پاورپوینت مدیریت تبلیغات برند: مطالعه موردی ظهور و افول یک برند

- پاورپوینت مدیریت تبلیغات برند: مطالعه موردی ظهور و افول یک برند

پاورپوینت مدیریت تبلیغات برند: مطالعه موردی ظهور و افول یک برند

پاورپوینت مدیریت تبلیغات برند: مطالعه موردی ظهور و افول یک برند 

برند
طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا، مارک یا برند (Brand) یک نام، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص‌کننده خدمات یا فروشنده محصولی خاص باشد که به وسیله آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌گردد. عنوان قانونی برای برند، نشان تجاری است.
برند مجموعه گره‌های ذهنی یا تداعیات کارکردی، احساسی، عقلی و مزیت‌هایی است که ذهن بازار هدف را اشغال نموده‌است. تداعی معانی پیوند دادن تصاویر و نشانه‌ها با برند یا مزایا و فواید یک برند است. این مزایا یا فواید برند است که مبنای تصمیم گیری برای خرید آن واقع خواهد شد.
برند، همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن و یا هرگونه ارتباطی با آن بصورت مفهومی، دیداری یا لفظی صفات و ویژگی‌های خود را در ذهن و قلب مخاطب تداعی می‌کند.
برند شامل همه احساسات، ویژگی‌ها و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده است؛ برند، برداشت افراد از یک نام است.

ماهیت اجتماعی برند
در فارسی واژه مارک یا برند معمولاً برای اشاره به محصول یا خدمتی به‌کار می‌رود که ارزش اعتباری و اجتماعی بالایی داشته باشد. به بیان دیگر «برند» دارای ماهیت اجتماعی است و برندهای قدرتمند آن‌هایی هستند که افراد نسبت به آن‌ها حس مالکیت دارند و برای مثال می‌گویند: «این مارک، اسم مارک دلخواه من است». برند‌های برتر می‌توانند هیجان و عواطف مصرف‌کنندگان خود را برانگیزند و مشتریان نیز به این نام‌ها اعتماد داشته و از آنها انتظار خلق ایده‌های برتر و نوآوری در محصولاتشان را دارند.

برند از نظر مصرف کننده
برند از نظر مصرف کننده یعنی:

۱. منشا یا مبدا محصول
۲. واگذاری مسئولیت به تولیدکننده
۳. خطرپذیری کمتر
۴. هزینه پرس و جوی کمتر
۵. نشانه کیفیت
۶. معامله یا عهد و پیمان با تولیدکننده محصول
۷. وسیله نمادین برای اظهار شخصیت

صفات یک برند نیرومند 
۱. تناسب

۲. جایگاه مناسب
۳. تحمل پذیری
۴. اعتبار
۵. الهام بخش
۶. بی همتایی
۷. جذابیت

برندینگ 
برندینگ یکی از مهمترین جنبه های هر کسب و کاری است چه بزرگ یا کوچک ، چه عمده فروشی یا خرده فروشی. یک استراتژی موثر در برندینگ میتواند اثر شایانی در سود دهی بیزینس شما داشته باشد. اما اینجا این سوال مطرح می شود که واقعا منظور از برندینگ چیست؟ و اینکه چطور می تواند بیزینس کوچک شما را رونق بخشد؟

به زبان ساده می توان گفت که برند شما نشان دهنده قول و قرار شما با مشتریانتان است. برند به مشتریان اعلام می کند که شما چه نوع خدمات و محصولاتی را ارائه می کنید. و همچنین شما را از سایر رقبای کاری تان متمایز می کند. برند شما نشان دهنده هویت شماست. شما که هستید، می خواهید چه کسی باشید و مردم چه برداشتی از شما دارند.

استراتژی های برندینگ 
استراتژی برند شما عنوان می کند که شما می خواهید چگونه، چه چیز، کجا، چه موقع و با چه کسی ارتباط برقرار کنید و پیغام برند خود را منتقل نمایید. اینکه شما کجا تبلیغات کنید هم یکی از استراتژی های برند شماست. کانالهای توزیع شما نیز جزئی از استراتژی های برند شماست. و آنچه که شما به صورت بصری و نوشتاری در معرض عموم میگذارید نیز جزئی از استراتژی برند شماست.

استراتژی برندینگ مستمر منجر به افزایش اعتبار برند شما می شود. به این معنا که این موضوع به محصولات و خدمات شما نیز ارزش و اعتبار می دهد و به شما اجازه میدهد تا سود بیشتری از بیزینس خود در مقایسه با بیزینس هایی که برندسازی نکرده اند برداشت کنید. 

ارزشمندترین برندها 
ارزشمندترین برندهای جهان به ترتیب ارزش:

اپل ۱۱۷ میلیارد دلار (۷۰ میلیارد پوند انگلیس)
گوگل ۱۰۷ میلیارد دلار
آی بی ام ۷۶ میلیارد دلار
 مایکروسافت ۷۱ میلیارد دلار
کوکاکولا ۶۵ میلیارد دلار
 جنرال الکتریک، مک دونالد، سامسونگ، آمازون و تویوتا.

مدیریت برند
مدیریت برند شامل طرح یک وعده، به اجرا در آوردن آن وعده و سپس حفظ و پاسداشت آن وعده است. این کار مستلزم تعریف برند، کسب موقعیت برای برند و عرضه برند است. مدیریت برند هنر خلق و زنده نگاه داشتن یک نام تجاری است. 

مدیریت برند با داشتن دانش و آگاهی کامل از اصطلاحی به نام تجاری آغاز می‌گردد و شامل قولی است که به مشتری داده می‌شود (قولی که اگر به آن عمل نشود باعث عدم رضایت مشتری می‌گردد). مدیریت برند چیزی جز هنر ایجاد و حفظ نام تجاری نیست. نام تجاری باعث می‌گردد تا مشتریان به یک کسب و کار متعهد گردد

اجزای مدیریت برند
مدیریت برند شامل مدیریت ویژگی‌های محسوس و نامحسوس نام تجاری است.

ویژگی‌های محسوس(ملموس): خود محصول، قیمت، بسته بندی، و غیره‌است.
ویژگی‌های نامحسوس(غیر ملموس): تجربه مشتریان و در مورد خدمات نامحسوس، شامل ارتباط عاطفی با محصول / خدمت می‌باشد.

آیا برندها همیشگی اند؟
یکی از دغدغه های همیشگی سازمان‌ها، حفظ و توسعه اعتبار نام و نشان سازمان یا همان برند است اما در سال‌های اخیر شاهد محو یا کمرنگ شدن برندهای بسیار معروفی از صحنه بازار بوده ایم، از جمله Woolworth و Kmart در امریکا، Ratners فروشگاه زنجیره ای طلا و جواهرات در انگلستان، Alders فروشگاه زنجیره ای در انگلستان، MG Rover و Oldsmobile برندهای معروف خودرو، Enron تولید کننده انرژی و MCI در صنعت مخابرات.

این مسئله می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد ولی بیش از هر چیز، نشانگر آن است که حتی برندهای معروف هم ممکن است یک شبه از اذهان محو شوند.

عوامل محیطی داخلی و خارجی
▪ عوامل محیطی داخلی

۱) مشتری: اگر مشتری دلبستگی خود را به هر دلیلی به یک نشان تجاری خاص از دست بدهد، برای همیشه یا حداقل مدتی به سراغ برند دیگری خواهد رفت.
۲) ثبات اقتصادی شرکت: نامطلوب بودن وضعیت اقتصادی شرکت ممکن است به نام و نشان تجاری آن لطمه بزند؛ مگر این که شرکت به فروش برند خود اقدام کند.
۳) تبلیغات و بازاریابی ضعیف: عامل بسیار مهمی در بازارهای رقابتی امروز است که باعث می‌شود یک برند معروف جایگاه خود را در دنیا از دست بدهد.

▪ عوامل محیطی خارجی
۱) عوامل سیاسی: وضعیت سیاسی نامساعد در یک کشور می‌تواند بر اقتصاد آن تأثیر مستقیم بگذارد و در نهایت باعث محدود شدن یک برند به بازارهای داخلی و مانع از توسعه آن در بازارهای بین‌المللی شود.
۲) عوامل اقتصادی: رکود اقتصادی و نوسان قیمت مواد اولیه می‌تواند توانایی مشتریان را برای خرید محصولات یک برند خاص کاهش دهد.
۳) عوامل حقوقی: تغییر قوانین به ویژه اعمال ممنوعیت‌ها می‌تواند از تداوم و پیشرفت برند جلوگیری کند. (برای مثال ممنوعیت فروش یا تبلیغ تنباکو)
۴) عوامل ‌زیست محیطی: تغییرات زیست محیطی‌ می‌توانند بر ترقی یا افول برندها تأثیر بگذارند. مثلا گرم شدن کره زمین براثر پدیده گازهای گلخانه‌ای موجب ترقی و تداوم برندهایی شده که در زمینه تولید انرژی‌های سالم و سازگار با محیط‌زیست فعالیت می‌کنند. 
“چه بسا برندهایی با قدمت ده ها سال و یا حتی چند قرن که به عللی اعتبار خود را از دست داده اند.”

این فایل در قالب power point و به تعداد  38 اسلاید می باشد.

 

برای دانلود کلیک کنید