تحقیق با عنوان اختلال هول (پانیک) و بازار هراسی (آگورافوبی)
تحقیق با عنوان اختلال هول (پانیک) و بازار هراسی (آگورافوبی)
در فرمت ورد. 24 صفحه قابل ویرایش
حمله حاد شدید اضطراب همراه با احساس مرگ قریب الوقوع را اختلال هول (پانیک) می نامند. مشخصه اختلال پانیک، حملات و دوره های مجزای ترس شدید هستند و فراوانی بروز آنها از چند حمله در یک روز تا صرفاً تعداد انگشت شماری حمله در یک سال فرق میکند. اختلال هول با تعدادی اختلالات دیگر و به خصوص بازار هراسی (آگورافوبیا)، همراه است. بازار هراسی عبارت است از ترس از تنها بودن در اماکن عمومی (مثل فروشگاههای بزرگ) به ویژه اماکنی است که در صورت عارض شدن حمله پانیک بر فرد خروج سریع از آنها دشوار است.
بازار هراسی ای بسا ناتوان کننده ترین فوبیا باشد، چون میتواند به نحو چشمگیری توانایی فرد را برای کار کردن در موقعیتهای اجتماعی و شغلی بیرون از منزل مختل کند. در ایالات متحد اکثر پژوهشگرانی که در زمینه اختلال هول کار میکنند، معتقدند که بازار هراسی تقریباً همیشه عارضه ای از اختلال هول در بیمار است. به عبارت دیگر، به نظر میرسد که بازار هراسی را ترس بیمار از وقوع حمله پانیک در مکانی عمومی که گریختن از آن دشوار است، ایجاد میکند. پژوهشگران کشورهای دیگر و نیز برخی از پژوهشگران و بالینگران ایالات متحد این نظریه را قبول ندارند. با این حال در DSM-IV-TR باز هم اختلال هول است که اختلال غالب در این زوج بیماری تلقی شده است. در DSM-IV-TR این تشخیصها ذکر شده است: اختلال هول با و بدون بازار هراسی و نیز بازار هراسی بدون اختلال هول. حمله پانیک در انواع و اقسام اختلالات روانی (مثل اختلالات افسردگی) و بیماریهای طبی (نظیر ترک مواد یا مسمومیت با مواد) نیز میتواند روی دهد؛ پس به صرف وقوع حمله پانیک نمیشود تشخیص اختلال پانیک را مطرح کرد.
تاریخچه
مفهوم اختلال پانیک شاید از مفهوم سندرم قلب تحریکپذیر ریشه گرفته باشد که دکتر «جاکوب مِندِس داکوستا» (1833 ـ 1900) در میان سربازان جنگ داخلی آمریکا دیده بود. سندرم داکوستا عبارت بود از تعداد زیادی علات روانی و جسمی که امروزه در شمار ملاکهای تشخیصی اختلال پانیک قرار گرفته است. «زیگموند فروید» در 1895 مفهوم رواننژندی اضطرابی را مطرح کرد که شامل علایم حاد و مزمن روانی و جسمی بود. رواننژندی حاد اضطرابی، در اصطلاح «فروید» شبیه اختلال پانیک به تعریف DSM-IV-TR است. فروید در واقع نخسیتن کسی است که ارتباط میان حملههای پانیک و بازار هراسی را دریافته است. اصطلاح بازار هراسی (agoraphobia) را در 1871 برای حالتی وضع کردند که در آن به نظر میرسید بیمار از پا نهادن به اماکن عمومی بدون همراهی دوستان یا بستگانش میترسد. این کلمه از دو جزء یونانی اگورا و فوبیا حاصل شده است و ترس از بازارگاه معنا میدهد.