دستورالعمل سنجش میزان رضایت مشتری به همراه کلیه فرمهای مورد نیاز

- دستورالعمل سنجش ميزان رضايت مشتري به همراه کليه فرمهاي مورد نياز

دستورالعمل سنجش میزان رضایت مشتری به همراه کلیه فرمهای مورد نیاز

دستورالعمل سنجش میزان رضایت مشتری به همراه کلیه فرمهای مورد نیاز درفرمت ورد 10 صفحه قابل ویرایش

 

هدف :

تعریف یک شاخص کمی جهت ارزیابی میزان رضایت مشتریان و اخذ بازخوردهای ناشی از مصرف تولیدات سازمان

  • دامنه کاربرد :

این دستورالعمل شامل کلیه محصولات تولیدی و تمامی مشتریان می باشد .

3- شرح مسئولیتها :

مسئولیت اصلی اجرای این روش برعهده مدیر کیفیت می باشد . مدیر بازرگانی مسئول نظر خواهی از مشتریان می باشد .

4- واژگان و تعاریف :

ندارد.

5- شرح اقدامات :

برای بررسی میزان رضایت مشتری شاخص کمی ذیل تعریف شده است که از رابطه ذیل محاسبه میشود .

                                                     Customer Satifaction    C.S = 2A + 3B + 3C + 4D + 2E + 2F

                                                                                        16

=A  امتیاز سیستم تضمین کیفیت در ارزیابی مشتری

=B  امتیاز عملکرد کیفی سازمان از دید مشتری

=C  امتیاز شکایت مشتری

=D  امتیاز برگشتی از مشتری

=E  امتیاز تحویل به موقع

=F  امتیاز نظر سنجی از مشتریان

کلیه پارامترها اعدادی بین صفر تا 100 می باشند و در دوره های ماهانه تعریف می گردند . پارامترهای A,B  از سیستم کامیپوتری مشتری استخراج شده و پارامترهای F,E,D,C  به شرح ذیل محاسبه می گردند .

میزان  رضایت مشتری به صورت ماهیانه و از طریق فرم سنجش رضایت مشتری ( FMQA090 )محاسبه شده و برای هر ماه با ماه قبل مقایسه می شود و روند این شاخص می بایست تحت کنترل باشد و برای مواردی که شاخص رضایتمندی مشتری کمتر از 80 درصد باشد اقدام اصلاحی / پیشگیرانه لازم با توجه به تحلیل هر یک از عوامل موثر در این شاخص تعریف می گردد .

Eدر صورت عدم وجود امتیازات B,A این عوامل از فرمول بالا حذف میگردد و عدد زیر کسر فرمول به میزان ضرایب B,A کوچکتر خواهد شد .

5-1- شکایت مشتری  :

کلیه شکایات رسیده از مشتری مطابق دستورالعمل بررسی شکایات مشتریان( WRVP001 )در فرم محاسبه امتیاز شکایت مشتری          ( FMQA091 ) ثبت شده و توسط مدیر کیفیت  برحسب درجه اهمیت وزن دهی میشوند . این وزن عددی بین صفر تا 4 بوده و به شرح ذیل می باشد :

0= خیلی کم اهمیت

1= کم اهمیت

2= دارای اهمیت متوسط

3= با اهمیت

4= خیلی با اهمیت

مجموع وزن شکایت رسیده در طول یک ماه محاسبه شده و امتیاز شکایات مشتری از طریق فرم محاسبه امتیاز شکایت مشتری             (FMQA091 ) از رابطه زیر بدست می آید :

( جمع وزن شکایات رسیده در ماه ) × 10 – 100 C=  امتیاز شکایت مشتری

در صورت منفی شدن امتیاز شکایت مشتری مقدار صفر جهت این امتیاز منظور میگردد .

5-2- برگشتی از مشتری D :

به علت اهمیت بالای برگشتی ها در میزان رضایت مشتری ،‌ برگشتها مستقل از شکایات مشتریان نیز مد نظر قرار می گیرد  . مدیر بازرگانی موظف می باشد برگشتیهای اعلام شده توسط مشتریان را به بخش کیفیت اعلام نماید و مدیر کیفیت براساس این اطلاعات به صورت ماهیانه اقدام به تعیین شاخص نموده و در فرم امتیاز  برگشتی از مشتری (FMQA092 )ثبت می نماید . . برای تعیین شاخص برگشتی از مشتری مطابق فرمول زیر عمل میشود

برای دانلود کلیک کنید