پاورپوینت کامل و جامع با عنوان فرآیند مضمون بندی استراتژی سازمانی در 30 اسلاید
بروس کوئن در کتاب در آمدی به جامعه شناسی در فصل 17 صفحه 303 ترجمه محسن ثلاثی چاپ 1395 دربارهٔ تعریف سازمان مینویسد : سازمانهای رسمی به گروههایی از افراد اطلاق میشوند ( نه نظامهایی از هنجارها و ارزشها ) که برای رسیدن به یک هدف بسیار مشخص کوشش هایشان را هماهنگ می سازند سازمانهای رسمی معمولاً بزرگ هستند و با قواعد و سلسله مراتب مشخصی از اقتدار و مسئولیت میباشند اما سازمانهای غیررسمی عموماً کوچک هستند و هدفهای مشخصی ندارند و یا از روی یک رشته قواعد و عملکردهای دقیق و حساب شدهای کار نمیکنند
تالکوت پارسونز، در کتاب ساختار و فرایند در جوامع مدرن، میگوید: سازمان، واحدی اجتماعیست که عامدانه ساخته و بازسازی شود تا حصول به اهدافی مشخص، ممکن شود.
یک سازمان، یک نهاد مستقل است که یک مأموریت خاص دارد و میتواند با نیت انتفاعی یا غیرانتفاعی تأسیس شده باشد. یک سازمان، یک ماهیت اجتماعی است که دارای ساختار، اهداف و مرز مشخصی است.
سازمان:
- هدف دارد.
- برای هدفش برنامه دارد.
- استراتژی (راهبرد) دارد.
- منابع خود را میشناسد و از آنها بهطور بهینه و هماهنگ استفاده خواهد کرد.
- وابسته به اطلاعات است.
یک سازمان دارای ویژگیهای زیر است:
- مأموریت یا هدف ویژهای دارد.
- برای بقا به دیگر سازمانها وابسته است.
- هیئت حاکمهٔ مستقلی دارد.
- از بخشهای مختلف تشکیل شدهاست.
- دارای ساختاری فیزیکی و منطقیست.
فهرست مطالب:
مقدمه
برنامه ریزی استراتژیک
مدل خط مشی هاروارد
(Wt (Maxi- Mini
(Wo (Maxi- Mini
(St (Maxi- Mini
(So (Maxi- Mini
استراتژی صنفی
مدل رقابتی پورتر
مدل نظام برنامه ریزی استراتژیک
ویژگی های مدلهای برنامه ریزی استراتژیک
مدل رایت
مدل مینتزبرگ
مدل هیل
مدل دیوید
گام اول: تدوین استراتژی
گام دوم: مرحله اجرا
گام سوم: ارزیابی استراتژی
مدل Fred R. David
و…