کتاب طراحی پارامتریک (خلاقیت در فرایند طراحی معماری 3)
این کتاب سومین کتاب از کتب فرایند طراحی است که توسط علی خیابانیان تالیف شده است. شماره 3 به طراحی پارامتریک، بررسی دستورات 3ds Max اختصاص دارد و شامل نمونه های متعدد طراحی شده بر اساس کانسپت ی از معماری ایرانی و مدرن است. ضمنا 3 مقاله مهم از پاتریک شوماخر و مقالاتی در مورد طراحی دیجیتال در کتاب ترجمه شده است
انتشارات: مهرایمان
طراحی روی جلد: علی خیابانیان
تعداد صفحات: 193
محصول شامل دو فایل PDF از کتاب است.
سخن نویسنده
در طراحی و تالیف کتاب، از همان ابتدا بنا را بر این گذاشتیم که سخنی جدید در
زمینه طراحی مقداری بیان کنیم و از ترجمه مقالات موجود، تکرار تجربههای معماران
اروپایی و آمریکای، یا توضیح شیوه ترسیم و طراحی ایشان خودداری کردیم. کاری که
بسیار آسان تر از شیوه برخورد کنونی ما بود. متاسفانه ترجمه و کپی از آثار غربی حتی
توسط معماران مطرح کشور- بیش از گذشته ساختار فکری و خلاق جامعه معماری
ایران را در اختیار گرفته و فضایی اندک و ناچیز برای آراء و نظریات جدید باقی مانده
است، به ویژه در رویارویی با معماری گذشته ایران که آثار ساخته شده تکرار ضعیفی از
الگوهای معماری گذشته اند و کمتر توجهی به ساختار فضایی و ارزش های زیباشناختی
و خلاقانه معماری ایران می توان یافت، آنچنان که در آثار معماران خلاق، اندیشمند و
متعهدی چون هوشنگ سیحون و کامران دیبا آن زیبایی و حس فضایی، مخاطب را بی
هیچ واسطه و توضیحی تحت تاثیر قرار می دهد.
در این مجموعه تلاش کردیم تجارب متنوعی از فرم و فضا، از هر سبک و تفکری
که باشد ارایه کنیم. بهویژه کار بر روی ساختار گنبد و کاربندی و تجربه گوشهای از
شگفتی های معماری ایران با امکانات نرم افزاری و تکنیکهای طراحی مقداری – بر
درک و تشخیص ما از غنای فرمی و محتوایی معماری ایران افزود، تا آنجا که با شور و
هیجانی وصف ناپذیر، جرات تغییر و توسعه در الگوها و ساختار فضایی معماری گذشته
ایران را یافتیم. از آنجا که جسارت و کنجکاوی از مولفههای مهم خلاقیت و از
مهمترین ابزار در آفرینش هنر و معماری به شمار می روند و با ممارست و پشتکار
گروهی به ساختارهایی نو و البته همساز با روح زمانه دست یافتیم . امید که این قدم
کوچک در مجموعههای بعدی به نگاه و رویکردی مشخص در معماری بینجامد.
بر روی هر طرح و ساختاری که در این مجموعه آورده شده، بالغ بر 100 ساعت
به لحاظ فکری و عملی زمان صرف شده است. تخیل بالا در خلق فضا و خلاقیت در به
کارگیری دستورات مدلسازی از یک طرف نیمکره راست مغز و از طرف دیگر نقد
زیباشناختی و گزینش و تحلیل تصاویر و فضاهای خلق شده، قوه استدلال و نیمکره
چپ مغز را بسیار به چالش کشید تا آنجا که توانستیم تجربه و شناختی متفاوت از فرم
و فضای رایج در برخورد با معماری گذشته ایران و معماری غرب ارایه کنیم.
از همراهی و همفکری سه دوست گرامی و اندیشمند آقای عطا چوخاچیان و حامد
جلیلی اصل و و آقای سجاد صبور و سایر دوستانی که در تدوین و طراحی کتاب نقش
داشتهاند کمال تشکر را دارم و نیز از لیلی عزیز که بهترین و زیباترین مشوق من در
تجربه معماری و چاپ آثار است. در کمال عشق و احترام مجموعه حاضر را به پدر
بزرگوارم تقدیم میکنم، باشدکه گوشه ای از اندیشمندی و فداکاری ایشان را در زندگی
جبران کند.
امید که این مجموعه، به یاد اولین کتابی که پدر با شوق و باوری بسیار از کتابخانه
خویش به ذهن و دل من ارایه کرد و مرا اسیر و شیفته آگاهی به اینجا کشاند، این
کتاب نیز دریچههایی از فهم و درک ما را به فضای اندیشمندی معماری ایران بگشاید.
علی خیابانیان
مقدمه:
در قرن حاضر، با پیشرفت تکنولوژی مجبوریم تا برخی از ابعاد آموزش و اجرای
معماری و همچنین مفهوم فضاهای سه بعدی را مجددا” مورد بررسی قرار دهیم.
بررسی دقیق احتمالات معماری در فضای دیجیتال مستلزم شناخت فضای مجازی و
گرایشات مختلف محاسبات سه بعدی میباشد. بدون شک، میتوان پیچیدگی موجود در
آموزش و انجام معماری را پیشبینی کرد. کلیه مقررات طراحی دیجیتال دستخوش
تغییر شده و این امر منجر به ارزیابی مجدد نقش معماری در عصر دیجیتال خواهد شد.
معماران قرن حاضر باید به منظور محقق ساختن طرحهای دشوار معماری با استفاده
از ابزارهای جدید طراحی موجود، از پیشرفتهای تکنولوژیکی مطلع باشند. در حال
حاضر بسیاری از معماران، محاسبه بصری معماری را به عنوان نمادی ساده تلقی کرده
و پتانسیل های آن را نادیده میگیرند. آنان باید افق دید خود را گسترش داده و آن را به
عنوان خود معماری بپذیرند.
حضور رایانه در دنیای معماری این سوال را مطرح کرده است که: آیا طرحی که در
رایانه ایجاد می شود تنها جنبه نمادین دارد؟ مسلما” پاسخ این سوال منفی است. در
حقیقت، مدل پیچیدهای که بوسیله کامپیوتر ایجاد میشود بیش از آنکه حالت نمادین
داشته یا ایدهای باشد که از جهان خارج شکل گرفته است یک طرح شبیهسازی شده
است؛ یعنی ظهور چیزی که وجود ندارد و نزدیکتر به واقعیت چیزی است که امکان
در این مورد می گوید:” موجودیت Nicholas Negroponte . تصور آن وجود دارد
)Negroponte, حقیقی تجلی خود نیست بلکه خود حقیقی آن است.” ) 60