پاورپوینت درباره روش های فعال یاددهی و یادگیری
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی: Powerpoint
نوع فایل: ppt (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد اسلاید: 22 اسلاید
قسمتی از متن فایل دانلودی
معرفی الگوی تدریس اعضای تیم
یادگیری از طریق همیاری از طرف «جان دیویی» مطرح شد که یکی از بحث های دائمی در آموزش است . اساس روش تدریس مبتنی بر همیاری در یادگیری است . پژوهشگران حوزه ی روش تدریس مبتنی بر همیاری بر این باورند که یادگیری یک فرایند اجتماعی است و فعّالیّت یادگیری برای رسیدن به مرحله ی تولید اندیشه واطّلاعات ، حیاتی است . این نوع یادگیری مسئولیت را بر دوش دانش آموزان قرار می دهد وآنان را در فرآیند یادگیری درگیر می نماید پایه و اساس یادگیری ازطریق همیاری ، تشکیل تیم های یادگیری است (این روش سبب جلوگیری از گوشه گیری ، از خود بیگانگی ، بی هدفی و ناراحتی درفعّالیّت های جمعی می گردد وسبب بالا رفتن حس اعتماد به نفس شده و روابط بین فردی دانش آموزان را بهبود می بخشد.) در این روش از دانش آموزان انتظار می رود با یک دیگر به تعامل و تشریک مساعی پرداخته پیشرفت تحصیلی ومسئولیت یادگیری یک دیگر را برعهده گیرند .
دانش آموزان هم به نوبه ی خود انتظار دارند گروهی که در آن فعّالیّت می کنند به موفّقیّت دست یابد و افرادی که در گروه شرکت می جویند به هر طریقی گروه را در دست یابی به موفّقیّت یاری رسانند .
روش تدریس همیاری برای آموزش دروس گوناگون با موضوعات درسی متفاوت، مناسب است . دروسی که محتوا و مسایل موضوعی و یا نظری دارند ، از طریق روش همیاری قابل تدریس اند که در این جا به یکی از آن ها یعنی روش تدریس اعضای تیم که کاربرد بیشتری در تدریس دارد می پردازیم .
«روش تدریس اعضای تیم» بر د وفرضیه استوار است: اولین فرضیه این است که هر یک ازشرکت کنندگان قسمت متفاوتی ازموضوع درس راکه قرار است همه یاد بگیرند می خواند . دومین فرضیه این است که هر فراگیرمی تواند به اعضای تیم خود درس بدهد . بنابراین هر عضو هم به عنوان معلّم و هم به عنوان شاگرد عمل می کند.در این الگو به جای این که ابتدا معلّم تدریس کند ،فراگیران نقش معلّم را ایفا می کنند و تدریس توسط «اعضای تیم فراگیران» انجام می شود و پس از آن معلّم توضیحات ضروری وتکمیلی را برای آنان ارائه می دهد .
مرحله ی اول- آمادگی فردی
فعّالیّت معلّم: