دانلود مقاله تولید بخاری و ابگرمکن

- دانلود مقاله تولید بخاری و ابگرمکن

دانلود مقاله تولید بخاری و ابگرمکن

تعداد صفحه 23

فایل ورد 

 

مقـدمـه

گروه صنعتی ایران شرق در سال 1356 در شهرستان نیشابور پس از اخذ موافقت اصولی از اداره کل صنایع خراسان، در زمینی به وسعت 30130 مترمربع کار خویش را آغاز نمود.

پس از ایجاد سالن وتهیه ماشین آلات موردنیاز در زمینه تولید بخاری و آبگرمکن نفت سوز موفق گردید پروانه تأسیس خود را از اداره کل صنایع خراسان اخذ نماید و سپس در اردیبهشت ماه سال 62 پس از ثبت شرکت در اداره ثبت اسناد نیشابور با توجه به امکانات خود و فعالیت مؤسسین آن پروانه بهره برداری با ظرفیت تعداد 000/20 دستگاه بخاری و آبگرمکن در سال را کسب نمود. در سال 1369 با تغییراتی که در سیستم داده شد توانست ظرفیت تولید خود را به 000/100 دستگاه بخاری و آبگرمکن در سال افزایش دهد و چون کشور اسلامی ما می رفت که با استفاده از امکانات بیشتر در جهت رفاه هموطنان گامهای مؤثرتری بردارد و استفاده از گاز برای سوخت تولید منطقی تر بود. لذا این شرکت نیز تولیدات خود را به صورت گازسوز برنامه ریزی و ارائه نمود. شرکت ایران شرق نیشابور در طول بیست سال فعالیت و تجربه در زمینه صنایع لوازم خانگی و بهره گیری از بهترین و مجهزترین ماشین آلات، متخصصین و کارکنان باتجربه و ایجاد خطوط مکانیزه توانسته است به تولید انبوه با کیفیت ترین بخاری و آبگرمکنهای گازی و نفتی دست یابد. کوره لعاب شرکت با استفاده از سیستم پیشرفته تشعشعی گامی اساسی در بالا بردن کیفیت قطعات محصول تولید شده داشته بطوریکه توانسته است در بازارهای داخلی و خارجی همواره مطرح باشد از پایبندی به شعار «ایمنی و کیفیت عالی با تولیدات ایران شرق» به کسب رضایت مشتریان بسیاری نائل شده است. امروز عرصه محصولات ایران شرق نیشابور از طریق نمایندگیهای فعال در سرتاسر ایران انجام می پذیرد.

هدف و انگیزه شروع فعالیت

هدف از فعالیت ابتدا با درک نیازهای مردم طبقات ضعیف شروع گردید و به تدریج با ایجاد شغل و بکارگیری کارگران که به طور منفرد بکار اشتغال داشتند و حمایت از تولیدات آنان اقدام به ایجاد مجتمع کنونی گردید.

چند نوع بخاری و چند نوع آبگرمکن تولید می کنید ؟

تولیدات شرکت بخاری گازسوز در شش مدل با ظرفیتهای مختلف و آبگرمکن گازسوز و نفت سوز در چهار مدل با ظرفیتهای مختلف می باشد که با استفاده از ورق آهن و رگلاتور گازی و کاربراتور و نیز یک سری لوازم متفرقه دیگر تولید می شود.

بدیهی است که استفاده از ماشین آلات تراشکاری، انواع پرسهای سبک و سنگین، خم کاری، نقطه جوش، رنگ آمیزی، لعابکاری برای تکمیل نمودن تولیدات ضروری است.

تهیه مواد اولیه: از کجا تهیه می کنید، مشکلات تهیه مواد

قسمی از مواد اولیه که از داخل کشور تهیه می شود، بوسیله ناظرین خرید، خریداری و به انبار شرکت تحویل می گردد و آن قسمت از مواد که می بایستی از خارج وارد شود پس از اخذ موافقت از وزرات صنایع و مرکز تهیه و توزیع و تخصیص ارز صادراتی از طریق انجام گشایش اعتبار به کشور وارد و مورد استفاده قرار می گیرد.

چه برنامه هایی برای آینده شرکت دارید ؟

برنامه ریزی توسعه وافزایش تولید و نیز تولید آبگرمکن لحظه ای دیوار و پکیچ (شوفاژ) دیواری جزء برنامه های توسعه آینده شرکت می باشد.

وضعیت سیستم بانکها و همکاری آنها با صنعت چگونه است ؟

چنانچه بانکها برای پرداخت تسهیلات به صنایع راههای ساده تری را برنامه ریزی نموده به طوریکه برای وحادهای تولیدی خارج از مرکزاستان سقف اعتباری در نظر گرفته و رؤسای بانکها را برای پرداخت تسهیلات تا سقف مزبور مجاز نمایند که نیاز واحدهای تولیدی بلافاصله پس از درخواست، درمحل رسیدگی و پرداخت شود و از وقفه در محل تولید جلوگیری نماید، بسیار مطلوب خواهد بود. در حال حاضر موافقت با پرداخت تسهیلات در محل انجام نمی شود و پس از درخواست مدتی به طول می انجامد تا در استان مراحل مربوط طی گردیده و گاهاً بیش از 15 روز به طول می انجامد تا موافقت لازم کسب شود و به همین جهت ممکن است در کار تولید وقفه ایجاد شود.

تا کنون به چه افتخاراتی نائل شده اید ؟

این شرکت در سالهای 71/72/73 و 74 موفق به دریافت نشان طلائی استاندارد گردیده. در سالهای 75 و 76 نیز لوح افتخار را اخذ نموده، در سال 76 پروانه استاندارد اروپا را از ترکیه دریافت داشته و در سال 78 نی علاوه بر اینکه بعنوان یک واحد نمونه، لوح دریافت نموده موفق به اخذ پروانه بین المللی تضمین کیفیت ISO9002 که در سطح کشور بعنوان اولین دریافت کننده پروانه در صنف تولیدکنندگان بخاری و آبگرمکن محسوب می شود گردیده در سال جاری کسب پروانه ISO14001 فعالیت همه جانبه ای را شروع نموده و بزودی پروانه مزبور را اخذ خواهد نمود.

امیدوار است بتواند در سایه تلاش همه جانبه کارگران و کارکنان خود هر روز بیش از پیش در خدمت به هموطنان عزیز و ارائه محصولاتی برتر موفق گردد. انشاء ا

اهمیت

از نظر محقق

1ـ به دلیل بزرگ بودن این نوع (صنعت) (شرکت ایران شرق در خراسان)

2ـ به دلیل آشناتر بودن این صنعت

3ـ به دلیل علاقه مند بودن به این صنعت در خصوص بخاریهای مدار بسته باز

هدف

این مقاله قصد معرفی بخاری گازسوز از نوع مدار بسته (themeac)  را دارد محصول با قابلیت مصرف هوای خارج از محل استقرار خود بکارگیری در اماکن دربسته و بودن استاندارد اکثر کشورهای صنعتی می تواند جوابگوی نیاز مصرف کنندگان علی الخصوص مدارس، بیمارستانها و مراکز آموزشی باشد.

با بهره گیری انسان از مواد سوختنی حاصل از نفت روند رو به رشد جهت بهینه کردن نوع سوخت گرفته از نفت تا بدانجا رسیده است که گاز طبیعی بعنوان یک منبع انرژی تمیز سهل الوصول و باکیفیت، پرمصرف ترین ماده سوختی در جامعه صنعتی شناخته شده است.

در چنین شرایطی :

جمهوری اسلامی ایران با ترتیب 23 میلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده و کسب مقام اول در خاورمیانه بهترین قابلیتها را جهت بهره گیری از وسایل گرمایش گازسوز را دارا می باشد. و در حال حاضر قصد معرفی این کالا را به طور جامع تری.

قلمرو

مکان : کارخانه ایران شرق نیشابور

در فاصله 10 کیلومتری شهر نیشابور و نرسیده به پلیس راه که در جاده نیشابور به مشهد قرار دارد می باشد.

زمان : روزها از تاریخ 18 فروردین تا 12 خرداد

در روزها و ساعات متعدد

این کار انجام شده بیشتر از تاریخ 2/3/82 انجام شده و تا 12 خرداد ماه به پایان رسیده است.

تعاریف واژه ها

واژه هرمتیک به معنای محکم بسته شده و درز گرفته شده می باشد.

HERMETIC در لغت به معنای درز گرفته شده

ایزوله : بی درز

محدودیت محقق

عدم همکاری به دلیل ورود به کارخانه

عدم همکاری دانشگاه به علل اطلاعات کافی برای معرفی نامه

عدم افشاء بعضی از اطلاعات (کارخانه)

‹‹ فصل دوم ››

تاریخچه شرکت ایران شرق نیشابور (سهامی خاص)

گروه صنعتی ایران شرق در سال 1355 تأسیس و در سال 1356 به بهره برداری رسیده این شرکت در طی سالهای 56 الی 59 بخاریهای کارگاهی و مبله نفت سوز دلهای 569 و 862 و 912 تولید می نموده و در سال 59 بعلت جنگ تحمیلی برای مدت 2 تا 3 سال تولید متوقف شده و مجدداً در سال 62 برنامه کاری خود را آغاز نموده و بخاری نفت سوز و آبگرمکن نیز تولید می شده. در سال 76 برنامه های بخاری نفت سوز تبدیل به بخاری گازسوز و آبگرمکن گازسوز شده در آن زمان ظرفیت تولید کارخانه 20 هزار دستگاه در سال بود با طرح توسعه ای که در سال 67ـ68ـ69 داشتیم این ظرفیت را به 50 هزار دستگاه بخاری و آبگرمکن در سال رسانیم و در سالهای 71ـ72ـ73 با پشتکار برادران کارگر و مهندسین و فعالیت اعضای هیئت مدیره طرح توسعه دیگر را آغاز نمودیم و ظرفیت 50 هزار دستگاه را به 100 هزار دستگاه بخاری و آبگرمکن در سال رسانیدم و هم اکنون این شرکت با 16 هزار متر زیربنای مفید و حدود 4 هکتار زمین به 650 پرسنل در حال فعالیت می باشد و بطور صددرصد خصوصی اداره می شود.

این شرکت در طول بیست سال فعالیت و تجربه در زمینه صنایع لوازم خانگی و بهره گیری از بهترین و مجهزترین ماشین آلات، متخصصین و کارکنان باتجربه و ایجاد خطوط مکانیزه توانسته است به تولید انبوه باکیفیت ترین بخاری و آبگرمکن های گازی و نفتی دست یابد و توانسته است در بازارهای داخلی و خارجی همواره مطرح باشد.

از پایبندی به شعار (ایمنی و کیفیت عالی با تولید ایران شرق) به کسب رضایت مشتریان بسیاری نائل شده است. امروزه عرضه محصولات ایران شرق نیشابور از طریق هشتاد و پنج نمایندگی فعال در سراسر ایران انجام می پذیرد و هر روز متقاضیان دریافت محصولات بیشتری شوند.

لازم به توضیح است که کلیه محصولات این شرکت دارای پروانه کاربرد مهر استاندارد ایران می باشد و در چهار سال متوالی موفق به دریافت لوح زرین طلائی استاندارد به منظور تولید محصولات باکیفتی برتر شده و در سالهای اخیر بعنوان واحد نمونه معرفی شده است.

همچنین این شرکت دارای گواهینامه بین المللی ISO9002 بوده و تأییدیه استاندارد ترکیه (TSE استاندارد اروپا) و پروانه ISO14001 و استاندارد CE اروپا را نیز دارا می باشد و در حال حاضر ظرفیت تولید سالیانه شرکت آبگرمکن دیواری پنجاه هزار دستگاه و بخاری گازسوز در مدلها و ظرفیتهای مختلف یکصد و پنجاه هزار دستگاه می باشد.

1ـ اهداف شما از تشکیل این مؤسسه چیست ؟

هدف از تشکیل این شرکت سرمایه گذاری در بخش خصوصی و ایجاد اشتغال در شهرستان نیشابور می باشد.

2ـ نیازهای جامعه جهت تشکیل این مؤسسه کدام است ؟

نیاز جامعه اشتغال و کاریابی و نیز استفاده ارزان قیمت با کیفیت مطلوب است.

3ـ نحوه گرفتن جواز موافقت اصولی این مؤسسه

دریافت موافقت اصولی از اداره صنایع خراسان اعلام تقاضای کتبی در رابطه با اهداف تشکیل شرکت و گزارش توجیهی درباره تقاضای مزبور صورت می گیرد.

4ـ نحوه ثبت شرکت یا مؤسسه را توضیح دهید ؟

مجمع مؤسس پس از تشکیل جلسه تصمیم برای ایجاد شرکت می گیرند و اساسنامه شرکت را تصویب می کنند در همان جلسه مدیر عامل و هیئت مدیره تعیین می شوند و مأموریت به مدیر عامل می دهند که اقدامات لازم را برای ثبت شرکت انجام دهد. نامبرده به نمایندگی از طرف هیئت مؤسس و هیئت مدیره به اداره ثبت مراجعه و اقدام لازم را انجام می دهند.

5ـ شرکت شما از چه نوع شرکتهایی می باشد ؟

این شرکت خصوصی است و نوع آن (سهامی خاص می باشد)

6ـ چگونگی کسب سرمایه اولیه و ارتباط با بانکها و منابع مالی دیگر

سرمایه اولیه شرکت قبل از ثبت شرکت توسط هیئت مؤسس اعلام و اعضای آن برای سهامدار شدن در مؤسسه حداقل باید 35% از سهام مورد تقاضای خودشان را به شماره حساب بانکی که

از طرف هیئت مؤسس اعلام می شود واریز نمایند در زمان ثبت شرکت میزان سهام هر یک از اعضاء مشخص بوده کل سرمایه در اساسنامه ثبت و به اداره ثبت اسناد تحویل می شود. گواهی بانک مربوطه به مورد واریز مبلغ سهام به حساب جاری مربوط باید ضمیمه اظهارنامه و اساسنامه به اداره ثبت اسناد تحویل شود.

7ـ میزان مالیات و عوارض مؤسسه چقدر است ؟

میزان مالیات و عوارض طبق مقررات و قوانین مربوطه متغیر است و رقم خاصی نمی باشد و بستگی به میزان تولید و فروش مؤسسه دارد.

8ـ تعداد نیروی انسانی متخصص، ماهر و نیمه ماهر چند نفر است ؟

نیروی متخصص در حال حاضر 35 نفر نیروی ماهر و 370 نفر و نیمه ماهر یا ساده فعلاً 405 نفر است.

9ـ میزان حقوق یا دستمزد در این مؤسسه چقدر است ؟

میزان حقوق و دستمزد در این مؤسسه بعلت فصلی بودن تولیدات شرکت همواره متغیر است ولی ماهیانه در حدود 000/000/350 ریال برآورد می شود.

10ـ مراحل خط تولید شما به چه صورت است ؟

مراحل تولثید به شرح زیر است:

برشکاری ـ نورد ـ نقطه کاری ـ جوشکاری ـ شستشو با مواد رنگزدا ـ رنگ آمیزی مونتاژ قطعات ـ بسته بندی ـ توزیع

11ـ میزان ضایعات در کار چقدر است و نحوه بازیافت آن چگونه و چقدر است ؟

میزان ضایعات تولید 10 درصد است و از باقیمانده و رقمها آنچه موردنیاز سایر واحدها باشد بازیافت و مورد استفاده قرار می گیرد و آنچه که مورد استفاده نیست (حدود 2%) به خارج از

 شرکت حمل و معدوم می گردد.

12ـ مواد اولیه و نوع آن و میزان تهیه آن در داخل و خارج کشور :

مواد اولیه مهم عبارتند از:

ورق آهن روغنی                 در داخل کشور تهیه می شود.

ورق آهنی گالوانیزه                 از خارج از کشور تهیه می شود.

رگلاتور آبگرمکن                از خارج وارد می شود و بخشی از داخل کشور

انواع شیرآلات                       در داخل کشور تهیه می شود.

ورق استنسل استیل              از خارج کشور وارد می شود.

انواع پیچ و مهره و میخ پرچ             در داخل کشور تهیه می شود.   

مواد رنگ و لعاب               از داخل کشور و بخشی از خارج کشور

13ـ آیا مؤسسه شعبه دیگری هم دارد چه تعداد ؟

این مؤسسه شعبه دیگری ندارد.

14ـ آیا واردات و صادرات دارید چه مقدار و به کدام کشورها و به کدام کشورها صادر می کنید؟

واردات مواد اولیه مورد مصرف و لوازم یدکی موردنیاز تولیدات می باشد و در حال حاضر صادرات توسط نمایندگان رسمی استانها انجام و به صورت مستقیم صادرات نداریم.

15ـ نحوه بیمه، نوع بیمه، هزینه مربوط به آن در کار شما چقدر است ؟

بیمه پرسنل شرکت نزد سازمان تأمین اجتماعی بستگی به میزان حقوق آنان دارد که 7% آن را خود پرسنل و 23% توسط کارفرما به تأمین اجتماعی پرداخت می شود و در قبلا آن کلیه هزینه های داروئی و معالجه بیماریهای پرسنل توسط پزشکان مورد قرارداد تأمین اجتماعی به صورت رایگان انجام می شود. به علاوه حقوق و دستمزد پرسنلی که بیمار شده و بستری می باشند توسط تأمین اجتماعی پرداخت می شود و نیز در پایان بازنشستگی حقوق و دستمزدی از تأمین اجتماعی دریافت خواهند کرد. به علاوه مزایای دیگری که طبق قوانین مربوطه پرداخت می شود.

16ـ آیا این کالاها استاندارد است ؟

آری، کلیه کالاهای شرکت استاندارد می باشند.

17ـ توسعه کاری شما در آینده به چه صورت خواهد بود ؟

توسعه شرکت با افزایش میزان ظرفیت تولید به صورت کالاهای دیگر و نیز مدلهای جدیدتر به بازار عرضه خواهد شد.

18ـ انواع تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده در مؤسسه را نام برده، هر یک را توضیح دهید ؟

انواع دستگاههای پرس با ظرفیت های 12 تن / 36 تن / 80 تن / 120 تن و 400 تن و دستگاههای برش ورق از 2 تا 6 میلیمتر و نیز دستگاههای نقطه کاری و جوشکاری کارخانه. رنگ نیمه اتوماتیک و لعابکاری قطعات و غیره.

19ـ آیا خدمات کامپیوتری دارد به چه اندازه ؟

خدمات کامپیوتری دارد. در زمینه های طراحی، آزمایشگاهی، انبارداری و حسابداری.

20ـ آموزش تربیت نیروهای ماهر در مؤسسه شما به چه صورت است ؟

با استفاده از آموزشیاران سازمان فنی و حرفه ای و نیز آموزش در مؤسسات ذیربط خارج از نیشابور (مشهد و تهران) صورت می گیرد.

21ـ بازاریابی و تبلیغات و درصد هزینه های آن چقدر است ؟

بازاریابی توسط یک تیم بازاریاب انجام می شود و تبلیغات توسط رسانه های گروهی انجام می گیرد و هزینه آن حدود 5 درصد ازفروش شرکت را تشکیل می دهد.

22ـ مشکلات آن به چه صورت بوده است ؟

مشکلاتی نداشته ایم.

23ـ کمکهای دولت به این مؤسسه چگونه بوده است ؟

کمکهای دولت فقط در رابطه با ایجاد امکاتات در جهت تهیه مواد اولیه صورت گرفته و هیچگونه کمک مالی به این شرکت نداشته است و نبایستی هم داشته باشد زیرا شرکت خصوصی است.

24ـ طریقه حمل ونقل چگونه است و هزینه های مربوط به آن چگونه می باشد ؟

حمل و نقل مواد به شرکت توسط کامیون صورت می گیرد و پرداخت هزینه آن مربوط به شرکت می باشد و مبلغ آن به علت تغییر در میزان تولید همواره متغیر می باشد.

25ـ نحوه توزیع کالا چگونه است ؟

به وسیه کامیون صورت می گیرد و هزینه های آن مربوط به خریدار است.

26ـ معاملات سقف کالاها و قراردادهای شما به چه صورتی است ؟

معامله سقف و قراردادهای بانکی منطبق با مقررات بانک مربوط است و طبق همان مقررات صورت می گیرد.

27ـ آیا با سازمان فنی و حرفه ای همکاری دارد ؟ چگونه ؟

بلی. با استفاده از آموزشیاران سازمان در جهت آموزش پرسنل.

28ـ طریق نظارت و کنترل کیفیت کالای شما چگونه است ؟

نظارت بر قیمت کالای تولیدی به عهده سازمان نظرات در وزارت بازرگانی و کنترل کیفیت مربوط به اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران می باشد.

29ـ آیا کالاهای شما در نمایشگاه شرکت داشته اید ؟

آری در اغلب نمایشگاههای کشور شرکت نموده ایم.

30ـ آیا مؤسسه شما دارای تعاونیهای مسکن و توزیع و مصرف می باشد ؟

بلی. تعاونیهای فوق را کارگران شرکت تشکیل داده اند و شرکت نیز کمک مالی به تعاونیها
می نماید.

31ـ آیا ساختمان مؤسسه استیجاری است یا ملکی ؟

ملکی است.

بخاری گازسوز مدارباز

بخاریهای گازسوز رایج در داخل کشور (000/10 و 000/8 و 000/6) در کلیه انواع موجود براساس مکانیزمی مشابه و تقریباً با الگویی مشترک طراحی و ساخته می شود. اینگونه بخاریها با مصرف سوخت گازی ـ گاز مایع (2) و یا گاز طبیعی ـ گرمایش منازل و اماکن بوده و در کارخانه های کشور تولید می گردد.

1ـ1ـ عملکرد بخاری گازسوز مدارباز

بخاری مدارباز یا سیکل بدین معنا است که:

بخاریهای معمولی از اکسیژن موجود در هوای محل استقرار خود جهت انجام فرآیند احتراق استفاده نموده و منبع تأمین اکسیژن (هوای مصرفی) فضای محصور منزل، اطاق یا مکان موردنظر خواهد بود.

در بخاریهای مدارباز گاز مایع یا گاز طبیعی از طریق اتصالات گازی وارد واحد کنترل جریان گاز تحت عنوان شیر کنتور گاز (Gas Control Valve) شده و سپس از طریق متعلقات مربوطه به داخل مشعل بخاری (برتر) انتقال می یابد. قسمت اعظم هوای موردنیاز سوخت که حاوی 21% اکسیژن می باشد و تحت عنوان هوای اولیه نامیده می شود از اطراف دهانه ورودی مشعل تأمین می گردد و مابقی هوای موردنیاز احتراق که هوای ثانویه نامیده می شود از طریق مسیرهای موجود در کف کوره به داخل محفظه کوره وارد شده و فرآیند سوختن گاز تکمیل می گردد.

براساس نوع گاز مصرفی بطور کلی واکنشهای زیر اتفاق می افتد.

(CH4 _ 2O2 = CO2 + 2H2O + THERMAL ENERGY)

(C4H10 + 13/202 = 4CO2 + 5H2O = THERMALENERGY)

(C3H8 + 5O2 = 3CO2 + 4H2O + THERMALENERGY)

2ـ1ـ میزان مصرف اکسیژن و هوای مصرفی

به منظور محاسبه حجم اکسیژن و هوای مصرفی بخاریهای گازسوز معمولی می بایست پاره ای مفروضات را جهت ایجاد شرایط بهینه و ایده آل و اجتناب از محاسبات پیچیده درنظر گرفت.

الف) نسبت اختلاط گاز بوتان و پروپان در گاز مایع 1:1

ب) جریان فلوی گاز ورودی به مونو در شرایط متعارف عملکرد بخاری 1m3/hr

ج) فرآیند احتراق کامل و فاقد کاز سمی Co

با در نظر گرفتن واکنش شماره 2 و 3 و مفروضات فوق حجم هوای موردنیاز جهت سوختن کامل گازهای پروپان و بوتان در مدت یک ساعت فعالیت بخاری مدارباز به شرح زیر محاسبه می گردد.

4/22 : (400×2/13×4/22×5) 000/130 lit/hr بوتان

4/22 : (400×4/22×5) 000/10 lit/hr پروپان

چنانچه گاز مصرفی، گاز طبیعی باشد به ازای هر مترمکعب گاز طبیعی حدود 10 مترمکعب هوا لازم می باشد تا واکنش سوختن صورت گرفته و انرژی گرمایی آزاد شود در اثر عمل سوختن 11 مترمکعب محصولات احتراق تولید شده که همراه با 25% هوای اضافی مخلوط و از دودکش خارج می گردد. حال اگر مبنای محاسباتی را مصرف گاز طبیعی در بخاریهای گازسوز معمولی در نظر بگیریم، میزان هوای مصرفی که از محل استقرار بخاری کاسته می گردد هوای یک مترمکعب گاز طبیعی برابر خواهد بود با 5/12=10×255= 10 m3/hr

علت اصل احتساب هوای اضافی در حجم هوای مصرفی

الف) ایجاد سهولت جهت خروج دود از دودکش

ب) اطمینان از احتراق کامل سوخت

ج) کاهش درجه گازهای احتراقی و افزایش ضریب ایمنی می باشد.

3ـ1ـ محدودیت نسبی در حجم هوای مصرفی

همانطوریکه از نظر گذشت به طور تقریبی جهت گرمایش محیط توسط بخاری گازسوز معمولی با ظرفیت متعارف طی یک ساعت حجمی بالغ بر 12ـ11 مترمکعب هوا مصرف می گردد.

حال در شرایطی که اگر اتاقهای خواب منازل دارای ابعادی حدود 8/2×4×3 متر می باشد حجم هوای ذخیره ای اینگونه اماکن با فرض اینکه 30 درصد از حجم فضا توسط لوازم و اثاثیه منزل اشغال گردیده است به صورت زیر قابل محاسبه است:

حجم اتاق                  m3/hr 6/33 = 8/2×4×3

حجم هوای موجود            m3/hr 5/23 = 70×5/33

چنانچه بخاری گازسوز مورد فرض در فضای این اتاق با دربهای نسبتاً بسته در حال کار باشد مدت زمانی که هوای اتاق رو به کاستی خواهد گذاشت و یا تقریباً غیرفعال مصرف گردیده برابر خواهد بود با: hr 2 = 12/5/23.

یعنی پس از دو ساعت کار بخاری گازسوز معمولی در فضای سربسته اتاق اکسیژن موجود در فضای اتاق کاهش یافته گاز کربنیک و بخار آب افزایش یافته و در صورت عدم تأمین مجدد هوا فرآیند احتراق دچار اختلال خواهد شد.

اگر هوای تازه موردنیاز جهت کار مداوم بخاری گازسوز مدارباز از طریق پنجره ها یا منافذ اتاق تأمین گردد می بایست به ازای هر یک کیلو گاز موجود 6 الی 7 سانتیمترمربع از یک پنجره باز باشد.

ولی چنانچه هوای تازه موردنیاز از طریق فضاهای مجاور داخل منزل (سایر اتاقها) تأمین گردد می بایست به ازای هر یک کیلو کالری 25 الی 30 سانتیمترمربع مجرای عبور هوا وجود داشته باشد.

1ـ3ـ1ـ عوارض زیست محیطی ناشی از کاهش اکسیژن

در یک چنین شرایطی که بعضاً در فصول سرد سال اماکن و یا اتاقهای محل استقرار بخاری گازسوز به طور نسبی ایزوله گردیده و جهت جلوگیری از ورود هوای سرد درزگیری شده است با افزایش درصد منواکسیدکربن و دی اکسیدکربن در هوای اتاق و همچنین مصرف اکسیژن طی عمل تنفسی افراد ساکن در محل از میزان اکسیژن در دسترس کاسته شده و بر میزان گازهای مضر تنفسی افزوده می گردد. با افزایش درصد این گازها از حد استاندارد (جدول شماره1) به مرور بر شدت تنفس حالت خواب آلودگی افزوده شده و حالت تهوع و سرگیجه، کبودی رنگ و اغماء در نهایت مسمومیت ظاهر می گردد و در صورت داوم اتشماء این هوای آلوده و کم اکسیژن مرگ حادث خواهد شد.

در این خصوص می توان به آمار تلفات ناشی از گازگرفتگی منتشره توسط سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی اشاره نمود.

ردیف

نوع گاز

درصد نوع عارضه

1

O2

کمتر از 5/19 ممنوع

2

O2

18 تنفس شدید می شود

3

O2

کمتر از حالت تهوع و ضعف

4

O2

کمتر از 10 کبودی رنگ و اغماء

5

O2

کمتر از 5 مرگ آنی

6

CO2

1/0 سردرد و مسمومیت

 

2ـ3ـ1ـ اُفت راندمان حرارتی ناشی از کاهش اکسیژن

به مرور زمان و در اثر مصرف اکسیژن محیط توسط بخاری گازسوز مدارباز به میزان اکسیژن در دسترس کاسته شده و در صورت تداوم این حالت بالخصوص در شرایطی که محیط ایزوله باشد و منافذ ورود هوا به صورتهای مختلف مسدود گردیده باشد خصوصاً در آپارتمانها، زیرزمینها، مدارس و فرآیند احتراق به صورت کامل انجام نشده و علاوه بر عوارض ذکر شده در گفتار قبلی احتراق ناقص به شرح زیر روی خواهد داد.

C4H1  0 + 9/202 = 4 CO + 5H2  0 + THERMAL ENERGY

C3H3 + 7/2  02 = 3C0 + 4H2  0 THERMAL ENERGY

هیچگونه ملاحظه می کنید در اثر احتراق، گاز سمی و خطرناک منواکسیدکربن تولید خواهد شد. انرژی حرارتی حاصل از واکنش سوختن گاز به مراتب کمتر از شرایط ایده آل سوختن کامل بوده و موجب کاهش راندمان حرارتی بخاری گازسوز نیز می گردد.

بخاری گازسوز مداربسته

واژه هرمتیک به معنای محکم بسته شده و درزگرفته شده می باشد. از این واژه در معرفی نوعی از بخاری گازسوز با سیستم عملکرد مداربسته (سیکل بسته) استفاده شده و بعضاً در برخی از کشورهای قاره آمریکا با واژه هواکش مستقیم (Direct Vent) نیز معرفی می گردد.

بخاری هرمتیک نوعی بخاری است که علاوه بر مشخصه های فنی ـ مهندسی خاص در طراحی و ساخت از نقطه عملکرد نیز نسبت به انواع متداول بخاری نیز دارای وجوه امتیاز بسیاری است (شکل شماره 1 در صفحه 25)

برخی امتیازات در طراحی، مواد مصرفی ساخت

ـ در طراحی بخاری هرمتیک از روشهای طراحی کامپیوتری استفاده شده و حفظ محیط زیست و سلامت مصرف کننده مدّنظر قرار گرفته است.

ـ ورق فولادی بکار گرفته شده در ساخت قطعات بدنه و کوره این نوع بخاری دارای مشخصه های زیر است:

الف) فولاد کم کربن با قابلیت لعاب پذیری بالا و قابلیت فرم گیری و کیفیت مناسب سطح.

ب) فولاد کم کربن با قابلیت جوش پذیری بالا و استحکام کششی مناسب در موضع جوشکاری شده (Spat Welding)

ج) در بخاری هرمتیک از دودکش خاصث (شکل شماره 1) با دو لوله متداخل با قابلیت حرکت در داخل یکدیگر استفاده شده که می توان با اینگونه دودکش ها براساس ضخامت دیوار حایل و یا فاصله موردنظر، طول دودکش را تغییر داد بخاری هرمتیک قابلیت استفاده از انواع شیر
کنترل های مجهز به :

1ـ سیستم کنترل روش / خاوش

2ـ سیستم کنترل جریان گاز مصرفی به صورت دستی بدون بازخود (Feed Back)

3ـ سیستم کنترل جریان گاز مصرفی با استفاده از بازخود محیطی (Modulating)

عملکرد بخاری گازسوز هرمتیک :

همانطوریکه در شکل شماره 1 مشاهده می نمایید کوره بخاری هرمتیک با کوره سایر انواع بخاریها در پاره ای از موارد متفاوت می باشد.

ـ عدم وجود سوراخهای کف کوره

ـ ایزوله بودن کوره

ـ وجود دو سوراخ در پایین قالب پشت کوره جهت ورود هوا

ـ استفاده از محفظه کلاهک تعدیل با حجم ذخیره ای بیشتر نسبت به نوع مدارباز

ـ اشتراک کوره و کلاهک تعدیل در سه نقطه انتقال گازها و ورود هوا

ـ ورود در سوراخ مدور با سطح مشترک جهت ورود هوا

ـ استفاده از دودکش دولوله ای متداخل جهت ورود هوا و خروج دود

ـ نصب افقی دودکش

ـ تأمین هوای موردنیاز جهت فرآیند مدرج از هوای بیرون از محل استقرار بخاری از طریق دودکش دولوله ای متداخل

ـ هوای موردنیاز جهت سوختن از طریق لوله دودکش مربوطه که به واسطه قابلیت درهم فرورفتن به لوله تلسکوپ شبیه بوده و اصطلاحاً لوله تلسکوپی نامیده می شود به نیمه پایینی کلاهک تعدیل هدایت شده و به واسطه سنگینی هوای سرد و همچنین فشار منفی ناشی از فرآیند سوختن به سمت دو سوراخ قسمت پایینی کوره کلاهک تعدیل هدایت می شود و پس از ورود به کوره و انجام فرآیند اکسیداستیک سوخت برای احتراق به سمت قسمت فوقانی کوره رانده شده و از طریق سوراخ فوقانی کوره کلاهک تعدیل به کلاهک تعدیل راه می یابد. گازهای احتراقی (دود) در حین حرکت به واسطه حجم ذخیره ای مناسب کلاهک تعدیل قادر به تبادل حرارت با جداره فلزی بوده و مقدار قابل توجهی از گرمای خود را منتقل می سازد و سپس وارد محل خروج دود در قسمت پشتی کلاهک تعدیل می گردد. گاز یا دود وارد لوله داخلی لوله تلسکوپی شده و از این طریق به فضای بیرونی محل استقرار بخاری و در مواقع همان محل دریافت هوای مصرفی جهت احتراق منتقل می گردد. (مداربسته ـ سیکل بسته و چرخش هوا و دود) در حین عمل احتراق و ورود و خروج هوا و دود گازهای داغ حاصل از احتراق قسمتی از گرمای خود را به هوای تازه ورودی به کلاهک تعدیل و لوله تلسکوپی داده و در واقع آن را پیش گرم می نماید.

(شکل شماره 1) عمل پیش گرم شدن هوای مصرفی تحت عنوان «بازیاب حرارتی» معرفی شده و موجب :

1ـ کاهش درجه حرارت گازهای خروجی (استفاده حداکثر از گرمای احتراق)

2ـ افزایش درجه حرارت هوای ورودی و نهایتاً افزایش راندمان حرارتی بخاری گازسوز می گردد.

براساس توابع ترمودینامیک و تئوری ماشینهای کارنو سطح انرژی ذخیره ای مواد اولیه مصرفی در واکنش اکسیداسیون سوخت بالاتر بوده و انرژی اکتیواسیون کاهش یافته و انرژی آزاد شده بیشتر خواهد شد.

لوله تلسکوپی (دو لوله متداخل) در قسمت انتهایی خود به کلاهک مشبکی مجهز گردیده است تا اولاً عمل تقسیم دود هوا در فضای بیرون به راحتی صورت گیرد.

ثانیاً زوایای پانلهای این کلاهک از دمش مستقیم کورات هوای بیرون به داخل لوله تلسکوپی جلوگیری می نماید.

نکته مهم در طراحی این نوع دودکش، استفاده از پانلهای هدایت شده یا تقسیم کننده در قسمت خروجی است.

موضع قرار گرفتن پانلها باعث شکستن یا تعدیل کردن جریانها گردابی توده هوای ورودی و سیر کوله کردن.

(Circulation) در مسیر اصلی خود می باشد. این پانلها به هدایت هوای ورودی کمک می نمایند.

بنا بر آنچه از نظر گذشت می توان برتریها یا مزیتهای نسبی بخاری گازسوز هرمتیک را در چند

موضوع کلی ارائه نمود.

1ـ3ـ برتریهای اکولوژیکی : حفاظت محیط زیست

به دلیل عدم استفاده از هوای داخل محیط و استفاده از هوای تازه بیرونی میزان گاز سمی CO ناشی از احتراق ناقص سوخت در حد صفر خواهد بود که موجب افزایش ضریب ایمنی و سلامت برای افراد ساکن در محل خواهد بود.

ـ با انجام فرآیند احتراق کامل، حداکثر بهره گیری از انرژی سوخت مصرفی میسر بوده و بازده حرارتی بخاری گازسوز بیشتر خواهد و از مصرف بیش از حد سوخت و انرژی کاسته خواهد شد.

ـ به واسطه در حد صفر بودن CO در دود و حاصل از این نوعی بخاری آلودگی هوای محیط بالخصوص در شهرهای بزرگ با تراکم جمعیت بالا کمتر خواهد بود.

2ـ3ـ برتریهای اقتصادی ـ بازرگانی

ـ به واسطه افزایش بازده و انرژی مصرفی، حداکثر بهره گیری از سوخت میسر بوده و از میزان مصرف آن کاسته خواهد گردید و همچنین به دلیل عدم مصرف اکسیژن محل استقرار بخاری، تمیزی و لطافت هوای محل مربوطه به مدت طولانی تأمین گردیده واز تلفات حرارتی ناشی از خروج هوای گرم جلوگیری خواهد شد. (اقتصاد خانواده)

ـ به دلیل مصرف این نوع بخاری تولید و صادرات این نوع بخاری جایگاه خاصی در صنایع لوازم خانگی کشور خواهد داشت و محصول تولیدی منحصر به بازار داخلی نبوده و بر میزان صادرات غیرنفتی خواهد افزود.

به دلیل عدم نیاز به دودکش و اتصالات متعدد مربوطه به ویژه در ساختمانهای بلند و مجتمع های آپارتمانی از میزان هزینه های مربوطه کاسته می شود. (اقتصاد خانواده)

3ـ3ـ برتریهای یا مقبولیتهای اجتماعی

ـ به دلیل حرکت رو به رشد انبوه سازی و بهره گیری هرچه بیشتر و بهتر از سطح استفاده از بخاری هرمتیک از اقبال عمومی برخوردار گردیده است.

ـ به دلیل عدم وجود اثرات نامطلوب بر روی هوای داخل منازل و اماکن بکارگیری این نوع بخاری مطلوب تر خواهد بود.

ـ به دلیل قابلیت بکارگیری در کلیه فضاهای محصول (با فواصل متغیر خروجی دود و هوا فاصه کاربرد زیادی دارد.)

ـ به دلیل آسانی نصب و راه اندازی و تعداد کم متعلقات دودکش و قابلیت تجهیز با جدیدترین سیستمهای کنترل جریان گاز (شیرکنسول) در مقایسه با سایر انواع بخاری کانون توجه اکثر مردم و جامعه خواهد بود.

4ـ3ـ گستردگی مصرف

ـ به دلیل عدم صرف هوای داخلی توسط بخاری هرمتیک و پاکیزه و تمیز بودن سیستم عملکرد اینگونه بخاری کلیه فضاهای محصور و سربسته و همچنین اماکنی که حضور مداوم افراد و پاکیزگی هوا اجتناب ناپذیر است و همچنین در اماکن و مجتمع های آپارتمانی که امکان نصب دودکش در ارتفاع میسر نیست و یا مقرون به صرفه نمی باشد، استفاده از این نوع بخاری مطلوب تر خواهد بود.

اهم موارد کاربرد بخاری هرمتیک

1ـ بیمارستانها، آزمایشگاهها، مراکز بهداشتی

2ـ منازل مسکونی به ویژه اتاقهای خواب

3ـ مدارس و مراکز آموزشی

4ـ گاراژها و پارکینگهای سربسته

5ـ ادارات و سازمانها

6ـ آپارتمانها و مجتمع های مسکونی چند طبقه

7ـ زیرزمینها

بخاری هرمتیک و نظام نوین مهندسی ساختمان

با توجه به مقبولیت بخاری هرمتیک و حاکم بودن اصول نوین بر چگونگی طراحی و ساخت اماکن مسکونی و همچنین حرکت رو به رشد انبوه سازی و بهره گیری حداکثر از حداقل مساحت زمین در دسترس متناسب کردن مشخصه های معماری این اماکن با نیازهای مصرفی این نوع بخاری امری ضروری و عقلانی است.

در این راستا شایسته است در طراحی منازل و اماکن تغییرات لازم را اعمال نموده و دستورالعملهای مربوطه را به صورت نظام نامه مهندسی ساختمان گنجانید.

در کشورهای اروپایی و غربی استفاده از بخاری مداربسته هرمتیک پدیده های معمول و استاندارد شده بوده و ساخت و ساز با در نظر گرفتن تمامی جوانب صورت می گیرد.

در این کشورها محل قرار گرفتن دودکش ضخامت دیوارها و نیازمندیهای حفاظتی لازم جهت بکارگیری آن برتر در اصول مهندسی ساختمان در نظر قرار می گیرد.

پی نوشـت

  • HERMETIC در لغت به معنای درز گزفته شده، بی درز (ایزوله) بوده و به اشتباه هرماتیک نام گرفته است.
  • گازهای مایع که آنها را گازهای مایع شدنی نفت یا اصطلاحاً (Liquified Pertroleum)
  1. P.G می نامند. حاوی بوتان، پروپان بوده و از گاز طبیعی حین عمل پالایش قابل استعصال

می باشد.

  • (4) (5) AMERICAN ASSOCIATION

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقـدمـه

 

گروه صنعتی ایران شرق در سال 1356 در شهرستان نیشابور پس از اخذ موافقت اصولی از اداره کل صنایع خراسان، در زمینی به وسعت 30130 مترمربع کار خویش را آغاز نمود.

 

پس از ایجاد سالن وتهیه ماشین آلات موردنیاز در زمینه تولید بخاری و آبگرمکن نفت سوز موفق گردید پروانه تأسیس خود را از اداره کل صنایع خراسان اخذ نماید و سپس در اردیبهشت ماه سال 62 پس از ثبت شرکت در اداره ثبت اسناد نیشابور با توجه به امکانات خود و فعالیت مؤسسین آن پروانه بهره برداری با ظرفیت تعداد 000/20 دستگاه بخاری و آبگرمکن در سال را کسب نمود. در سال 1369 با تغییراتی که در سیستم داده شد توانست ظرفیت تولید خود را به 000/100 دستگاه بخاری و آبگرمکن در سال افزایش دهد و چون کشور اسلامی ما می رفت که با استفاده از امکانات بیشتر در جهت رفاه هموطنان گامهای مؤثرتری بردارد و استفاده از گاز برای سوخت تولید منطقی تر بود. لذا این شرکت نیز تولیدات خود را به صورت گازسوز برنامه ریزی و ارائه نمود. شرکت ایران شرق نیشابور در طول بیست سال فعالیت و تجربه در زمینه صنایع لوازم خانگی و بهره گیری از بهترین و مجهزترین ماشین آلات، متخصصین و کارکنان باتجربه و ایجاد خطوط مکانیزه توانسته است به تولید انبوه با کیفیت ترین بخاری و آبگرمکنهای گازی و نفتی دست یابد. کوره لعاب شرکت با استفاده از سیستم پیشرفته تشعشعی گامی اساسی در بالا بردن کیفیت قطعات محصول تولید شده داشته بطوریکه توانسته است در بازارهای داخلی و خارجی همواره مطرح باشد از پایبندی به شعار «ایمنی و کیفیت عالی با تولیدات ایران شرق» به کسب رضایت مشتریان بسیاری نائل شده است. امروز عرصه محصولات ایران شرق نیشابور از طریق نمایندگیهای فعال در سرتاسر ایران انجام می پذیرد.

 

هدف و انگیزه شروع فعالیت

 

هدف از فعالیت ابتدا با درک نیازهای مردم طبقات ضعیف شروع گردید و به تدریج با ایجاد شغل و بکارگیری کارگران که به طور منفرد بکار اشتغال داشتند و حمایت از تولیدات آنان اقدام به ایجاد مجتمع کنونی گردید.

 

چند نوع بخاری و چند نوع آبگرمکن تولید می کنید ؟

 

تولیدات شرکت بخاری گازسوز در شش مدل با ظرفیتهای مختلف و آبگرمکن گازسوز و نفت سوز در چهار مدل با ظرفیتهای

برای دانلود کلیک کنید