پیشنهادات درس و دبیر علوم تجربی

- پیشنهادات درس و دبیر علوم تجربی

پیشنهادات درس و دبیر علوم تجربی

پیشنهادات درس و دبیر علوم تجربی موضوعات

فرمت فایل ها ورد و قابل ویرایش

تعداد صفحات 20

شرح فایل
-1 پیشنهادات برای نقش آفرینی آزمایشگاه ها در فرایند یاد دهی ویادِگیری درس علوم
2-پیشنهادات برای استفاده از روش های نوین تدریس علوم تجربی
-3 مشکالت و راهکارهای پیشنهادی تدریس درس علوم تجربی
-4 پیشنهاد یک طرح چک لیست برای تدریس علوم تجربی
-5 پیشنهادات کاربردی برای تدریس علوم تجربی
-1 پیشنهادات برای نقش آفرینیآزمایشگاه ها در فرایند یاد دهی و یادِگیری درس علوم
قرن ها ست که نظریه پردازان آموزشی بر این باورند که اگر فراگیران به جای آن که صرفاً دانش را دریافت کنند ، خود در جستجو و در صدد کشف آن باشند ، یادگیری با معنا تر ، کامل تر و در نتیجه سود بخش تر خواهد بود .روش آموزش معلمان بزرگی چون سقراط به این صورت بوده است بر این روش متفکرانی چون روسو وپستالوزی نیز صحه گذاشته و آن راتایید کرده اند .

در ابتدای قرن بیستم رویکرد اثبات گرایی وآموزش با اثبات وفهم مطالب با آزمایش وتجربهتقریباَ با روند ایجاد و رشد تمام رشته ها ی علمی حکمفرما شد. در اوایل قرن گذشته دست اندر کاران آموزش به اهمیت به کار گیری واستفاده از وسایل کمک آموزشی پی بردند و متوجه شدند هر قدر موضوعات علوم پایه عینی وملموس تر باشد میزان یادگیری بیشتر خواهد شد.

آزوبل وبرونر: به استفاده از وسایل دیداری ، شنیداری و نمایشی وآزمایشگاهی تاکید می کردند و معتقد بودند که با استفاده از این وسایل میتوان به درجه باالیی از آگاهی و مهارت عملی دست یافت .

الکساندر وسیلور: اظهار می دارند در یک برنامه درسی منظم که بر مبنای آموزش های عملی استقرار وتوأم باشد می تواند نقشه ای باشد برای هدفهای کلی وجزیی در یک جامعه پیشرفته صنعتی ومترقی.

بعد از جنگ جهانی اول نارضایتی بسیاری در علم حاصل شد. دانش آموزان محتوی علوم را یاد نمی گرفتند وبا مهارتهای الزم و ضروری علم تجهیز نمی شدند . درغرب مسئولین آموزش وپرورش ومراکز دانشگاهی به ناچار در برنامه های درسی خود تجدید نظر کرده ،معلمین علوم برای تدریس از وسایل آزمایشگاهی و کارگاهی استفاده کردند ،این امر باعث شد دانش آموزان عالقه بیشتری از خود نشان دهند وثمرات استفاده از آزمایشگاهها در تدریس باعث شد دانش آموختگان با آمادگی بیشتر جذب بازار کار و مؤسسات و کارخانه ها شوند در نتیجه تحول چشم گیری در پیشرفتهای صنعتی در کشورهای غرب ایجاد شد .در ایران بعد از پیروزی انقالب اسالمی نظام آموزشی درصدد رفع مشکالت ناشی از افت تحصیلی دانش آموزان بوده است .یکی از راه

حل های ارائه شده در این سالها استفاده هم زمان ازدروس تئوری و عملی است دراین راستا سعی شده است که مدارس از وسایل کمک آموزشی درقالب آزمایشگاه استفاده کنند تا بتوانند بااین روش نیاز خود را برطرف نمایند، اما عدم برنامه ریزی دقیق وعدم وجود هزینه مناسب یا نبودن فضای مناسب و نیروی متخصص باعث شده است که دراین راه نظام آموزشی ما با روندی کند سیر صعودی راطی کند .

جیمز و کراولی )5891( عوامل مختلفی راکه باعث عدم استقبال معلمان ازانجام فعالیتهای آزمایشگاهی می شوند ، شناسایی کرده اند که برخی از آنها عبارتند از :

– عدم تسلط ومهارت کافی درمعلمان نسبت به فنون آزمایشگاهی به علت نارسا بودن این آموزش ها در حین تحصیالتشان

– باال بودن هزینه ها ی مربوط به وسیله های آزمایشگاهی

– پیشرفت سریع فناوری وپیچیده و پیشرفته تر شدن روش های آزمایشگاهی وعدم همخوانی مهارتها ی معلمان با این تغییرات وپیشرفتها

– پیچیده ودشوار بودن شیوه ها ی مدیریت آزمایشگاهی به دلیل مسایل مربوط به انتخاب متصدیان آموزش دیده و مسایل مربوط به ایمنی ، حفظ ونگهداری وسایل .

در کشور ما در مدارس مسایل مختلفی مانع از مهارت یافتن ویاد گیری بهترمی شود . شاید یکی از مسایلی که باعث شده دبیران وداش آموزان در استفاده از وسایل با مشکل مواجه شوند ونتوانند زیاد در کارها وفعالیتها ی تحقیقی شرکت داشته باشند ناقص بودن وسایل آزمایشگاهی ، نبودن امکانات مناسب دیگر ، عدم آشنایی با وسایل و یا نداشتن مهارت الزم ویا نبودن ساعات معین ومشخص آزمایشگاه در کنار ساعات درسی و … می باشد

نقش ازمایشگاهها در یاد گیری درس علوم
– روش تدریس بهکمک کارهای آزمایشگاهی و عملی ممکن است به منظور های مختلفی بکار رود مثالَ گاهی ممکن است به منظور آشنا کردن شاگردان باجنبه ها ی عملی یک مفهوم علمی وزمانی به منظور فراهم آوردن محیطی مناسب برای حل مسئله ای یا مهارت یافتن برای مشاغل آینده بکار گرفته شود .

– استفاده ازآزمایشگاهها می تواند ضمن باال بردن کیفیت آموزش ویاد گیری یک عامل بسیار تحریک کننده در فعالیت آموزشی باشد .

– آزمایشگاه و استفاده از آن د رتدریس می تواند برای حس کنجکاوی وتقویت نیروی اکتشاف واختراع وتفکر دانش آموزان واعتماد به نفس ورضایت خاطر آنها باشد .

– استفاده از آزمایشگاه وآزمایش کردن به هنگام تدریس فعالیت آموزشی ویادگیری را جالب توجه وشیرین می نماید و در نتیجه دانش آموزان خسته وبی حوصله نمی شوند .

– هنگامی که دانش آموز یادگیری را به روش آزمایشگاهی تجربه می کند ، می تواند اشیاء را لمس کند ، ببیند ، بو کند ، بچشد ، به صدا گوش دهد .

– هنگامیکه معلم و دانش آموز به روش آزمایشگاهی در کنار هم کار می کنند حس تعاون و مشارکت در میان آنها تقویت می شود .

– روش آزمایشگاهی سبب رشد و گسترش مهارتهایی می شود که در مجموع دانش آموزان را به سوی مطالعه

æ تحقیق بیشتر سوق می دهد.

نقش تجهیزات آموزشی در یادگیری درس علوم

-اینگونه وسایل اساسی قابل لمس را برای تفکر وایجاد مفاهیم بوجود می آورند وتمرکز حواس ایجاد می کنند . – توجه و عالقه دانش آموزان را بیشتر می کند .

– یادگیری را سریع ترومؤثر تر وپایدا رتر می کند .

– تجارب واقعی ، عینی و حقیقی را در اختیار فراگیران قرارمی دهد .

– باعث تنوع در یاد گیری می شود .

– بازدهی و کسب مهارت رابیشتر می کند .

برای دانلود کلیک کنید