قابلیت اعتماد سازه ها

- قابلیت اعتماد سازه ها

قابلیت اعتماد سازه ها

فایل WORD این سمینار ارزشمند آماده دانلود می باشد.      

68صفحه

مادامی که یک سازه طراحی و ساخته می شود و جهت بهره برداری ارائه می گردد و احتمالا مدت طولانی مورد استفاده قرار می گیرد ممکن است این سوال مطرح شود که این ساختمان تا چه اندازه ایمن است ؟ پرواضح است که این پرسش کاملا متفاوت با سوالی است که طراحان ساختمانهای جدید با آن روبرو هستند و نیز شواهد نشان می دهند که بررسی وکنترل سازه در قبال آیین نامه هایی که بر اساس آن طراحی شده است یا بعضی آیین نامه های جدید تر لزوما مفید نمی باشند. دلیل آن این است که آیین نامه طراحی باید به گونه ای باشد که نااطمینانی ها را در فرایند طراحی  و ساخت لحاظ کند و این نااطمینانی ها زمانی که کار ساخت و ساز به اتمام رسیده باشد، همگی شناسایی شده اند. یعنی به طور کامل تعیین گشته اند و دیگر آنان نااطمینانی محسوب نمی شوند. با این وجودتعیین اینکه مقادیر واقعی پارامترهای متعدد ساختمان موجودچقدر است، لزوما سهل وساده نیست و می تواند نا اطمینانی های خود را داشته باشد.

        هدف اصلی در طراحی یک سازه دستیابی به عملکرد رضایت بخش در مدت عمر خدمت سازه  با تعیین حداقل قابلیت اعتماد برای هر معیار عملکرد است . این امر مستلزم در نظر گرفتن بسیاری از  ابهامات دخیل و معرفی عدم انجام است . طراحی براساس عملکرد به عنوان یک وسیله برای بدست آوردن طراحی سازه که احتیاجات عملکرد خاص با قابلیت اعتماد حداقل تعیین شده را ارضا می کند    توصیه شده است و همچنین با توجه به این محدودیت ها هزینه کل حداقل یا بهینه را بدست دهد . آنالیز  قابلیت اعتماد یک عنصر مهم برای  طراحی سازه موفق است چون قابلیت اعتماد مهندس را برای به حساب آوردن ناپایداری های سازه ای محتمل بوسیله محاسبه شکست های احتمالی در طی طراحی ، ساخت و طول عمر سازه کمک می کند

        طراحی ساختمان ها مبتنی بر نظریه قابلیت اعتماد موضوعی است که در سال های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است . علت این امر وجود طبیعت های غیر قطعی ( تصادفی ) پارامتر های سازه ای از قبیل خواص مصالح ، بارهای خارجی ، ابعاد هندسی و غیر می باشد . به کمک قابیلت اعتماد سیستم های سازه ای ، می توان عدم قطعیت های ناشی از طبیعت آماری پارامتر های سازه ای را به روابط ریاضی تبدیل و ملاحظات ایمنی و عملکرد را به طور کمی وارد روند طراحی نمود. طبق این نظریه علاوه بر مطالعه احتمال خرابی یک المان خاص ، می توان احتمال خرابی کل سیستم را مورد مطالعه قرار داد . بدین ترتیب پس از اطمینان از ایمنی تک تک اعضا ، اثر متقابل آنها بروی ایمنی کل سیستم سازه ای قابل بررسی است .

        آئین نامه های مهندسی با کمک روش تحلیل قابلیت اعتماد  ،درصدد تامین حاشیه ایمنی مناسب در طرح های مهندسی هستند . بطور خاص می توان به ضرایب ایمنی در آئین نامه های مهندسی از قبیل آئین نامه های طراحی سازه های فولادی و بتنی که به کمک تحلیل قابلیت اعتماد استخراج شده اند اشاره کرد . طبق تعریف ، قابلیت اعتماد ، احتمال کارکرد مطلوب و عدم خرابی تحت شرایط مشخص شده در مدت زمان معین است . بنابراین آگاهی از حالت های خرابی وتعریف صریح مرز خرابی برای تمایز رفتار قابل قبول وغیر قابل قبول اولین موضوعی است که در روش احتمالاتی قابلیت اعتماد باید مورد توجه قرار گیرد .

برای دانلود کلیک کنید