دستورالعمل سنجش میزان رضایت مشتری به همراه کلیه فرمهای مورد نیاز
دستورالعمل سنجش میزان رضایت مشتری به همراه کلیه فرمهای مورد نیاز درفرمت ورد 10 صفحه قابل ویرایش
هدف :
تعریف یک شاخص کمی جهت ارزیابی میزان رضایت مشتریان و اخذ بازخوردهای ناشی از مصرف تولیدات سازمان
- دامنه کاربرد :
این دستورالعمل شامل کلیه محصولات تولیدی و تمامی مشتریان می باشد .
3- شرح مسئولیتها :
مسئولیت اصلی اجرای این روش برعهده مدیر کیفیت می باشد . مدیر بازرگانی مسئول نظر خواهی از مشتریان می باشد .
4- واژگان و تعاریف :
ندارد.
5- شرح اقدامات :
برای بررسی میزان رضایت مشتری شاخص کمی ذیل تعریف شده است که از رابطه ذیل محاسبه میشود .
Customer Satifaction C.S = 2A + 3B + 3C + 4D + 2E + 2F
16
=A امتیاز سیستم تضمین کیفیت در ارزیابی مشتری
=B امتیاز عملکرد کیفی سازمان از دید مشتری
=C امتیاز شکایت مشتری
=D امتیاز برگشتی از مشتری
=E امتیاز تحویل به موقع
=F امتیاز نظر سنجی از مشتریان
کلیه پارامترها اعدادی بین صفر تا 100 می باشند و در دوره های ماهانه تعریف می گردند . پارامترهای A,B از سیستم کامیپوتری مشتری استخراج شده و پارامترهای F,E,D,C به شرح ذیل محاسبه می گردند .
میزان رضایت مشتری به صورت ماهیانه و از طریق فرم سنجش رضایت مشتری ( FMQA090 )محاسبه شده و برای هر ماه با ماه قبل مقایسه می شود و روند این شاخص می بایست تحت کنترل باشد و برای مواردی که شاخص رضایتمندی مشتری کمتر از 80 درصد باشد اقدام اصلاحی / پیشگیرانه لازم با توجه به تحلیل هر یک از عوامل موثر در این شاخص تعریف می گردد .
Eدر صورت عدم وجود امتیازات B,A این عوامل از فرمول بالا حذف میگردد و عدد زیر کسر فرمول به میزان ضرایب B,A کوچکتر خواهد شد .
5-1- شکایت مشتری C :
کلیه شکایات رسیده از مشتری مطابق دستورالعمل بررسی شکایات مشتریان( WRVP001 )در فرم محاسبه امتیاز شکایت مشتری ( FMQA091 ) ثبت شده و توسط مدیر کیفیت برحسب درجه اهمیت وزن دهی میشوند . این وزن عددی بین صفر تا 4 بوده و به شرح ذیل می باشد :
0= خیلی کم اهمیت
1= کم اهمیت
2= دارای اهمیت متوسط
3= با اهمیت
4= خیلی با اهمیت
مجموع وزن شکایت رسیده در طول یک ماه محاسبه شده و امتیاز شکایات مشتری از طریق فرم محاسبه امتیاز شکایت مشتری (FMQA091 ) از رابطه زیر بدست می آید :
( جمع وزن شکایات رسیده در ماه ) × 10 – 100 C= امتیاز شکایت مشتری
در صورت منفی شدن امتیاز شکایت مشتری مقدار صفر جهت این امتیاز منظور میگردد .
5-2- برگشتی از مشتری D :
به علت اهمیت بالای برگشتی ها در میزان رضایت مشتری ، برگشتها مستقل از شکایات مشتریان نیز مد نظر قرار می گیرد . مدیر بازرگانی موظف می باشد برگشتیهای اعلام شده توسط مشتریان را به بخش کیفیت اعلام نماید و مدیر کیفیت براساس این اطلاعات به صورت ماهیانه اقدام به تعیین شاخص نموده و در فرم امتیاز برگشتی از مشتری (FMQA092 )ثبت می نماید . . برای تعیین شاخص برگشتی از مشتری مطابق فرمول زیر عمل میشود