دانلود پروژه علامت های اخرالزمان درنهج البلاغه

- دانلود پروژه علامت های اخرالزمان درنهج البلاغه

دانلود پروژه علامت های اخرالزمان درنهج البلاغه

دانلود پروژه علامت های اخرالزمان درنهج البلاغه در36 اسلاید پاورپوینت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معرفی اجمالی نهج البلاغه

—نهج البلاغه کتابی است فروتر از کلام خدا و فراتر از سخن بشر. کتابی که طراز فصاحت است این کتاب و پیرایه بلاغت . عربیت را بها افزاید و دین و دنیا را به کار آید. نهج البلاغه دائره المعارفی از فرهنگ اسلامی است که خواست امام علیه السلام در آن تدریس علوم طبیعی و یا فهماندن نکته های فلسفی و یا تاریخی نیست. سخنان مولا علی علیه السلام در طرح این مباحث همچون قرآن کریم است که به زبان موعظت از هر پدیده محسوس یا معقولی نمونه ای روشن و قابل درک در پیش چشم بیننده و شنونده قرار می دهد. پس آرام آرام او را با خود به سر منزلی می برد که باید بدان برسد.
 
—نهج البلاغه راهنمای گمراهان و چاره ی بیچارگان است. کسی که خواهان سعادت همیشگی است لازم باشد که این کتاب را سرمشق خود قرار دهد و از سخنان آن پند گرفته و به فرامینش عمل کند.1
—دیدگاه نهج البلاغه از لحاظ حدیث، ادب و تاریخ از عالی ترین درجه اعتبار و سندیت برخوردار می باشد و سخنان برگزیده باب مدینه العلم رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم ، امام علی بن ابیطالب علیه السلام به عنوان متقن و محکم ترین سخن بعد از کلام وحی و سخنان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم می باشد.
—این سؤال مطرح می شود که موضوع مهدویت در اسلام به طور کلی و انطباق آن با امام دوازدهم شیعه، حضرت حجه بن الحسن العسکری از نظر نهج البلاغه چگونه و تا چه حد از واقعیت برخوردار و قابل قبول است؟
—موضوع مهدی منتظر در نهج البلاغه منشعب از دو رشته از سخنان امام علیعلیه السلام می باشد به عبارت دیگر، مسئله مهدویت و ظهور حضرتش در آخر الزمان در کتاب نهج البلاغه از دو نظر قابل بررسی و دارای زمینه برای مطالعه و تحقیق است:
1- از نظر ملاحم و پیشگویی هایی که امام علی بن ابیطالب علیه السلام در مورد روی کار آمدن امثالی مانند بنی امیه و  حکومت حجاج بن یوسف، سقوط بنی امیه، زمامداری بنی العباس، قیام زنج در بصره، فتنه مغول و غیره که در گذشته به وقوع پیوسته است.
2- از دیدگاه دیگر مربوط به آینده که خبرهای او درباره آینده جهان است. از قبیل حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و قیام جهانی آن بزرگوار که به خواست خدا در آینده به وقوع خواهد پیوست.
— ب- بخش ویژه امامت و رهبری مطلقه و جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است.
قسمت دوم خودش شامل دو بخش است که آن دو عبارتند از:
—الف- بخش ویژه امامت و رهبری اهل بیت علیهم السلام و غیره از نظر کلی.
—ب- بخش ویژه امامت و رهبری مطلقه و جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است.
—نکته قابل توجه اینجاست که همانگونه که قسم اول پیشگویی های امام از حوادث آینده همگی عیناً به وقوع پیوسته و طبق سخنان امام علی علیه السلام درآمده است، پس بدون شک قسم دوم این پیشگویی ها هم که راجع به صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشد مطابق با سخن امام در آینده به وقوع خواهد پیوست و این امری است که باید به آن یقین داشته باشیم
 
—علائم آخر الزمان در نهج البلاغه: 
—بخش عمده ای از خطبه های نهج البلاغه که در آن ها اشاره به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دارد، مربوط می شود به علائم و نشانه های آخر الزمان، از جمله حضرت در خطبه 187 می فرمایند:
—ألا فتوقعوا ما یکون من إدبار أمورکم ، و انقطاع وصلکم و استعمال صغارکم ، ذلک حیث یکون المعطی أعظم اجرا من المعطی. ذاک حیث تسکرون من غیر شراب، بل من النعمه و النعیم و تحلفون من غیر اضطرار و تکذبون من غیر إحراج . ذاک اذا عضکم البلاء کما یعض القتب ، غارب البعیر ما أطول هذا العناء و أبعد هذا الرجاء5
—هان ای مردم در آینده پشت کردن روزگار خوش، و قطع شدن پیوندها و روی کار آمدن خردسالان را انتظار کشید، و این روزگاری است که ضربات شمشیر بر مؤمن آسان تر از یافتن مال حلال است، روزگاری که پاداش گیرنده از دهنده بیشتر است و آن روزگاری که بی نوشیدن شراب مست می شوید، با فراوانی نعمت ها بدون اجبار سوگند می  خورید و نه از روی ناچاری دروغ می گویید و آن روزگاری است که بلاها شما را می گزد چونان گزیدن و زخم کردن دوش شتران از پالان! آه! آن رنج و اندوه چقدر طولانی و امید گشایش چقدر دور است……………………….
 
 
 
 
 
 
 
دانلود پروژه علامت های اخرالزمان درنهج البلاغه,نهج البلاغه,مومنین در اخرالزمان,سرنوشت اسلام وقران دراخرالزمان,سالمترین مکان ها در اخرالزمان
 

برای دانلود کلیک کنید