه) نباشد.

 

نام سوگیری : ابهام گریزی

نوع سوگیری: شناختی

¡توصیف عمومی : انسان ها در مواجهه با توزیع احتمالات نامعلوم، تمایلی به پذیرش ریسک از خود نشان نمی دهند. عموما افراد در موقعیت های مبهم، دچار تردید می شوند و گرایشی در آنها شکل می گیرد که ابهام گریزی نام دارد.
¡Ambiguity Aversion Bias
 
¡نام سوگیری : سوگیری دگرگون گریزی
¡نوع سوگیری: احساسی  
¡توصیف عمومی .سوگیری دگرگون گریزی که توسط ویلیام ساموئلسون و ریچارد زیک هوسر در سال 1988 واژه‌سازی گردید[1]، یک سوگیری احساسی است که افراد را ترغیب می کند تا چیدمان بدیل های انتخاب(گزینه ها) را به گونه ای انجام دهند تا منجر به انتخابی شود که شرایط فعلی (یعنی وضع موجود) را تأیید می کند. به عبارت دیگر  سوگیری دگرگون گریزی در افرادی دیده می‌شود که ترجیح می‌دهند پدیده ها نسبتاً ثابت باقی مانده و تغییر نکند. اصل علمی سکون تشابهات فراوانی با سوگیری وضع موجود دارد؛ این اصل بیان می‌کند که جسمی که در وضعیت سکون است، در همین وضع باقی می ماند، مگر اینکه یک نیروی بیرونی آن را به حرکت درآورد.
¡Status Quo Bias
¡William Samuelson و Richard Zeckhouse
 

هشت تیپ شخصیتی سرمایه گذاران:

 

سه بعد تیپ شخصیتی سرمایه گذار به ترتیب زیر شناسایی میشود:

1ـ آرمانگرا ( I ) در مقابل عملگرا ( P )

2ـ شکل گرا ( F ) در مقابل آمیزگر ( N )

3ـ برون فکن ( B) در مقابل واقع بین ( R )

 

برای دانلود کلیک کنید