دانلود تحقیق در موردسلامت دهان وجامعه

- دانلود تحقیق در موردسلامت دهان وجامعه

دانلود تحقیق در موردسلامت دهان وجامعه

نام فایل : سلامت دهان وجامعه

فرمت : .PPT

تعداد صفحه/اسلاید : 82

حجم : 4 مگابایت

تعریف سلامت

سلامتى یک حالت رفاه کامل جسمى، روحى و اجتماعى است و نه تنها نبود بیمارى یا ناتوانى. ..

برخوردارى از بالاترین استاندارد قابل حصول بهداشت یکى از حقوق اساسى هر انسانى، بدون تمایز از حیث نژاد، مذهب، عقاید سیاسى، شرایط اقتصادى یا اجتماعى، مى‏باشد.

پیشرفت نامساورى کشورهاى مختلف در ترویج بهداشت و مهار کردن بیمارى‏ها به خصوص بیمارى‏هاى، .واگیر، یک خطر عمومى است
پزشکی نوین
پس از سال 1900 پزشکی در جهت تخصصی شدن و علمی شدن برخورد با بیماریها پرشتاب پیش می رفت.
نتیجه این که پزشکی معاصر تنها علم و هنر تشخیص و درمان نیست بلکه علم پیشگیری از بیماریها و ارتقاء بهداشت هم هست .
Almeata – 1978
Almeata – 1978
در دهه های آینده، مهمترین هدف اجتماعی دولتها وسازمانهای جهانی بهداشت باید آن باشد که تمامی مردم جهان تا سال 2000 به سطحی از سلامت و بهداشت دست یابند که از نظر اجتماعی واقتصادی حیات مفید و مولدی را برای آنان فراهم آورد.
بهداشت دهان و دندان تا سال 2000
50% کودکان 5-6 ساله Caress Free
DMF 12 ساله ها حداکثر 3 باشد.
85% مردم در 18 سالگی تمام دندانهای طبیعی را داشته باشند.
افراد بی دندان در سن 34 تا 35 به 50% کاهش یابند.
افراد بی دندان در سن 60 سالگی 25% کاهش یابند.
دلایل عدم موفقیت
1. مشکلات اقتصادی جوامع به ویژه جوامع توسعه نیافته و در حال توسعه 2. عدم همکاری مردم به دلیل پایبندی به عقاید سنتی به ویژه طب سنتی 3. شیوع بیش از حد برخی بیماری ها و ناتوانی در کنترل بیماری ها 4. عدم همکاری مردم با مسئولین اجرای طرح 5. عدم همکاری لازم کشورهای توسعه یافته با سازمان بهداشت جهانی به ویژه از جهت اقتصادی و ارسال نیرو 6. ضعف اجرایی و نامناسب بودن طرح ها و ناتوانی در اجرای صحیح آنها به دلایل مختلف و به طور عمده، دلایل اقتصادی

اهداف جهانی بهداشت دهان و دندان تا سال2020
اهداف کلان :۱- کاهش آثار و عوارض بیماریهای فک و دهان و صورت بر روی سلامتی جسم و روان، با تاکید بر ارتقاء سلامت و دهان و دندان در افراد جامعه و کاهش بیماریهای دهان و دندان نقاطی  که بار بیمار بیشتر است.۲- کاهش آثار و عوارض ناشی از تظاهرات فکی دهانی بیماریهای عمومی در بین افراد جامعه و آشنایی با این عوارض برای تشخیص بموقع، پیشگیری و کنترل موثر بیماریهای عمومی
اهداف اختصاصی:۱- کاهش مرگ و میر ناشی از بیماریهای فک و دهان و صورت۲- کاهش نقص عضوهای ناشی از بیماریهای فک و دهان و صورت و به تبع آن بهبود کیفیت زندگی۳- حمایت از سیاستهای قابل اجرا و اولویت دار و برنامه هایی که صد در صد از منابع علمی موجود استفاده کند (دندانپزشکی مبتنی بر شواهد)۴- طراحی برنامه هایی برای پیشگیری و کنترل بیماریهای دهان و دندان که قابل دسترس بوده، هزینه اثر بخشی آن به اثبات رسیده باشد.۵- ادغام برنامه های ارتقاء سلامت دهان و دندان با دیگر بخشهای بهداشتی با تکیه بر عوامل خطر ساز مشترک.
۶- طراحی برنامه هایی که مردم را برای حفظ سلامتی خود تقویت می کند.۷- تقویت نظام ثبت دقیق اطلاعات بیماریهای دهان و دندان.( بروز، شیوع، روند بیماری و پیامدهای آن)۸- ارج نهادن به جایگاه اجتماعی و فعالیت های قانونی افراد ارائه دهنده خدمت.۹- کاهش نابرابری در دریافت خدمات بهداشتی بین گروههای مختلف جامعه.۱۰- افزایش تعداد نیروی انسانی که در زمینه نظام ثبت دقیق اطلاعات بیماری آموزش دیده
اهداف نهایی:

تا سال ۲۰۲۰ اهداف نهایی زیر بر اساس وضعیت موجود بدست خواهد آمد
۱) درد درصدx کاهش در تعداد بروز درد در ناحیه فک و دهان و صورت.  کاهش در تعداد روزهای غیبت از کار و مدرسه بخاطر بروز دردهای سر صورت.  کاهش تعداد افرادی که به محدودیت های عملکردی در ناحیه فک و صورت
می شوند .( بعنوان مثال درد و ناراحتی، دندانهای از دست رفته ، ضربه به دندانهای قدامی و آنومالی های دهانی صورتی مادرزادی)کاهش بروز عوارض اجتماعی ناشی از درد و ناراحتی و ظاهر ناخوشایند ( مواردی چون دندانهای  از دست رفته، آنومالی های دندانی ، نقایص مینایی مثل فلوئوروزیس، دندانهای ضربه خورده، تحلیل شدید لثه و بوی بد دهان اختلالات عملکردی:  کاهش در تعداد افرادی که دچار اشکالاتی در جویدن، بلعیدن، تکلم و ارتباط برقرار کردن هستند. عوامل قابل سنجش زیادی در این گروه قرار می گیرند از جمله از دست دادن دندانها، بد شکلی های اکتسابی یا مادرزادی دهانی- صورتی و…..
 بیماریهای عفونی  افزایش رقابت کارکنان مراقبتهای بهداشتی در تشخیص و کاهش خطر انتقال بیماریهای عفونی در محیط  های بهداشتی.
۳) بد خیمی های حلقی دهانی کاهش بروز سرطانهای حلق و دهانافزایش طول مدت زندگی ( بقای ۵ ساله ) در موارد درمان شده.افزایش در تشخیص زود هنگامافزایش درارجاع فوری   کاهش در میزان مواجهه با عوامل خطر نظیر مصرف دخانیات و مشروبات الکلی و تغدیه نامناسبافزایش تعداد افراد مبتلایی که باید تحت مراقبتهای اجباری متخصصین قرار بگیرند.
HIV۴) تظاهرات دهانی عفونت    کاهش در بروز عفونت های فرصت طلب در ناحیه فک و صورت   افزایش تعداد رقابت کارکنان مراقبتهای بهداشتی در تشخیص و کنترل تظاهرات دهانی HIVعفونت.افزایش تعداد سیاستگزارانی که از اهمیت ارتباط و حفره دهان آگاهی با عفونت کامل دارند.
….

برای دانلود کلیک کنید