بررسی میزان موفقیت شرکتهای هولدینگ
نام فایل : بررسی میزان موفقیت شرکتهای هولدینگ
فرمت : .ppt
تعداد صفحه/اسلاید : 31
حجم : 2 مگابایت
به نام خدا
*
*
اهمیت اجرای تحقیق
موفقیت در دنیای کسب و کار امروز، از طریق مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک و اجرای اثربخش این برنامه ها امکانپذیر است. اما در این میان شرکتهایی وجود دارند که علی رغم تدوین و اجرای استراتژی های معین شده، نتوانستهاند به نتایج مورد نظر دسترسی پیدا کنند و به عبارت دیگر، در کسب نتایج استراتژیک مورد نظر خود با شکست مواجه شدهاند. آمارها نشان می دهد 90 درصد شرکت های بزرگ دنیا در دستیابی به اهداف استراتژیک خود ناکام مانده اند، که از این میان 30 درصد در مرحله تدوین و 70 درصد در مرحله اجرا ناموفق بودهاند. بنابراین مطالعه عوامل عدم موفقیت و راهکارهای پیشگیری و رفع آنها، امری مهم در جهت دستیابی به اهداف تدوین شده و پیاده سازی استراتژی های برنامهریزی شده می باشد.
*
موفقیت شرکتهائی که خود زیر مجموعه یک شرکت هولدینگ هستند از یک سو تا حد زیادی بستگی به نظام های مدیریتی شرکت تخصصی مادر در هدایت، حمایت و نظارت بر شرکتهای زیر مجموعه دارد. از سوی دیگر موفقیت شرکتها به توان مدیریت برای ایجاد مشارکت و همسو سازی تلاش همه کارکنان در جهت اهداف استراتژیک و برنامه های آنها وابسته است. علاوه بر آن فضای کسب و کار حاکم بر کشور نیز تاثیر بسزائی بر عملکرد شرکتها دارد. در این نوشتار خلاصه ای از یافته های این تحقیق در خصوص دلایل عدم موفقیت در دستیابی به اهداف استراتژیک شرکتهای مورد مطالعه ارائه می شود. این دلایل در دو دسته کلی شامل: 1- علل وابسته به عملکرد هولدینگ و شرکتهای تابعه، 2- علل وابسته به محدودیتهای فضای کسب و کار در کشور می باشد.
*
*
تحقیق توسط شرکت Metrus Group(چرا 90% سازمانها ، موفق به اجرای استراتژی های خود نمی شوند؟)
فقط 5% کارکنان از استراتژی های سازمان مطلع می شوند.
فقط20% مدیران،منافع شرکت خود را در پیوند با استراتژی می بینند.
85% مدیران ارشد، کمتر از یک ساعت در ماه از وقت خود را به برنامه ریزی استراتژیک اختصاص می دهند.
60% سازمانها، بودجه و برنامه عملیاتی را با استراتژی ها مرتبط نمی سازند.
*
موانع اصلی در اجرای استراتژی ها(توسط آقایان کاپلان و نورتون)
دیوید نورتن و رابرت کاپلان در کتاب سازمان استراتژی محور، دلایل ناکامی سازمانها در اجرای استراتژی ها را به چهار نوع محدودیت نسبت میدهند. این موانع عبارتند از :
مانع مربوط به عدم انتقال استراتژی؛
مانع مربوط به عدم همسویی کارکنان با استراتژی؛
مانع مربوط به عدم تعهد مدیریت ارشد؛
مانع مربوط به عدم تخصیص منابع لازم .
*
نتایج بررسی علل شکست فرآیند برنامه ریزی استراتژیک در کشور (توسط آقای مجتبی لشگر بلوکی)
عدم حمایت و دخالت مستقیم مدیریت ارشد در تدوین و اجرای برنامه های استراتژیک.
چشم انداز بسیار بلندپروازانه مانند “تبدیل شدن به یک سازمان جهان تراز” .
کم توجهی به تفکر استراتژیک که جوهره و فلسفه اصلی مدیریت استراتژیک است .
عدم شناخت عوامل کلیدی موفقیت در حوزه های ماموریت کسب و کار .
توجه سازمان در هنگام تدوین استراتژی ها به رفع مشکلات داخلی .
فقدان برنامه ریزی عملیاتی و نامحدود فرض کردن منابع .
عدم یکپارچه کردن سیستم بودجه بندی با برنامه ریزی عملیاتــی.
*
روش انجام تحقیق حاضر
روش انجام تحقیق مورد نظر، مطالعه میدانی و جامعه آماری 27 شرکت از شرکتهای زیرمجموعه یکی از بزرگترین سازمانهای هولدینگ در کشور بوده است. برای جمع آوری داده های قابل تحلیل در این طرح از پرسشنامه طراحی شده، مطالعه برنامه های استراتژیک شرکت ها و مصاحبه با مدیران عامل و یا مدیران مرتبط در حوزه برنامه یزی استراتژیک شرکتها استفاده شده است. این تحقیق در طی دو مرحله انجام گردیده است: مرحله اول که ابزار اصلی گردآوری اطلاعات در آن، نتایج حاصل از پرسشنامه ها و مستندات برنامه استراتژیک شرکتها بوده و در مرحله دوم با برگزاری جلسات و مصاحبه با مدیران و متخصصان مرتبط با این حوزه، اطلاعات به صورت مستقیم استخراج شده است.
*
*
تدوین
استراتژی
اجرا و ارزیابی
….