دانلود پاورپوینت اصول سرپرستی- 248 اسلاید
پاورپوینت اصول سرپرستی- 248 اسلاید
مفهوم کلی: سرپرستان یا مدیران عملیاتی بخش وسیعی از رده مدیریت را شامل
می شوند و در بهره وری سازمان و چگونگی به کارگیری منابع انسانی وظیفه بسیار حساس و تعیین کننده ای بر عهده دارند و برای آَشنایی با تعریف سرپرست و جایگاه او در مدیریت ابتدا مدیریت را تعریف نموده و سطوح مدیریت در سازمان را تشریح می نماییم.
آموزش سرپرستی در ایران از سال 1348 توسط مرکز آموزش مدیریت دولتی شروع شده و به تدریج توسعه یافت و بعد از آن مرکز آموزش وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان های دیگر اقدام به اجرای دوره سرپرستی کردند و در حال حاضر آموزش اصول سرپرستی در چندین رشته دانشگاهی تدریس می گردد. با توجه به نقش تعیین کننده سرپرستان در راتقای بهره وری سازمان و هدایت و کنترل کارکنان که ارتباط حساس بین مدیران و قشر عظیم کارکنان را برقرار می سازند باید جهت افزایش دانش، توانایی و مهارت لازم برای اجرای وظایف و مسئولیت های شغلی خود را همواره از آموزش های لازم برخوردار باشند.
این قدرت بر اساس دانش، مهارت و تجربه شخصی شکل می گیرد. رهبر باید برای حفظ این قدرت:
1- همواره با زیردستانش در تماس باشد و در جریان کار آنها قرار بگیرد.
2- با استفاده از پیشرفت های فنی تازه و نظرات جدید، خود را به روز نگهدارد.
3- در دوره های آموزشی مربوطه شرکت کند.
هیچ اشکالی ندارد اگر یکی از زیردستان میزان مهارت فنی با سطح دانش و آگاهی بیشتری نسبت به سرپرست داشته باشد. اگر چنین بود هرگز ادعا نکنید که شما از لحاظ دانش در سطحح قدرت بالاتری قرار دارید در صورتی که واقعاً اینطور نیست. اگر واقعاً تصمیم دارید که قدرت خود را در این زمینه افزایش دهید، از زیردستان خود یا بالادستی هایتان پرس و جو کنید و به طور رسمی آموزش های لازم را ببینید.
نرخ جابه جایی: عبارت است از تعداد افرادی که مشغول به کار شده و به دلایلی آن را ترک می کنند. میزان جابه جایی به صورت نسبت افراد منفصل از خدمت (به علت ترک کار، اخراج، وفات و …) به میانگین افراد موجود در لیست حقوق بگیران – به عنوان یک استاندارد – درنظر گرفته می شود. محاسبه آن به صورت زیر است.
100 * تعداد منفصل ا زخدمت ها
————————- = درصد جا به جایی
میانگین نیروی کار
این اصل، بعد از آنکه یک اقتصاددان ایتالیایی به همین نام آن را برای اولین بار در دهه 1890 پایه گذاری کرد، به اسم اصل پارتو شناخته می شود.
این اصل بطور خیلی ساده:
”علت های معدودی، اکثر معلول ها را سبب می شوند“
واگذاری، توانایی سرپرست را در مدیریت شغل گسترش می دهد، ضمن آنکه هم یک فرصت است و هم یک مسئولیت.
در واگذاری می بایست دقت زیادی به کار بندید که از چه طریقی و به چه کسی اختیار را واگذار می کنید. به همان اندازه که انتخاب افراد شایسته و تعلیمات آنها ضروری می باشد، انتخاب درست شغل هایی که می خواهید واگذاری کنید نیز دارای اهمیت است.