طبقه بندی عملیات در بودجه ایران

- طبقه بندي عمليات در بودجه ايران

طبقه بندی عملیات در بودجه ایران

فرمت فایل:پاورپوینت(قابل ویرایش)                             تعداد صفحات:38

 

قسمتی از متن:

 

طبقه بندی عملیات در بودجه ایران

طبقه بندی عملیات در کشور ما از سال 1343  پس از به وجود آمدن بودجه برنامه ای و عملیاتی مرسوم شده و در حال حاضر  کلیه جوانبی که باید در یک طبقه بندی عملیاتی رعایت  شود مورد  توجه قرار گرفته است. اصول اساسی طبقه بندی  عملیات در بودجه  ایران به شرح زیر است:
طبقه بندی عملیات  در بودجه  فقط در برگیرنده آن دسته از وظایف و عملیات و اعتبارات دولت است  که به طور مستقیم یا غیر مستقیم  توسط وزارتخانه ها و موسسات دولتی انجام سایر موسسات جدا از این طبقه بندی در بودجه  منعکس می شوند.

 

-در طبقه بندی فعلی دولت  ایران کلیه عملیات و وظایف دولت به چند امور و هر یک از امور  به چند فصل و هر فصل به چند برنامه  و هر برنامه به چندین فعالیت یا طرح  و پروژه تقسیم شده است.
امور: امور اولین بخش از طبقه بندی کارهای دولت می باشد و عارت از مجموع چند فصل مرتبط از وظایف  عمومی دولت است و یا امور مجموعه ای از کوشش های سازمان یافته همگن است که بخش عمده و قابل ملاحظه ای  از وظایف  دولت را در بر می گیرند مانند امور عمومی،‌امور دفاعی، امور اجتماعی،‌امور اقتصادی. امور  بزرگترین  تقسیم بندی  مجموعه وظایف همگن و مشابه دولت است که نشانگر بخش قابل توجهی از هدفهایی است که دولت مکلف به تحقق آنهاست.
امور عمومی: ‌ مجموعه ای از وظایف نخستین و عمومی دولت است که موجب برقراری  عدالت،‌حفظ نظم و امنیت داخلی،‌ تنظیم روابط خارجی وضع قوانین و مقررات و اعمال حاکمیت  دولت را در تنظیم روابط دستگاه های  دولتی با یکدیگر  و با مردم  و همچنین  تنظیم  روابط مردم با مردم  را در برابر قانون در قالب امور عمومی  تعیین می کند. مانند تنظیم روابط قوای سه گانه ،‌قانون گذاری ،‌اداره  امور عمومی کشور.
امور دفاعی:  ‌مجموعه ای از وظایف دولت است که به منظور حراست از مرزها  و حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور  از طریق دفاع نظامی  و غیر نظامی  به عمل می آید.
امور  اجتماعی:  مجموعه ای از وظایف دولت  است که در زمینه  فراهم کردن امکانات زندگی بهتر برای انسان در شرایط مختلف جهت برقراری تعادل های اجتماعی را شامل می شود. مانند آموزش و پرورش عمومی ،‌ فرهنگ و هنر و بهداشت و درما.ن و ..
 
امور اقتصادی:‌ مجموعه ای از وظایف  دولت  در زمینه  ایجاد امکانات تولید،‌توزیع و مصرف که از طریق  ایجاد وتوسعه ظرفیت های اقتصادی  کشور در جهت تحقق تعادل های اقتصادی در جامعه  را شامل می شود. مانند کشاورزی و منابع طبیعی،‌آب و برق،‌صنایع و معادن و …
فصل:  فصل عبارت از  مجموعه وظایف مشخصی است که حاوی برنامه های مرتبط با هم بوده و برنامه ریزی دراز مدت و میان مدت برای نیل به اهداف اساسی در قالب آن انجام می گیرد و یا مجموعه ای از کوشش های سازمان یافته دولت است که خدمات  معینی  را برای جامعه انجام  می دهد.  مانند فصل آمار  و خدمات عمومی ، فصل فرهنگ و هنر و …
 
برنامه: گروه  کلی عملایت در داخل هر فصل که دارای حاصل کار مشخص است و بوسیله  یک وزارتخانه یا موسسه دولتی انجام می یابد برنامه نامیده می شدو. برنامه بالاترین  سطح  طبقه بندی کارهای اجرایی یک دستگاه برای انجام مسوولیت هایی است که در داخل یک وظیفه به آن محول شده است. هر برنامه  حدود کارهایی را که به منظور  نیل به اهداف  دستگاه صورت گرفته و منجر به تولید کالا یا ارائه  خدمات می شود معین می کند . مانند برنامه   هواشناسی ،‌ برنامه آموزش قبل از دبستان،‌برنامه گسترش فرهنگ و هنر. کمال مطلوب در تعیین و انتخاب  یک برنامه آن است که حاصل  کا رقابل تشخیص و اندازه گیری  باشد. بدیهی است که حاصل و نتیجه کار بعضی از برنامه ها به روشنی  قابل تشخیص و اندازه گیری است. در حالیکه نتیجه کار  در برنامه ای  دیگر ممکن است  به سادگی قابل ارزیابی و تشخیص نباشد. مثلاً حاصل کار یک برنامه آموزش ابتدایی با توجه به میزان کار انجام شده یعنی تعداد دانش آموزانی  که آموزش این دوره را به پایان رسانیده اند می تواند مورد ارزیابی و اندازه گیری قرار گیرد در حالیکه انجام این  امر در برنامه  گسترش فرهنگ و هنر به سادگی امکان پذیر نبوده و در مواردی  غیر ممکن است . این امر نمی تواند دلیلی بر عدم طبقه بندی عملیات بر حسب برنامه باشد  چرا که وجود برنامه به خودی خود امکانات لازم  را در جهت  تهیه  و تنظیم تصویب اجرا و نظارت بر اجرای بودجه فراهم می سازد
-موسسه دولتی وابسته: موسساتی که وظایف هر یک از آنها بخشی از وظایف یک وزارتخانه محسوب می شود که بنا به دلایل و شرایطی از وزارتخانه  یا موسسه دولتی مستقل  جدا شده و در قالب  ساختاری جداگانه  سازماندهی  و اداره می شود. مانند  سازمان آموزش  فنی وحرفه ای سازمان  سنجش آموزش کشور به ترتیب وابسته به وزاتخانه های کار و امور  اجتماعی و علوم تحقیقات و فناوری هستند. این موسسات در عین حال که دارای  استقلال  مالی و اداری اند به دلیل انتخاب روسای آن توسط  وزیر وزارتخانه یا رییس موسسه دولتی  مستقل  به طور  غیر مستقیم تحت نظارت عالیه آنان قرار داشته و نوعی وابستگی دارند.

.

 

 

 

برای دانلود کلیک کنید