بررسی روانشناسی رنگ در شعر نو فارسی

- بررسی روانشناسی رنگ در شعر نو فارسی

بررسی روانشناسی رنگ در شعر نو فارسی

ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ و ﻣﻌﺎﻧﻲ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن رﻧﮓ در ﺣﻮزهﻫﺎى ﻣﺨﺘﻠﻒ و ﺑﻪ ﺻﻮرت وﻳﮋه، در ﻣﺘﻦﻫﺎى ادﺑﻲ (ﺷﻌﺮ ﻣﻌﺎﺻﺮ) داراى ﻧﻤﻮدﻫﺎﻳﻲ اﺳﺖ. ١ . از ﻧﻈﺮ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺷﺎﻋﺮ و ﻧﻮع ﻧﮕﺎه او ﺑﻪ رﻧﮓ ﻫﺎ. ٢ . ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺣﻀﻮر رﻧﮓﻫﺎ در ﺷﻌﺮ وى ﻫﻤﺔ اﻳﻦ وﺟﻮهﺑﺎ ﺗﻮﺟ ﻪ ﺑﻪ ﻛﺎرﻛﺮد ﻣﻌﻨﺎﻳﻲ رﻧﮓﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﻮازات ﺣﺮﻛﺖ ﺳﺎﺧﺘﺎرىﺷﻌﺮ ﻫﺮ ﺷﺎﻋﺮ اﺗّﻔﺎق ﻣﻲاﻓﺘﻨﺪ و ﻣﺎ را ﺑﻪ درک و درﻳﺎﻓﺖ آﺛﺎر وى ﻧﺰدﻳﻚ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی روانشناسی رنگها در شعر ن شعرای معاصر است به همین منظور شعر شاعرانی چون نیما یوشیج، سهراب، اخوان ثالث، فروغ فرخ زاد،شاملو و هوشنگ ایرانی مورد بررسی قرا گرفت و نتایج زیر حاصل شد.

در اﻳﻦ پژهش دﻳﺪه ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ رﻧﮓ ﺣﻀﻮرى ﺗﺰﻳﻴﻨﻲ و اﺗﻔﺎﻗﻲ ﻧﺪارد ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺎ ﻻﻳﻪﻫﺎى ﻣﻌﻨﺎﻳﻲ و ﺳﺎﺧﺘﺎرى ﺷﻌﺮ ﻫﻤﺮاه و ﻫﻢﺳﺎز اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺣﺎﻻت دروﻧﻲ راوى ﻛﻪ ﺑﺎزﻧﻤﻮد ﺷﺨﺼﻴﺖ دروﻧﻲ و رواﺑﻂ ﺑﻴﺮوﻧﻲ وزﻳﺴﺘﻲ اوﺳﺖ ﻧﻴﺰ در ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺣﻀﻮر رﻧﮓﻫﺎ ﻣﺆﺛﺮ اﺳﺖ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ اﻳﻦ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﭼﺮﺧﺶ ﻣﻌﻨﺎﻳﻲ رﻧﮓ ﻫﺎ ﻣﻲاﻧﺠﺎﻣﺪ. ﻣﺜﻼ رﻧﮓ ﺳﻴﺎه در ﺷﻌﺮ ﻧﻴﻤﺎ و ﺳﭙﻬﺮى ﻳﺎ رﻧﮓ ﺳﺮخ در ﺷﻌﺮ ﺷﺎﻣﻠﻮ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻫﻢﻧﺸﻴﻨﻲ و ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ ﻛﻪ ﻣﻌﺎﻧﻲ وﻳﮋهاى را رﻗﻢ ﻣﻲزﻧﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫﻢﻧﺸﻴﻨﻲ رﻧﮓ ﺳﺮخ و آﺑﻲ در ﺷﻌﺮ ﻓﺮوغ ﻓﺮخزاد. ﺷﺨﺼﻴﺖ زﻧﺪه و ﭘﻮﻳﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ واژﮔﺎن و واژهﻫﺎى رﻧﮕﻴﻦ اﺷﻌﺎر ﺧﻮﻳﺶ، ﻫﻤﻮاره اﻧﺴﺎن را ﺑﻪ ﺗﻜﺎﭘﻮ و ﺗﺤﺮک وا ﻣﻲدارد و ﺑﻪ ﺳﻴﺮ و ﺳﻔﺮ در اﻧﻔﺲ و آﻓﺎق دﻋﻮت ﻣﻲﻛﻨﺪ اﺳﺎﺳﺎً. ﭼﻪ در ﺳﻄﺢ ﻛﻠﻤﻪ ﭼﻮن ﮔﺰﻳﻨﺶ واژﮔﺎن رﻧﮕﻴﻦ ـ و ﭼﻪ در ﺳﻄﺢ ﻛﻼم ﻫﻤﻮاره اﻧﺴﺎن را ﺑﻪ ﺗﻼش و ﺗﻜﺎﭘﻮ ﺑﺮاى رﺳﻴﺪن ﺑﻪ ﺣﻘﻴﻘﺖ دﻋﻮت ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ و در رﺳﺎﻧﻴﺪن » ﻣﻦ ﻓﺮدى« ﺑﻪ »ﻣﺎى ﺟﻤﻌﻲ« ﻳﻚ ﺗﻨﻪ ﻣﻲﻛﻮﺷﺪ.

برای دانلود کلیک کنید