پروژه آماری بررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان
عنوان: پروژه آماری « بررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان »
قالب بندی: WORD
تعداد صفحات: 10
توضیحات: این پروژه آماری با موضوع بررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان می باشد و شامل: مقدمه ، جامعه آماری و نمونه ،پرسشنامه ، نمودار میله ای ، نمودار دایره ای ، نمودار مستطیلی ،نمودار چند بر ، نمودار ساقه و برگ ، جدول فراوانی ، تشخیص مد و میانه ، نمودار جعبه ای و نتیجه گیری می باشد.
این پروژه برای درس آمار دانش آموزان و همچنین دانشجویان رشته آمار ، بسیار مناسب می باشد.
فهرست عناوین
مقدمه
داده ها
دامنه تغییرات
میانگین و مد
فراوانی نسبی
دسته ها
جدول فراوانی
نمودار چندبر فراوانی
نمودار دایره ای
نمودار جعبه ای
نمودار مستطیلی
نمودار میله ای
نمودار ساقه و برگ
مقدمه
شاید برای بسیاری از شما پیش آمده باشد که در دورهای از زمان تحصیل خود از میزان موفقیت تحصیلیتان اندکی کاسته شده باشد و به اصطلاح با افت تحصیلی مواجه شده باشید.
معمولاً اینگونه مسائل بیشتر هنگام شروع دورهایجدید از آموزش، مثلاً پایان دبستان و شروع مرحله جدید به وجود میآیند.متأسفانه معمولا موضوع افت تحصیلی برای والدین، مربیان و معلمان مبهم و پیچیده بوده و کمتر کسی توانسته به ریشه چنین نتایج نامطلوبی که برای بعضی دانشآموزان به وجود میآید پی ببرد و پاسخگوی این سؤال باشد که چه عواملی باعث بروز این مشکل میشوند.
در واقع منظور از افت تحصیلی، کاهش عملکرد تحصیلی دانشآموز از سطحی رضایتبخش و خوب به سطحی نامطلوب است؛ یعنی مقایسه سطح عملکرد تحصیلی قبلی و فعلی دانشآموز بهترین شاخص افت تحصیلی است.البته برای پیدا کردن علل یک مشکل نمیتوان به یک علت بسنده کرد، بنابر این برای یافتن علل افت تحصیلی باید مسائل گوناگونی را مانند هوش، انگیزه، هدف، روش مطالعه، اضطراب امتحان، توجه و تمرکز و… مورد توجه قرار داد.
یکی از موضوعات مهم در روانشناسی تعلیم و تربیت، موضوع تفاوتهای فردی است. افراد نه تنها از نظر ویژگیهای جسمانی با یکدیگر فرق دارند بلکه از نظر هوش، انگیزه، اعتماد به نفس و شرایط خانوادگی و اجتماعی نیز با هم متفاوتند.
مهمترین عوامل فردی که در پیشرفت تحصیلی نقش دارند، عبارتند از: داشتن هدف، انگیزه، اضطراب، روش مطالعه، جنسیت و شرایط عاطفی. مثلاً یکی از مهمترین عواملی که بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تأثیر میگذارد، داشتن هدف است. مسلماً اشخاصی که برای تحصیل خود اهدافی را در نظر میگیرند از افرادی که بیهدف تحصیل میکنند، موفقتر خواهند بود. هدف، جهت خاصی به موضوعات درسی میدهد و روش مطالعه و یادگیری را آسانتر میکند.
اعتماد به نفس نیز در چگونگی مطالعه افراد و بازدهی آن بسیار مؤثر است. دانشآموزی که اعتماد بهنفس ندارد نمیتواند به خوبی چیزهایی را که میخواند به خاطر بسپارد و اگر هم بتواند، چون به خود اطمینان ندارد نتیجه خوبی از تلاشهای خود نمیگیرد.
داشتن انگیزه هم در چگونگی مطالعه و موفقیت بسیار مؤثر است. معلمان معمولاً دانشآموزانی را که انگیزه بیشتری برای یادگیری دارند، دانشآموزان موفقتری میدادند زیرا علاقه و انگیزه عامل بسیار مهمی در به خاطر سپردن درسها و یادگیری آنها هستند. بنابر این تلاش برای افزایش انگیزه تحصیلی دانشآموزان عامل بسیار مهمی در موفقیت آنها خواهد بود.