مبانی نظری جایگاه صبر و سکوت در ادبیات فارسی

دانلود فایل

مبانی نظری جایگاه صبر و سکوت در ادبیات فارسی


توضیحات: 23صفحه فارسی (word) با منابع کامل

دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه ادبیات فارسی، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی

خلاصه ای از کار:

– جایگاه صبر و سکوت در ادبیات فارسی

 

– منزلت و فواید صبر و سکوت در ادب فارسی

 

صبر و سکوت به عنوان دو فضیلت برجسته در تکامل اخلاق و رفتار انسان‌ها در ادبیات منظوم و منثور فارسی جایگاه والایی دارد. ادبیات منظوم فارسی سرشار از نکات دل انگیز و زیبایی در خصوص این دو مضمون است و شاعران فارسی زبان در ادوار مختلف مضامین بکر و پسندیده‌ای در این باره خلق کرده‌اند.  به یقین می‌توان گفت که در آثار همه شاعران از دوران گذشته تا کنون پیرامون این دو محور نکته پردازی‌های زیبایی انجام گرفته است و همه آنان  این دو فضیلت را  ستوده‌اند. پرداختن به صورت  خاص به این مبحث در ادبیات فارسی، خود  پژوهشی واحد و مستقل را می‌طلبد. لذا در این بررسی به جایگاه صبر و سکوت در آثار برجسته‌ترین شاعران فارسی زبان به عنوان پیش درآمدی برای ورود به موضوع خاص این  تحقیق می‌پردازیم. عطار صبر و خاموشی را تنها را رسیدن به قلّه معرفت و حقیقت می‌داند. او تفکّر و  تأمل در خویشتن را  طریق دریافت گوهر معنی و رسیدن به هدف نهایی توصیف می‌کند:

« گر سر کار می‌طلبی صبر کن  خموش                   تا صبر و خامشیت رساند به منتها»

(عطار،1380: 702)

…………………..

«ای دل چو شراب معرفت کـردی نوش                لب بر هـــم نه سِرِّ الاهــــی مفــروش

در هر سخنی چو چشمهٔ کوه مجـــوش                دریا گــــردی گر بنشینی خــاموش»

(عطار1381: 86)

رستگاری تو در چهار چیز است: کم خوردن و بی خوابی و تنهایی و خاموشی»، «اگر سخن گوی آفت سخن………..

………………

مرد باید که گوینده خاموش بود و خاموش گویا، که آن حضرت ورای گفت و خاموشی است. نخست چشمه زبان باید که بسته شود تا چشمه دل بگشاید هزار زبان، مرید صادق را از خاموشی پیران فایده بیش از گفت و گوی بود

«مـــرد عشــقی خـــموش باش و خراب                      مرد عقلی فضول باش و به هــوش»

(عطار،1380: 481)

عطار در دیوان اشعار خود این اعتقاد را اظهار می‌دارد که، خاموشی خود بهترین توصیف‌گر حالات درونی……….

………….

طاهره خوشحال می‌نویسد:« عارفان به دو سبب خاموشی می‌گزینند. یکی آن که سخن را به نا اهلان نگویند و دیگر آن که سکوت، راهی است برای کشف حقیقت. و آن گاه که عارفان به کشف حقیقت نائل می‌آیند و از خودبینی و هوای نفس فارغ و رها می‌گردند قیل و قال و گفتار بیهوده در آنان تا حدّ ممکن کاهش می‌یابد.» (همان:210)

…………………

………..

«خمــوش باش که تا وحی‌های حق شنوی             که صد هزار حیاتست وحی گویا را»

 (مولوی، 1362: 291)

دیدگاه مولانا اتخاذ موضع سکوت و عدم تعجیل درگفتار و پرسیدن سؤال می‌تواند در مواردی سبب حفظ

…………………….

« بلبل خوش نغمه ام، با گل سخن باشد مرا

 

سرمه خاموشی از زاغ و زغن باشد مرا»

(همان:87)

به راستی چه آثار و ثمراتی برای سکوت و خاموشی مترتب است که صائب این گونه به طرفداری و حمایت از………

……………

«بغیر شهد خمــــوشی کدام شیرینی است               که از حــلاوت آن، لب به یکدیگر چسبد»

(همان:139)

صائب از «دارالأمان خاموشی» یاد می‌کند که هیچ گوشه عالم امن تر از آن نمی‌باشد. خاموشی، باب حریم………

………..

از نظر فردوسی، صبر محصول خرد و  اندیشه است . او  صبر را  داروی افعال و اعمال بدی که ریشه در جهل و نادانی د ارد توصیف می‌کند و معتقد است بزرگان به نیروی صبر و اندیشه می‌توانند بربحران‌ها و ناسازگاری‌های روزگار فایق گردند:

…………..

……………..

حافظ می‌فرماید، اگر چه ممکن است  دست‌یابی به کام دل و آرزوها زمان دراز و رنج بسیار را در پی داشته

………………..

 

 

فهرست منابع

1-       قرآن کریم، (1384). با ترجمه و شرح واژگان ابوفضل ابولفضل بهرام پور، ناشر: آوای قرآن

2-       نهج البلاغه، صبحی صالح. (1387).  ناشر: آوای قرآن

آزادمهر، ش.  (1385). تاریخ انبیاء، یا قصص قرآن از آدم تا خاتم، ناشر: باربد

دانلود فایل