پاورپوینت درباره روش های فعال یاددهی و یادگیری

- پاورپوینت درباره روش های فعال یاددهی و یادگیری

پاورپوینت درباره روش های فعال یاددهی و یادگیری

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

 

دسته بندی: Powerpoint

 

نوع فایلppt (قابل ویرایش و آماده پرینت)

 

تعداد اسلاید: 22 اسلاید

 قسمتی از متن فایل دانلودی

معرفی الگوی تدریس اعضای تیم

یادگیری از طریق همیاری از طرف «جان دیویی» مطرح شد که یکی از بحث های دائمی در آموزش است . اساس روش تدریس مبتنی بر همیاری در یادگیری است . پژوهشگران حوزه ی روش تدریس مبتنی بر همیاری بر این باورند که یادگیری یک فرایند اجتماعی است و فعّالیّت یادگیری برای رسیدن به مرحله ی تولید اندیشه واطّلاعات ، حیاتی است . این نوع یادگیری مسئولیت را بر دوش دانش آموزان قرار می دهد وآنان را در فرآیند یادگیری درگیر می نماید پایه و اساس یادگیری ازطریق همیاری ، تشکیل تیم های یادگیری است (این روش سبب جلوگیری از گوشه گیری ، از خود بیگانگی ، بی هدفی و ناراحتی درفعّالیّت های جمعی می گردد وسبب بالا رفتن حس اعتماد به نفس شده و روابط بین فردی دانش آموزان را بهبود می بخشد.) در این روش از دانش آموزان انتظار می رود با یک دیگر به تعامل و تشریک مساعی پرداخته پیشرفت تحصیلی ومسئولیت یادگیری یک دیگر را برعهده گیرند .

دانش آموزان هم به نوبه ی خود انتظار دارند گروهی که در آن فعّالیّت می کنند به موفّقیّت دست یابد و افرادی که در گروه شرکت می جویند به هر طریقی گروه را در دست یابی به موفّقیّت یاری رسانند .

روش تدریس همیاری برای آموزش دروس گوناگون با موضوعات درسی متفاوت، مناسب است . دروسی که محتوا و مسایل موضوعی و یا نظری دارند ، از طریق روش همیاری قابل تدریس اند که در این جا به یکی از آن ها یعنی روش تدریس اعضای تیم که کاربرد بیشتری در تدریس دارد می پردازیم .

«روش تدریس اعضای تیم» بر د وفرضیه استوار است: اولین فرضیه این است که هر یک ازشرکت کنندگان قسمت متفاوتی ازموضوع درس راکه قرار است همه یاد بگیرند می خواند . دومین فرضیه این است که هر فراگیرمی تواند به اعضای تیم خود درس بدهد . بنابراین هر عضو هم به عنوان معلّم و هم به عنوان شاگرد عمل می کند.در این الگو به جای این که ابتدا معلّم تدریس کند ،فراگیران نقش معلّم را ایفا می کنند و تدریس توسط «اعضای تیم فراگیران» انجام می شود و پس از آن معلّم توضیحات ضروری وتکمیلی را برای آنان ارائه می دهد .

مرحله ی اول- آمادگی فردی

فعّالیّت معلّم:

•گروه بندی دانش آموزان در گروه های 5-4 نفری و اختصاص شماره های 3،2،1، و…به گروه ها
•تدریس قوانینی که گروه ها ملزم به رعایت آنها هستند ؛مانند یادداشت برداری، بحث وگفت و گو به طور آهسته ،زمان بندی هر مرحله و…
•تقسیم متن درس به بخش های مستقل وتقریباً مساوی
•تعیین یک بخش از موضوع جهت مطالعه ی فردی برای هر فراگیر

برای دانلود کلیک کنید