تحقیق تاریخچه پوزیتیویسم به زبان ساده

- تحقیق تاريخچه پوزيتيويسم به زبان ساده

تحقیق تاریخچه پوزیتیویسم به زبان ساده

دانـلـود تـحقیـق بـا عـنـوان، تاریخچه پوزیتیویسم ،

بخشی از متـنِ ایـن تـحقیـق :

گرایشهای پوزیتیویسمی را در اولین اندیشه‌های بشری نیز می توان یافت. چه اینگونه گرایشها در مصر باستان و بابل و تمدنهای اولیه بشری وجود داشته و نتایج ناشی از چنین روش تفکری از حیث عملی مورد استفاده بشر متمدن بوده است. باری ارزش عملی دانشهای استقرایی در تمدن بشری ارزشی غیرقابل انکار است.
اما قرنها بعد در یونان باستان است که رگه‌هایی از رویکرد به پوزیتیویسم به عنوان یک روش فکری برای تحلیل مسایل علمی و عملی به چشم می خورد و آن زمانی است که اپیکوروس [341- 271 ق.م] شناخت حسی به کمک خود استقرایی را به عنوان یگانه منبع شناخت، مبنای دستگاه فلسفی خود می‌گرداند و انبای بشر را به یک مکتب دانشی و ارزشی جدید رهنمون می‌شود.
ولی درخشش فلسفه و منطق ارسطویی خیره کننده‌تر از آنان بود که مجالی برای ظهور و بروز خود استقرایی آنگونه که اپیکور می‌خواست باقی گذارد حتی اندیشه افلاطون پیروان وی هم تا قرنها تحت‌الشعاع عقلانیت و انسجام دستگاه فلسفی ارسطو بود.
فیلسوفان و مشارحان بعد از ارسطو ـ که به نوعی وامدار اندیشه‌های او در عرصه حیات فکری بشر بودند نیز اعتنایی در خور به شناخت حسی در پرتو روش استقرایی ننمودند چه انان هم چون سلف خویش، ارسطو، مجربات و محسوسات را از منظر روش قیاسی به نظاره می نشستند.
اما در سده‌های پایانی قرون وسطی که تاریخ آبستن یک سری حوادث و تحولات فکری بود تخطئه فلسفه ارسطویی و حمله به مبادی منطقی آن لقلقه لسان فیلسوفان و متفلسفان گشت. این قضیه و تحول فکری که در آرای اکامی و دیگران در آخرین قرنهای حکومت و استیلای فلسفه ارسطو حوزه اندیشه بشر غربی تجلی یافت با تحول اجتماعی ـ سیاسی و دینی از قبیل نوزایی و اصلاح دینی همراه شد مقافله فکر و اندیشه بشر غربی را به سمت و سویی کشاند که خود استقرایی و پروکستانیزم را برنده اصلی این جدال فکری قرار داد.
گرچه این مطلب که آیا این نتیجه تنها ناشی از اندیشه اندیشمندان بوده یا تحولات اجتماعی و سیاسی و انگیزه‌های مختلف بشری هم در این تحولات موثر بوده‌اند بحثی عظیم می‌طلبد لکن بی گمان نقش عناصری که در پی می‌آید دراین میان غیر قابل انکار است …

تـوضـیـحــاتِ فـایــل :

این فایل با فرمت word در اختیار شما قرار خواهد گرفت
تعداد صفحات : 58
قابل ارائه و مناسب بعنوان تحقیق کلاسی

جهت دانـلـود این تحقیق به انتهای صفحه مراجعه کنید.

کـلمـات کـلیـدی : دانلود تحقیق تاریخچه پوزیتیویسم, پاورپوینت تاریخچه پوزیتیویسم, تحقیق در موردتاریخچه پوزیتیویسم, مقاله تاریخچه پوزیتیویسم, دانلود پاورپوینت تاریخچه پوزیتیویسم, تاریخچه پوزیتیویسمpdf , پروژه تاریخچه پوزیتیویسم, تحقیق درباره ی تاریخچه پوزیتیویسم, تحقیق با موضوع تاریخچه پوزیتیویسم, تحقیق کلاسی تاریخچه پوزیتیویسم

برای دانلود کلیک کنید