پاورپوینت درس 3 نگارش پایه دهم: نوشته های عینی

- پاورپوینت درس 3 نگارش پایه دهم: نوشته های عینی

پاورپوینت درس 3 نگارش پایه دهم: نوشته های عینی

 

 

 

 

 

نوع فایل: power point

فرمت فایل: ppt and pptx

قابل ویرایش 31 اسلاید

 

قسمتی از متن پاورپوینت:

درس سوم نوشته های عینی پیش تر آموختیم که نوشته انواعی دارد. در این درس، شیوه نوشتن متن های عینی را می آموزیم. هنگام نوشتن متن عینی، معمولا از حواس پنجگانه بهره می گیریم و از قلمرو حس ظاهر، فراتر نمی رویم؛ یعنی آنچه چشم می بیند، گوش می شنود و… دقیقا و عینا در نوشته بازتاب می یابد؛ به همین سبب این نوشته ها را « محسوس و واقعی » هم می گویند. درس 3 : نوشته های عینی 4 هدف نویسنده هنگام نوشتن متن عینی، ارائه اطلاعات واقعی و مستند است؛ بنابراین از دریچه حواس به چشم انداز مورد نظر می نگرد و وارد فضای ذهن و خیال نمی شود و از احساسات شخصی خود بهره نمی گیرد. در این درس، می خواهیم با بهره گیری از روش پرسش سازی، شیوه نگارش نوشته های عینی را بیاموزیم. وقتی قصد ما خلق نوشته عینی است، پرسش های ما باید عینی باشد. پاسخ سازی ها هم نباید از محدوده عینیت فراتر رود. مثلا اگر بخواهیم درباره « تلفن همراه » متنی عینی یا محسوس بنویسیم، بدین گونه عمل می کنیم: درس 3 : نوشته های عینی 5 مرحله اول: پرسش در این مرحله، ابتدا ذهن را آزاد می گذاریم تا درباره موضوع، پرسش های گوناگون (عینی، ذهنی و…) بسازد. آزادسازی بی قید و شرط ذهن، کمک می کند جنبه های نادیده و ناشکفته موضوع، کشف شود. تلفن همراه چیست؟ تلفن همراه را چه کسی اختراع کرد؟ آیا تلفن همراه همه جا همراه خوبی است؟ شکل و شیوه کار اولین تلفن های همراه چگونه بود؟ معروف ترین تلفن های همراه کدام اند؟ تلفن همراه غیر از برقراری تماس، چه کاربردهای دیگری دارد؟ کاربران تلفن همراه، چند نفرند؟ چرا به دوستان با وفا « همراه » می گویند؟ تلفن همراه، چگونه ابزاری است؟ با تلفن همراه، چگونه می توان به آرامش رسید؟ سل آینده تلفن های همراه چگونه خواهد بود؟ چرا بعضی راننده ها پشت خودرویشان می نویسند « هیچ کس همراه نیست، تنهای اول » ؟ چرا برخی از افراد موقع حرف زدن با تلفن همراه، به سیم آخر می زنند؟ آیا تلفن همراه مثل مواد مخدر، اعتیادآور است؟ آیا تعداد کاربران مرد و زن یکسان است؟ مرحله دوم: شناسایی و جدا کردن پرسش های عینی اکنون به بررسی و طبقه بندی پرسش ها می پردازیم؛ آنگاه پرسش های عینی را از پرسش های ذهنی جدا می کنیم. تلفن همراه چیست؟ تلفن همراه را چه کسی اختراع کرد؟ شکل و شیوه کار اولین تلفن های همراه چگونه بود؟ کاربران تلفن همراه، چند نفرند؟ تلفن همراه، چگونه ابزاری است؟ تلفن همراه غیر از برقراری تماس، چه کاربردهای دیگری دارد؟ نسل آینده تلفن های همراه چگونه خواهد بود؟ آیا تعداد کاربران مرد و زن یکسان است؟ مرحله سوم: گزینش و سازماندهی پرسش ها در مرحله قبل، تعدادی پرسش عینی درباره موضوع جدا گردید. اگر بخواهیم به تمام پرسش ها پاسخ بدهیم، متن تولیدی بسیار طولانی خواهد شد و شاید علاقه ای به پاسخ دادن به برخی از سؤال ها نداشته باشیم؛ به همین دلیل، بر پایه توانایی و علاقه خود دست به گزینش پرسش ها می زنیم. تلفن همراه چیست؟ تلفن همراه را چه کسی اختراع کرد؟ شکل و شیوه کار اولین تلفن های همراه چگونه بود؟ چند نفرکاربر تلفن همراه هستند؟ آیا تعداد کاربران مرد و زن یکسان است؟ پس از انتخاب پرسش ها نوبت به چینش و سازماندهی آنها و ایجاد نقشه ذهنی نوشتن می رسد. یعنی پرسش های انتخاب شده را طبق یک نظم منطقی می چینیم و به آنها پاسخ می دهیم. برای این کار در متن های علمی بهتر است از کل به جزء حرکت کنیم. نخست درباره نام یا کلیات موضوع می نویسیم؛ سپس به بیان جزئیات و ویژگی های دیگر آن می پردازیم. به سخن دیگر، نخست چهارچوب و طرح کلی را شکل می دهیم و در پی آن، ویژگی های ریزتر را بازگو می کنیم. پرسش کلی تلفن همراه چیست؟ تلفن همراه در کجا اختراع شد؟ تلفن همراه برای چه به کار می رود؟ پرسش جزئی کاربران تلفن همراه، چند نفرند؟ آیا زندگی، بدون تلفن همراه، امکان پذیر است؟ آیا تعداد کاربران مرد و زن یکسان است؟ پاسخ به این پرسش ها (پاسخ سازی)، منجر به تولید متن زیر شده است.

 

این پاورپوینت آموزشی، جذاب، قابل ویرایش، کاملا منطبق با کتب درسی و با تعداد اسلاید ذکر شده تهیه و تنظیم شده است.

 

با بکارگیری نمودار ها ، تصاویر جالب و جذاب و دسته بندی مطالب سعی شده یادگیری مطالب را برای دانش آموزان عزیز تسهیل بخشیم.

 

با انتخاب این پاورپوینت از تدریس و آموزش لذت خواهید برد.

 

بدیهی است عناوین و مطالب و اسلایدها توسط دبیران مجرب و دلسوز در جهت گسترش علم و دانش روزافزون همه دانش آموزان علم با ظرافت خاص جمع آوری شده است.

 

مناسب برای معلمان، دانش آموزان و اولیای گرامی برای یادگیری بهتر دانش آموزان عزیز

 

اگرمشکلی در خرید داشتید می توانید از مرورگر ( فایرفاکس، اکسپلورر یا کروم ) استفاده کنید و یا بانک عامل خود را تغییر دهید.

 

ضمنا در صورت نبود کافیست، پاورپوینت مد نظرتان در هر مقطع و پایه تحصیلی، از طرق تلگرام با ما در میان بگذارید تا در کمترین زمان ممکن پاورپوینت شما آماده و تحویل داده شود.

 

محصولات مرتبط

پکیج پاورپوینت های درس نگارش پایه دهم:: (درس 1 الی درس 8 )

پاورپوینت درس 1 نگارش پایه دهم: پرورش موضوع

پاورپوینت درس 2 نگارش پایه دهم: عینک نوشتن

پاورپوینت درس 3 نگارش پایه دهم: نوشته های عینی

پاورپوینت درس 4 نگارش پایه دهم: نوشته های گزارش گونه

پاورپوینت درس 5 نگارش پایه دهم: نوشته های ذهنی (1) جانشین سازی

پاورپوینت درس 6 نگارش پایه دهم: نوشته های ذهنی (2) سنجش و مقایسه

پاورپوینت درس 7 نگارش پایه دهم: نوشته های ذهنی (3) ناسازی معنایی یا تضاد مفاهیم

پاورپوینت درس 8 نگارش پایه دهم: نوشته های داستان گونه

برای دانلود کلیک کنید