پاورپوینت فرآیند آموزش کارکنان – مدیریت منابع انسانی

- پاورپوینت فرآیند آموزش کارکنان - مدیریت منابع انسانی

پاورپوینت فرآیند آموزش کارکنان – مدیریت منابع انسانی

پاورپوینت فرآیند آموزش کارکنان – مدیریت منابع انسانی

برای نیل به اهداف، هر سازمانی چه بزرگ و چه کوچک باید
کادری از نیروهای لایق و کارآمد در اختیار داشته باشد.

دبستان – دبیرستان – دانشگاه و نظامی برای تربیت …

ولی افراد که به استخدام سازمان در می آیند علاوه بر این معلومات به آموزش تخصصی و حرفه ای نیاز دارند …

این آموزش ها به کارکنان کمک می کند تا نقش فعالتر و موثرتری در نیل به اهداف سازمان ایفا کنند.


مزایای آموزش
ایجاد طرز فکر صحیح نسبت به کار و سازمان
کاهش زمانی یادگیری
حل مشکلات عملیاتی 
روش موثری برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز سازمان
امنیت شغلی برای کارکنان

و اینکه آموزش، خاص افراد تازه کار نیست بلکه برای کارکنان باسابقه و با تجربه نیز باید بنا به ضرورت باشد


مسئولیت طراحی و اجرای برنامه های آموزش
در سازمان های کوچک »»» مسئول یا سرپرست مستقیم 
و معمولاً به شکل آموزش ضمن خدمت

در سازمان های بزرگ »»» واحدهای اداره امور کارکنان
یا معاونت نیروی انسانی؛ به صورت واحد مستقل


وظایف واحد آموزش
تعیین نیازهای آموزشی
تعیین اهداف و سیاست های آموزشی
تهیه کتب، مجلات و مقالات و ابزارهای سمعی و بصری دوره
انتخاب مدرسان و مربیان و سخنرانان حائز شرایط
کنترل و هماهنگی فعالیت های مختلف آموزشی
ارزیابی دوره های آموزشی


روش های تعیین نیازهای آموزشی
مطالعه مسائل مربوط به تولید و بهره وری 
نظرخواهی از مدیران، سرپرستان و کارکنان
مطالعه پروژه هایی که سازمان برای آینده طراحی نموده 
تجزیه و تحلیل شغل و ارزیابی عملکرد شاغل در شغل


ده مرحله تعیین نیازهای آموزشی
ارزیابی عملکرد
برآورد هزینه های آموزشی
تعیین اینکه … آیا فرد نمی خواهد یا نمی تواند 
تنبیه یا پاداش 
تعیین استاندارد
از میان برداشتن موانع 
تمرین و ممارست 
آموزش
طراحی مجدد شغل
انتقال یا اخراج فرد


نظریه های یادگیری
نظریه یادگیری رفتاری
نظریه یادگیری اجتماعی
نظریه شناختی گشتالت


نظریه یادگیری رفتاری
تجربه یعنی آموزش و خطا پایه و اساس یادگیری است …

حرکت یا واکنشی که نتیجه مثبت داده و مشکل را حل نموده است در ذهن او باقی می ماند و دوباره در رویارویی با همان مشکل تکرار می شود. ولی برعکس عکس العمل یا رفتار بی نتیجه به دست فراموشی سپرده می شود.

مفهوم اصلی نظریه رفتاری »»» نظریه تقویت


نکات قابل توجه در طراحی برنامه های آموزشی
برنامه آموزشی به بخش ها و اجزای کوچکتر تقسیم شود.
آموزش نباید به ارائه مجموعه ای از نظریات انتزاعی منحصر شود. 
باید به فردی که آموزش می بیند فرصت تمرین مهارت داده شود.
فرد باید آنقدر مهارت های آموخته را تکرار کند که عمل به آن عادت و به صورت غریزی باشد.


نظریه یادگیری اجتماعی
همانطور که یادگیری می تواند
ناشی از تجربه مستقیم فرد باشد
می تواند
از مشاهده عمل دیگران و نتایج حاصل از آن
نیز ناشی شود.


ناکت قابل توجه در طراحی برنامه های آموزشی
انتخاب الگوی مناسب برای کارآموز، که شاهد پاداش گرفتن الگو به خاطر رفتار مطلوبش باشد.

باید کاری کرد تا کارآموز اعتماد به نفس پیدا کند.

باید کارآموز را متقاعد کرد که آنچه می آموزد مهم است و عمل به آن نتایج سودمند


نظریه شناختی گشتالت
اساس نظریه شناختی »»» قانون تعادل روانی
(یعنی هر انسانی در تلاش است تا کل وجود او از نظامی متعادل 
و پایدار برخوردار باشد)

در نظریه شناختی، یادگیری فرآیندی است که باعث فروپاشیدگی تعادل فعلی فرد می شود و او می کوشد تا به یک تعادل روانی تازه دست یابد.


نکات قابل توجه در طراحی برنامه های اموزشی
باید تفاوت های موجود میان گروه های مختلف را در سازمان در نظر گرفت. 
به تفاوت های انفرادی میان کارکنان توجه کرد
فرآیند آموزش منطقی باشد. 
پیشرفت در آموزش باید ترتیبی منظم داشته باشد.
ارائه بازخور به کارآموز تا در جریان چگونگی پیشرفتش باشد.

 

این فایل در قالب power point و به تعداد  29 اسلاید می باشد.

 

برای دانلود کلیک کنید