بررسی نرم‌افزار webprotege و کاربرد آن در وب معنایی

- بررسی نرم‌افزار webprotege و کاربرد آن در وب معنایی

بررسی نرم‌افزار webprotege و کاربرد آن در وب معنایی

بیش از چند دهه از پیدایش وب می‌گذرد. اقبال روزافزون این پدیـده، محققـان را بـه توسعه‌ی هرچه بیشتر آن فراخوانده است. با توجه بـه گسـترش روزافـزون اطلاعـات در وب و نیازهـای جدیـد به وجود آمده، محققان به این نتیجـه رسیده‌اند کـه با اسـتفاده از تکنیک‌های کنـونی مورداستفاده در وب، نیازهای انسان‌ها به‌طور کامل پاسخ داده نمی‌شود، در وب کنونی ذخیره‌سازی و انتقـال اطلاعـات به‌راحتی انجام می‌شود؛ اما این نوع ذخیره­سـازی مشـکلات زیـادی را بـرای بازیـابی و اسـتفاده بعـدی اطلاعات به وجود آورده است.

وب معنایی به‌عنوان یک‌راه حل به وجود آمده است که هدف از آن به اشتراک‌گذاری اطلاعات به‌صورت هوشمندتر است، به صورتی که نه‌تنها قابل‌فهم بـرای انسـان باشند، بلکه ماشین‌ها نیز قابلیت درک آن را داشته باشند. از جانب دیگر هستی‌شناسی، مبحثـی میـانرشته‌ای است که در حوزه‌های مختلف همچون فلسفه، علوم رایانه، هوش مصنوعی، وب معنایی، زبان‌شناسی، کتابداری و اطلاع‌رسانی، علوم شناختی و …، از دیدگاه‌های مختلف موردبررسی و اسـتفاده قرارگرفته است.

 هرچند خاستگاه هستی‌شناسی، حـوزه فلسـفه اسـت، پـس از شناسـایی کاربردهـای گوناگون هستی‌شناسی، این مفهوم ابتدا توسط متخصصان هوش مصنوعی در دهه 90 و سپس توسط متخصصان سایر حوزه‌ها باهدف توصیف و طبقه‌بندی مفـاهیم مورداستفاده قـرار گرفـت. گروبـر هستی‌شناسی را مفهـومی تعریـف می‌کند کـه بـه فهـم مشـترک از حوزه‌ها اشـاره دارد و به‌عنوان مجموعه‌ای از مفاهیم، روابط، کارکردها، اصول بدیهی و نمونه‌ها قابل‌تصور اسـت.

 لـو معتقـد اسـت هستی‌شناسی، توصـیفی واضـح و رسـمی بـرای تعریـف یـک پایگـاه دانـش شـامل مفـاهیم در حـوزه موضوعی، رابطه‌های بین نمونه‌های مفاهیم، محدودیت‌های مربوط به رابطه‌ها، همراه با یـک مجموعـه از عناصر و اعضا یا نمونه است که یک پایگاه دانش را تعریف می‌کند. هستی‌شناسی‌ها امکـان ایجـاد فهم مشترک معنایی از اطلاعات، توصیف فرضیه‌ها به‌صورت واضح و صریح، تمایز دانش حوزه‌ای از دانش کاربردی، ارائه تعریف‌های واضح و روشن از واژه‌ها و استنتاج دانش مربوط به قواعد تعیین‌شده را فراهم می‌کنند.

امروزه با توجه به روند رو به رشد استفاده از هستی‌شناسی‌ها در نظام‌های اطلاعاتی، مباحث جدیدی مانند سـاخت هستی‌شناسی، روش‌شناسی سـاخت، ابزارهـای ساخت، ساخت خودکار و یادگیری هستی‌شناسی‌ها، در میان پژوهشگران مطرح‌شده است. لذا مقاله پیش رو به بررسی یکـی از ابزارهای ساخت آنتولوژی با عنوان webprotege پرداخته است. در این نوشته تلاش می‌شود بـا نگـاهی بـه وب معنایی و هستی‌شناسی‌ها که رکن اساسی وب معنایی هسـتند بـه بررسـی اجمـالی protege پرداختـه شود.

 

تعداد صفحه: 19 صفحه پی دی اف

 

این مقاله برای دانشجویان فناوری اطلاعات و کامپیوتر میتواند مفید باشد

 

20% از درآمد حاصل از فروش این محصول به نیازمندان اهدا میشود.

برای دانلود کلیک کنید