پاورپوینت بازار پول و بازار سرمایه

- پاورپوینت بازار پول و بازار سرمایه

پاورپوینت بازار پول و بازار سرمایه

پاورپوینت بازار پول و سرمایه

تعریف بازار

 محل تلاقی عرضه و تقاضا و انجام فرایند داد و ستد

 دسته بندی کلی بازارها

بازار کالا و خدمات، همان بازار سنتی که بشر برای رفع نیازهای خود ابداع کرد.

بازار مالی، بازاری که در آن نوع خاصی از دارایی بنام دارایی مالی داد و ستد می شود.

دارایی مالی، دارایی است که دارای ارزش ذاتی نبوده و نیازمند تضمین و اعتبار شخص یا چیز دیگری است. مانند سهام، اوراق قرضه، اوراق مشارکت و حتی چک و پول
کارکردهای بازار مالی
جذب و تجهیز پس اندازها و تخصیص بهینه منابع ( انتقال وجوه بین واحدهای اقتصادی)

تعیین قیمت وجوه و سرمایه

انتشار و تحلیل اطلاعات

تسهیل دادوستد

توزیع خطر و مدیریت ریسک

طبقه بندی بازارهای مالی
طبقه بندی بر اساس نوع دارایی

طبقه بندی بر اساس مرحله عرضه اوراق بهادار

طبقه بندی بر اساس سر رسید تعهدات مالی
طبقه بندی بر اساس نوع دارایی
بازار سهام

بازار اوراق بدهی

بازار ابزارهای مشتق

طبقه بندی بر اساس مرحله عرضه اوراق بهادار
بازار دست اول ( بازار اولیه)

بازار دست دوم ( بازار ثانویه)

طبقه بندی بر اساس سر رسید تعهدات مالی
بازار داراییهای مالی کوتاه مدت با سررسید کمتر از یکسال ( بازار پول)

بازار داراییهای مالی بلند مدت با سررسید بیشتر از یکسال( بازار سرمایه)
بازار پول
می‌توان از بازار پول به عنوان بازار ابزارهای مالی کوتاه مدت با ویژگی اندک بودن ریسک عدم پرداخت، نقدشوندگی و ارزش اسمی زیاد نام برد.
بازار پول یک بازار سازمان یافته نیست. به عبارت دیگر محل جغرافیایی خاصی برای بازار پول در نظر گرفته نمی شود و به طور کلی بانکها، موسسات اعتباری غیر بانکی و سایر مکان هایی که داد و ستد بازارهای مالی بازار پول در آن انجام می شود.
ویژگیهای بازار پول
سر رسید ابزارهای آن کوتاه مدت است.
گردش پول و نقدینگی در این بازار سریع است.
درجه نقدشوندگی ابزار آن بالاست.
ریسک سوخت اصل سرمایه در آن پایین است
نهادهای بازار پول
بانک مرکزی و دیگر واسطه های مالی بانکی از قبیل، بانکهای تجاری و موسسات اعتباری غیر بانکی از مهمترین نهادهای بازار پول به شمار می آید.
ابزارهای بازار پول
اسناد خزانه، اوراق بهادار کوتاه مدتی که توسط دولت منتشر می شوند – سر رسید آنها به طور معمول سه ماه، شش ماه و یک سال- مهمترین ویژگی اسناد خزانه، ریسک اندک آن است.
پذیرش بانکی، که دستور پرداخت مبلغ معینی به حامل در تاریخ معینی است، از جمله قدیمی ترین و کوچکترین ( از نظر حجم و مبلغ ) ابزارهای بازار پول به شمار می رود- این ابزار به منظور تأمین مالی کالاهایی که هنوز از فروشنده به خریدار منتقل نشده است مورد استفاده قرار می گیرد.
ادامه – ابزارهای بازار پول
اوراق تجاری، نوعی اوراق قرضه کوتاه مدت – با سررسید 270 روز یا کمتر- است که توسط شرکتهای مالی و موسسات غیر مالی منتشر می شود – این اوراق برای شرکتهایی که در کوتاه به وجه نقد نیاز دارند، ابزار مالی موثری محسوب می شود – این اوراق بدون پشتوانه هستند – در اکثر کشورها تنها بنگاههایی که در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده و از حداقل سرمایه تعیین شده برخوردارند می توانند به انتشار اوراق تجاری اقدام کنند.
ادامه – ابزارهای بازار پول
انواع اوراق تجاری
دسته اول، اوراقی هستند که توسط شرکتهای بزرگ و معتبر منتشر می شوند. که بدون نیاز به کارگزاران و معامله گران به خریداران ابزارهای مالی فروخته می شوند.
دسته دوم، توسط شرکتهای کوچکتر اما خوشنام و معتبر منتشر می شوند و از طریق معامله گران و کارگزاران به مشتریان فروخته می شوند.
ادامه – ابزارهای بازار پول
گواهی سپرده
گواهی سپرده، سندی است که توسط یک موسسه سپرده پذیر- به طور معمول یک بانک- در قبال مبلغ مشخصی پول که نزد آن سپرده شده، منتشر می شود.
دارای دو مزیت است:
اول اینکه سرمایه گذار می تواند به دقت بازده پول خود را محاسبه نماید.
دوم اینکه زمان سر رسید اصل و بهره گواهی مشخص است.

در یک دسته بندی کلی گواهی های سپرده به دو بخش قابل انتقال و غیر قابل انتقال تقسیم می شوند.

بازار سرمایه
این بخش از بازار مالی نقش مهمتری در گردآوری منابع پس‌اندازی و تأمین نیازهای سرمایه‌گذاری واحدهایی تولیدی دارد. بازار سرمایه نسبت به بازار پول بسیار گسترده‌تر است و از تنوع ابزاری بیشتری برخوردار است.

ویژگیهای بازار سرمایه
سر رسید ابزارهای آن بلند مدت است.
احتمال ریسک سیستماتیک در آن بیشتر است.
ریسک سیستماتیک، به ریسک عمومی بازار گویند، این ریسک با تنوع سبد سرمایه گذاری از بین نمی رود.مثل عوامل سیاسی که بازار را تحت تأثیر قرار می دهند.
ریسک غیر سیستماتیک، ریسکی که منشأ آن خصوصیات خاص سهامداران عمده، نوع محصول و … است.
درجه نقد شوندگی ابزار آن کم است.
ریسک سوخت اصل سرمایه و یا عدم تحقق درآمدهای پیش بینی شده در آن زیاد است.
نهادهای بازار سرمایه
قلب یا نهاد بازار سرمایه هر جامعه بازار بورس اوراق بهادار آن است.
اجزای بازار سرمایه عبارتند از:
شرکتها و سازمانهای کارگزاری، معامله گران، مشاوران سرمایه گذاری، بازارسازان
ابزارهای بازار سرمایه
اوراق بدهی( اوراق مالی با عایدی معین) با سر رسید بیش از یکسال
سهام، مطابق ماده 24 قانون تجارت سهم قسمتی از سرمایه شرکت سهامی که مشخص کننده میزان مشارکت و تعهدات، منافع صاحب آن در شرکت سهامی می باشد
ادامه- ابزارهای بازار سرمایه
اوراق قرضه
ورقه قابل معامله است که معرف مبلغی وام است که با بهره معینی که تمامی آن یا اجزای آن در موعد یا مواعد معینی باید مسترد گردد. برای ورقه قرضه ممکن است علاوه بر بهره حقوق دیگری نیز شناخته شود
انواع اوراق قرضه
اوراق قرضه عادی
اوراق قرضه قابل تبدیل به سهم
ادامه- ابزارهای بازار سرمایه
اوراق مشارکت
اوراق بهاداری است که با مجوز قانونی خاص یا مجوز بانک مرکزی، برای تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز تکمیل و توسعه طرح های عمرانی و غیره توسط شرکتهای دولتی، شهرداریها و … از طریق عرضه عمومی واگذار می شود.
تفاوت اوراق قرضه با اوراق مشارکت و سهام
در واقع تفاوت خاصی بین اوراق قرضه و مشارکت وجود ندارد. صرفاً تفاوت آن، رعایت موازین شرعی در اوراق مشارکت است.
ولی عمده تفاوت سهام با اوراق قرضه، حق رأیی است که دارنده سهام بدست می آورد.


به اوراق مشارکت سود ثابتی به طور علی الحساب تعلق می گیرد که در مقاطعی از سال پرداخت می شود.سود قطعی اوراق هم در سر رسید و از محل سود طرح مورد مشارکت و به تناسب قیمت اسمی و مدت زمان سرمایه گذاری در اوراق، تعیین و پرداخت می شود. چنانچه سود طرح، کمتر از سود علی الحساب پرداخت شده باشد یا طرح زیان ده باشد، دستگاه صادر کننده اوراق مسئول آن است و سود علی الحساب پرداخت شده، قابل تردید یا استرداد نیست.
برخی ویژگیهای اوراق مشارکت
اوراق با نام یا بی نام است
قیمت اسمی مشخصی دارد
سررسید آن مشخص است و به عبارتی مدت معین دارد.
بازپرداخت اصل اوراق در سررسید و پرداخت سود علی الحساب آن در مقاطع معین توسط ناشر، تضمین شده است.
خرید و فروش اوراق از طریق شعب منتخب بانک عامل یا از طریق بورس اوراق بهادار ( در صورت پذیرش) مجاز است.
هرورقه نشان دهنده میزان قدر السهم دارنده آن در طرح مورد سرمایه گذاری است.
اوراق مشتقه
قراردادهای مشتقه به نوعی از قراردادهای مالی اطلاق می شود که ارزش خود را از یک دارایی پایه می گیرند که این دارایی پایه می تواند به شکل سهام، کالا، نرخهای بهره، صنعت ساخت و ساز یا هر نوع دارایی دیگر باشد.
اوراق مشتقه در قالب چهار نوع قرارداد مشتقه اصلی زیر مورد معامله قرار می گیرند:
قرارداد آتی ( Futures)
قراردادهای سلف (forwards)
قراردادهای اختیار معامله( options)
قراردادهای معاوضه (swaps)
قرارداد آتی
قراردادی است که در آن دو طرف تعهد می کنند که در یک تاریخ مشخص ( تعیین شده طبق ضوابط بازار رسمی بورس) با یک قیمت مشخص ( تعیین شده طبق ضوابط بازار رسمی بورس) یک کالا با کیفیت مشخص ( تعیین شده طبق ضوابط بازار رسمی بورس) را مبادله نمایند.

این نوع قرارداد به نوعی نوسان های شدید قیمت کالا در آینده را کاهش می دهند. همچنین در این نوع قرارداد پول کالای مود معامله تا زمان تحویل پرداخت نمی شود ولی هر دو طرف معامله جهت حسن انجام معامله هنگام عقد قرارداد، ودیعه ای به اتاق پایاپای به عنوان وجه تضمین حسن انجام قرارداد می سپارند.

1-1 پیمان آتی
قراردادی است که در آن دو طرف تعهد می کنند که در یک تاریخ مشخص ( توافقی است طبق ضوابط بازار غیر رسمی بورس) با یک قیمت مشخص ( توافقی است طبق ضوابط بازار غیر رسمی بورس) یک کالا با کیفیت مشخص ( توافقی است طبق ضوابط بازار غیر رسمی بورس) را مبادله کنند.
این قراردادها در بازارهای غیر رسمی یا خارج از بورس صورت می گیرند و معمولاً به علت اعتبار بالای دو طرف معامله کل مبلغ در زمان تحویل کالا در سر رسید پرداخت می شود.
قراردادهای سلف
قراردادی است که در آن دو طرف تعهد می کنند که در تاریخ مشخص ( توافقی است) و با یک قیمت مشخص ( توافقی است) یک کالا با کیفیت مشخص ( توافقی است) را مبادله کنند. این قرارداد در بازار غیر رسمی ( خارج از بورس) در کشورهای اسلامی صورت می گیرند. در این قراردادها کل مبلغ مورد معامله ابتدا به تحویل دهنده کالا پرداخت می شود و در سر رسید کالا را تحویل می دهد.
معاملات سلف به نوعی در شمار قراردادهای آتی قرار می گیرند. البته میان معاملات سلف و قراردادهای آتی تفاوتهایی وجود دارد.از آنجا که معاملات سلف در اغلب کشورها در خارج از بورس انجام می شود، فاقد استانداردهای لحاظ شده در قراردادهای آتی هستند.
قرارداد های اختیاری
اختیار خرید
قراردادی است که صاحب اختیار( خریدار اختیار خرید) پس از پرداخت مبلغی مشخص( تعیین شده توسط بازار رسمی بورس) به فروشنده اختیار، این حق را پیدا می کند که تا زمانی مشخص ( تعیین شده توسط بازار رسمی بورس)، دارایی رسمی مشخص را با کیفیت مشخص با قیمت مشخص ( تعیین شده توسط بازار رسمی بورس) اگر بخواهد از فروشنده اختیار،خریداری کند.
اختیار فروش
قراردادی است که صاحب اختیار( خریدار اختیار فروش) پس از پرداخت مبلغی مشخص( تعیین شده توسط بازار رسمی بورس) به فروشنده اختیار، این حق را پیدا می کند که تا زمانی مشخص ( تعیین شده توسط بازار رسمی بورس)، دارایی رسمی مشخص را با کیفیت مشخص با قیمتی مشخص ( تعیین شده توسط بازار رسمی بورس) اگر بخواهد از فروشنده اختیار،بفروشد.

قرارداد معاوضه ای
قراردادی است که در آن دو طرف متعهد هستند که برای مدت مشخص( توافقی است)، دو دارایی یا منافع حاصله از دو دارایی را با کیفیت مشخص (توافقی است)به نسبت تعیین شده، معاوضه کنند. این داراییها می توانند فیزیکی مثل گندم، طلا، نفت و غیره یا مالی مثل اوراق قرضه، مشارکت، وام و غیره باشند. این قرارداد به صورت غیر رسمی ( خارج از بورس) انجام می گیرند.
بورس و انواع آن

بطور کلی در حال حاضر تالارهای بورس به سه دسته تقسیم می شوند:
بورس کالا
بورس اسعار
بورس اوراق بهادار
بورس کالا
بورس کالا، بازار متشکل و منسجمی است که تعداد زیادی از عرضه کنندگان، کالای خود را عرضه و کالای مربوطه پس از بررسی های کارشناسی و قیمت گذاری توسط کارشناسان آن بازار، به خریداران عرضه می شود.
در این بورس ها، معمولاً کالاهای خام و فرآوری نشده مانند فلزات، پنبه، گندم، برنج و … داد و ستد می شوند.
یکی از مزایای بورس کالا، حضور نهادهای نظارتی و تنظیم گری است که تمامی تولید کنندگان، مصرف کنندگان و تجار کالا با حضور این نهادها، از مزایای مترتب بر قوانین و مقررات حاکم بر بورس برخوردار می شوند.
به طور کلی شرکت کنندگان در بورس کالا دو دسته اند:
دسته اول کسانی هستند که می خواهند از ریسک نوسان قیمتها در امان باشند و در بورس کالا، به عنوان خطر پوش شناخته می شوند، مانند تولید کنندگان کالا، مصرف کنندگان عمده و …
دسته دوم، برخلاف گروه اول کسانی هستند که از نوسان قیمت استفاده کرده و سود خود را حداکثر می کنند. این گروه با نام سوداگران معرفی می شوند.

در ایران بورس فلزات در شهریور ماه سال 82 به عنوان اولین بورس کالای کشور فعالیت خود را آغاز کرد و پس از آن نیز بورس کالای کشاورزی در شهریور ماه سال 83 شروع به فعالیت نمود. سپس بر اساس مصوبه شورای عالی بورس و قانون جدید بازار اوراق بهادار، در آذر ماه سال 85 موجبات تشکیل شرکت بورس کالای ایران با ادغام بورس فلزات و کشاورزی فراهم شد و شرکت بورس کالای ایران از ابتدای مهر ماه سال 86 فعالیت خود را آغاز نمود.
بورس اسعار
در این بازار پول کشورهای مختلف( ارز) مورد معامله قرار می گیرد. معاملات ارزی بر اساس نوسانات بهای پولهای مختلف در مقابل یکدیگر صورت می گیرد.
فارکس ( FOREX)
خرید و فروش یک ارز به ازای یک ارز دیگر در یک بازار جهانی می باشد که دارای محل فیزیکی نیست. ارزها در این بازار به صورت جفتی و نسبت به هم معامله می شوند. حجم عظیمی از این معاملات ارزی به جای نقل و انتقال واقعی ارز، از طریق بدهکار و بستانکار کردن حسابهای بانکی انجام می پذیرد.

در این بازار کارگزاران از طریق شبکه های الکترونیکی به بانکها متصل شده و در هر لحظه نرخ های ارز را از بانک های مختلف جمع آوری می نمایند و سپس از طریق نرم افزار اختصاصی معاملاتی خود که در اختیار مشتریان قرار داده اند نرخ های ارزها را به واسطه شبکه اینترنت به نرم افزار فوق ارسال می نمایند. مشتریان نیز سفارشات خود را از طریق همان نرم افزار به کارگزار مربوطه اعلام می نمایند که البته این کار از طریق تلفن نیز امکان پذیر است. برای انجام معاملات ارزی معامله گران باید با یک کارگزار قرارداد بسته و مبلغی را به عنوان سپرده در بانکی مشخص بنام شخص خودشان سپرده گذاری نمایند. این سپرده به عنوان پشتوانه انجام معاملات بوده و به نام خود سرمایه گذار گشایش می گردد. سپس کارگزار نام کاربری و شماره رمز ورود به حساب را به مشتری می دهد تا به وسیله آن بتواند از طریق نرم افزاری و از طریق شبکه اینترنت به حساب شخصی خود دسترسی پیدا کند و به انجام مبادلات ارزی مبادرت ورزد.

تجارت فارکس چه زمانی انجام می شود؟
فارکس یک بازار 24 ساعته است.
هر فرد چند بار معامله می کند؟
زیبایی تجارت فارکس به انعطاف پذیر بودن آن است که یک فرد می تواند به صورت موقتی معامله نماید یا تا هر مدت زمان دلخواه او معامله را ادامه دهد.
همه می دانند که سقوط های ناگهانی یکی از خصوصیات بازارهای مالی است. اگر سهام با کاهش قیمت روبرو شود یعنی با شکست روبرو گردیده است اما اگر دلار تضعیف گردد یعنی یک ارز مقابل دیگری ( به علت ماهیت جفتی معاملات) قوی شده است. به این ترتیب است که بازارها و تجارتهای وابسته به ارز همواره پایدار هستند و همواره می توانند تجارت خود را داشته باشند.


مکان مرکزی بازار فارکس کجاست؟
برعکس بازارهای سهام که مکان فیزیکی مشخصی دارند معاملات در بازار جهانی ارز در مکان خاصی متمرکز نشده است. بازار فارکس یک بازار بین بانکی می باشد که در حقیقت معاملات بین طرفین از طریق تلفن یا شبکه الکترونیکی سوئیفت و یا اینترنت هدایت و کنترل می گردد. البته سوئیفت توسط بانکها مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع زبان مشترک بانکداری بین المللی شبکه سوئیفت می باشد.
بنابر این بر خلاف سایر بازارهای مالی جهان بازیگران می توانند در طول 24 ساعت از هر گونه حوادث سیاسی- اقتصادی و اجتماعی که باعث نوسان در این بازار می شود استفاده نمایند.
بورس اوراق بهادار
بازار متشکل و رسمی سرمایه است، که در آن سهام شرکتها و اوراق مشارکت، تحت ضوابط و مقررات خاصی، مورد معامله قرار می گیرد

بازار بورس از یک سو مرکز جمع آوری پس اندازها و نقدینگی بخش خصوصی به منظور تأمین مالی پروژه های سرمایه گذاری بلند مدت می باشد و از سوی دیگر مرجع رسمی و مطمئنی برای دارندگان پس اندازهای راکد که بالقوه جویای محلی به نسبت مطمئن و ایمن به منظور سرمایه گذاری وجوه مازاد خود هستند.


تاریخچه بورس در دنیا
حدود 500 سال پیش در یکی از شهرهای بلژیک در مقابل منزل فردی بنام (واندر بورس) صرافان گرد هم آمده اوراق بهادار دادوستد می کردند. از آن پس هر مکانی را که در آن اوراق بهادار مورد معامله قرار می گرفت بورس نامیدند.
اولین بورس دنیا در شهر آنورس بلژیک ایجاد شد. در حال حاضر در اغلب کشورهای دنیا تشکیلات بورسی وجود دارد و فدراسیون بورس های جهان به عنوان یک سازمان هماهنگ کننده بین المللی نسبت به همکاری و تشریک مساعی بین بورس ها، حفاظت از منابع و حقوق صاحبان سهام و توسعه بازار سرمایه فعالیت می نماید.

تاریخچه بورس در ایران
قانون تأسیس بورس اوراق بهادار در ایران در اردیبهشت 1345 تصویب شد و در بهمن 1346 با ورود سهام بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران وشرکت نفت پارس، بورس تهران رسماً فعالیت خود را آغاز نمود. تا سال 1357 فعالیت بورس در حال گسترش بود ولیکن در این سال با وقوع انقلاب اسلامی و ملی شدن بسیاری از صنایع و شرکت ها، فعالیت بورس به یکباره دچار رکود شد که این وضعیت تا سال 1367 ادامه داشت. در این سال به دنبال اتمام جنگ و شروع برنامه های سازندگی درکشور و درراستای جذب نقدینگی و پس اندازهای مردم و کنترل تورم و همچنین تجهیز و مشارکت بخش خصوصی در فعالیتهای تولیدی، بورس پس از رکود 11 ساله مجدد مورد توجه قرار گرفت.
مزایای سرمایه گذاری در بورس
نبود حد سرمایه مجاز
قابلیت نقد شوندگی بالا
ظرفیت های باز موجود
بازده بالاتر از منابع پربازده شناخته شده در بازارهای مشابه

نبود حد سرمایه مجاز
به نحوی که هر فردی با هر میزان سرمایه امکان ورود به این بازار را خواهد داشت. به عنوان مثال در بازار سرمایه شما به راحتی می توانید با مبلغ یک میلیون ریال بخشی از سهام یک شرکت بزرگ و معتبر را خریداری نمایید. اما اگر بازار بورس وجود نمی داشت، به سختی می توانستید در شرایط عادی با این مبلغ حرکت اقتصادی خاصی را انجام دهید.

قابلیت نقد شوندگی بالا
موجب گردیده تا در شرایط عادی ورود و خروج شما به این بازار در کمتر از چند روز فراهم گردد. که یقینا با توسعه الکترونیکی بازار این مدت می تواند حتی به چند ساعت تقلیل یابد.


بازده بالاتر از منابع پربازده شناخته شده در بازارهای مشابه، با در نظر گرفت ریسک بهینه
ظرفیت های باز موجود،
به نحوی که علیرغم تمام رشدهای این بازار همچنان ظرفیتهای رشد فوق العاده بکر و دست نخورده ای وجود دارد، که سیاستهای خصوصی سازی دولت نیز به عنوان یکی از اهداف کلان اقتصادی در واقع تقویت کننده این موضوع است.

مزایای ورود به بورس برای شرکتها
در این بین سوالی مطرح می شود و آن این است که واقعا، چرا شرکتها برای حضور در این بازار از خود علاقه نشان می دهند.
استفاده از معافیت های مالیاتی
شرکت هایی که در بورس مورد پذیرش قرار می گیرند مادامیکه از لیست سازمان بورس و اوراق بهادار خارج نگردیده باشند، می توانند نسبت به نرخ مقطوع مالیات حداقل از 10% معافیت مالیاتی بهره مند شوند.

امکان افزایش سرمایه به صورت ساده
در بورس به جهت تمرکز سرمایه که با هدف مشارکت در حقوق شرکتهای مورد پذیرش صورت گرفته و تشکیل یک بازار هدفمند را داده است، امکان افزایش سرمایه بسیار ساده تر از حالتی است که شرکتها در خارج از بورس به این امر اقدام می ورزند. چرا که مجبور خواهند بود تا برای افزایش سرمایه به دنبال شرکای جدید، که بعضا با چانه زنی نیز همراه است و منجر به افزایش هزینه های مرتبط با توسعه را فراهم خواهد گردانید مواجه گردند.

انتشار اوراق قرضه
بر اساس قانون تجارت که به شرکت های سهامی عام این اجازه داده شده است و طبعا حضور در یک بازار متمرکز این امر را به نحو چشمگیری تسهیل خواهد نمود.

به روز رسانی ارزش واقعی شرکت
این موضوع می توند انعکاس دهنده نگرش یک بازار مشخص نسبت به آتیه شرکت مورد بررسی باشد و کاملا واضح خواهد بود که این امر توانایی ارایه خط مشی مدیریتی به مجموعه مدیران شرکتهای بورسی را در راهبرد اهداف خود فراهم خواهد ساخت.

کسب وجهه و اعتبار
ورود به بورس و عبور از فیلترهای نظارتی وکنترلی آن بعضا موجب کسب وجهه و اعتبار برای شرکتهای پذیرفته شده را فراهم ساخته که این امر می تواند موجبات یک سری منافع نادیده ای برای این شرکتها فراهم آورد.

سهم چیست؟
مطابق ماده 24 قانون تجارت سهم قسمتی از سرمایه شرکت سهامی که مشخص کننده میزان مشارکت و تعهدات، منافع صاحب آن در شرکت سهامی می باشد.
سرمایه هر شرکت سهامی، به قسمتهای مساوی تقسیم می شود که به هر یک از این قسمت ها، یک سهم گفته می شود. معمولا قیمت اسمی سهام در ایران 1000 ریال است. هر فرد پس از خرید سهام مالک جزئی از دارایی شرکت می شود.

انواع سهام
سهام عادی
سهام ممتاز
سهام عادی
سهام عادی، سهامی است که شرکت ها عرضه می کنند و سهامداران به نسبت سهام خود، مالک شرکت می شوند. به عبارت دیگر سهام عادی، مبین میزان مشارکت، تعهدات و منافع دارنده آن در یک شرکت سهامی است.
سهام ممتاز
این نوع از سهام از نظر دریافت سود سهام و دریافت هرگونه وجهی در زمان انحلال شرکت یا توزیع دارایی ها نسبت به سهام عادی برتری دارد. برای نمونه هنگام توزیع سود سهام، ابتدا سهام ممتاز سود خود را دریافت می کنند.

مزایای صدور سهام عادی
الزامی جهت پرداخت سود سهام وجود ندارد.
تاریخ خاصی برای پرداخت سود سهام تعیین نمی شود.
انتشار سهام عادی وضعیت اعتباری شرکت را بهبود می بخشد.

معایب تأمین مالی از طریق انتشار سهام عادی
درصد مالکیت سهامداران نسبت به کل سهام منتشره شرکت با انتشار سهام عادی کاهش می یابد و در صورتی که سهام جدید توسط سهامداران جدید تصاحب شود، می تواند کنترل را از دست صاحبان سهام خارج نماید.
میزان سود و عایدی هر سهم بین تعداد سهام بیشتری توزیع خواهد شد.

مزایای انتشار سهام ممتاز
سهامداران ممتاز فقط سود تضمین شده را دریافت می کنند و در سود اضافی شرکت سهیم نخواهند بود. (به استثنای سهام ممتاز با مشارکت)
سهام ممتاز معمولا فاقد حق رأی می باشد، لذا انتشار سهام ممتاز موجب رقیق شدن علایق مالکیتی سهامداران عادی نخواهد شد.
همچنین در مقایسه با تأمین مالی از طریق بدهی، سود سهام ممتاز می تواند پرداخت نشود، در صورتیکه بهره بدهی حتمأ پرداخت می شود.
به طور کلی انتشار سهام ممتاز در بینابین استقراض و سهام عادی قرار دارد زیرا شرکت می تواند سود سهام ممتاز را به تأخیر بیندازد. سهامداران ممتاز حق رأی و کنترل امور شرکت را ندارند. سهام ممتاز تاریخ سررسید ندارد.


معایب انتشار سهام ممتاز
سهام ممتاز معمولا دارای هزینه سرمایه بالاتری نسبت به بدهی ها می باشد.
سود سهام ممتاز موجب کاهش مالیات نمی شود.

 

 

این فایل در قالب power point و به تعداد 62 اسلاید می باشد.

 

 

برای دانلود کلیک کنید