پاورپوینت آماده; بررسی انواع تقاطع های هم سطح و غیر هم سطح

- پاورپوینت آماده;  بررسی انواع تقاطع های هم سطح و غیر هم سطح

پاورپوینت آماده; بررسی انواع تقاطع های هم سطح و غیر هم سطح

مطالب اسلایدهای ابتدایی این پاورپوینت به شرح زیر است

 

تعداد اسلاید : 35 اسلاید

بررسی انواع تقاطع های هم سطح و غیر هم سطح انواع تقاطع تقاطع همسطح
تقاطع غیرهمسطح
تقاطع همسطح سه راهی ساده
سه راهی تعریض شده
سه راهی مسیربندی شده
چهارراهی ساده
چهارراهی تعریض شده
چهارراهی مسیربندی شده
تقاطع چند راهی
تقاطع میدانی
قبل تقاطع غیرهمسطح ضوابط طراحی
طرح تقاطع غیرهمسطح
جزئیات طرح قبل تقاطع همسطح طراحی یک تقاطع هم‌سطح به شکل‌های گوناگونی امکان‌پذیر است و طراح باید با انواع تقاطع‌ها و محاسن و معایب و محدودیت‌های هر یک به خوبی آشنا باشند تا بتوانند مناسب‌ترین نوع تقاطع را برای شرایط معین انتخاب نمایند.
عوامل موثر در انتخاب نوع تقاطع عبارتند از: وضعیت مسیرهای منتهی به تقاطع، حجم و نوع ترافیک، سرعت طرح و سطح سرویس موردنظر. قبل تقاطع غیرهمسطح در گذشته وقتی تقاطع‌های هم‌سطح حتی با وجود نصب چراغ راهنما و وسایل کنترل قادر به توزیع و حل مشکل ترافیک نبودند. طراحان و مهندسان به فکر هدایت ترافیک از طریق زودگذر و پل‌های هوایی و درنتیجه تقاطع‌های غیرهمسطح برآمدند.
اگرچه در گذشته ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح صرفاً به منظور جلوگیری از وقوع تصادفات و راه‌بندان بر سر چهارراه مورد توجه قرار می‌گرفت، احداث تقاطع‌های غیرهمسطح امروزه برای توزیع شریان‌های جذب و تولید ترافیک در سطح وسیع و پیچیده‌تر شکل می‌گیرد. شک نیست که به دلیل رشد جمعیت و توسعه شهرهای بزرگ و همچنین بالارفتن حجم سفرهای روزانه در آینده شاهد تحکیم بیشتر تاسیسات حمل و نقل در سطح فوقانی شهرها خواهیم بود. قبل سه راهی ساده ساده‌ترین و معمول‌ترین این نوع تقاطع در شکل نشان داده شده است. این نوع تقاطع برای خیابان‌های فرعی یا محلی مناسب است.

شکل قبل سه راهی تعریض‌شده در مواردی که سرعت‌ها بالا بوده و وسایل ممکن است چپگرد ایمن نباشند، می‌توان با ازدیاد عرض روسازی، تعداد خطوط عبور را افزایش داد. این وضعیت در شکل نشان داده شده است.
استفاده از خطوط عبور کمکی موجب افزایش ظرفیت و کاهش خطر برای وسایل نقلیه گردش می‌گردد. علی‌الخصوص این نوع عواملی برای وسایل نقلیه چپگردی که برای انجام حرکت خود باید سرعت خود را کاهش داده یا متوقف گردند، مناسب است. وجود خطوط عبور کمکی سبب می‌گردد که وسایل نقلیه‌ای که مستقیم حرکت می‌کنند، به راحتی از کنار وسایل نقلیه‌ای که سرعت خود را کاهش داده‌اند، بگذرند. بعد در شکل الف، ‌برای استفاده وسایل نقلیه راستگرد، یک خط کاهش کاهش سرعت در امتداد مسیر اصلی و در مجاورت مسیر فرعی، اضافه شده است. این وضعیت در مواردی که حجم گردش به راست از مسیر اصلی (حرکت 1) قابل توجه بوده و حجم گردش به چپ از مسیر اصلی (حرکت 2) کم باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در بعضی موارد یک خط عبور اضافی در روبری خیابان فرعی اضافه می‌گردد. این حالت در شکل ب نشان داده شده است. از این وضعیت وقتی استفاده می‌شود که حرکت گردش به چپ در مسیر مستقیم (حرکت 2) و حرکت مستقیم (حرکت 5) تعیین شده باشد و حجم گردش به راست (حرکت 1)‌کم باشد.
این خط عبور اضافی سبب می‌شود که وسائل نقلیه حرکت مستقیم از کنار وسایل نقلیه چپگرد به راحتی بگذرند. خط عبور اضافی را می‌توان در مسیر فرعی تقاطع نیز اضافه کرد.
شکل ج، نوع دیگری از تعریض را نشان می‌دهد ک

برای دانلود کلیک کنید