پاورپوینت کامل و جامع با عنوان روش های مطالعه و یادگیری در 79 اسلاید
روشهای مطالعه یا مهارتهای مطالعه مجموعهای از مهارتهایی هستند که در راستای آموختن و فراگرفتن بهکار گرفته میشوند. این روشها بسته به هدف یادگیری با یکدیگر متفاوت بوده و برای موفقیت در مدرسه و کسب نمرات عالی ضروری و حیاتی هستند. در تمام مراحل زندگی فرد میتوانند مفید باشند. رسپیشس رومبزیا در کتاب خود به نام «آشنایی با روشهای یادگیری و مهارتهای مؤثر یادگیری» در سال ۲۰۱۳ اظهار میکند که، بسیاری از دانش آموزان به دلیل اینکه فاقد مهارتهای مطالعه یا روشهای آزمون هستند، در امتحانات خود مردود میشوند.
مهارتهای مطالعه عبارتند از مجموعهای از مهارتهای مطالعه که در سازماندهی و به دست آوردن اطلاعات جدید، حفظ اطلاعات، یا برپایی آزمون نقش دارند. این روشها عبارتند از یادیارها و نکته برداری که در به خاطر سپردن لیستی از اطلاعات، خواندن مؤثر و تمرکز کردن کمک میکنند.
درحالی که مهارتهای مطالعه اغلب به عهدهٔ خود دانش آموزان و پشتیبانهای آنها گذاشته میشوند، این مهارتها، اخیراً به طور فزایندهای در دبیرستان و دانشگاه تدریس میگردند. کتابها و وب سایتهای بسیاری در این مورد، موجود میباشند، آثاری در مورد روشهای خاص، مثل کتابهای نقشه ذهنی تونی بوزان که راهنماییهای کلی در مورد مطالعه موفق ارائه میدهد تا راهنماییهای کلی مطالعه موفق مثل آثار استلا کوترل و آشنایی با روشهای یادگیری و مهارتهای مؤثر یادگیری نوشته رسپیشس رومبزیا.
در سطح وسیع تر، هر مهارتی که توانایی فرد را در مطالعه و قبولی در امتحانات افزایش میدهد میتواند مهارت مطالعه نامیده شود، این موارد میتوانند شامل مدیریت زمان و روشهای انگیزشی باشند.
مهارتهای مطالعه روشهای جداگانهای هستند که معمولاً در زمان کوتاه و در تمام یا بیشتر زمینههای مطالعه میتوانند آموخته شوند؛ بنابراین باید آنها را از روشهای خاصی که به یک زمینه خاص از مطالعه مربوط هستند، مثل موسیقی یا تکنولوژی، و تواناییهای ذاتی دانش آموزان، مثل جنبههای هوشی یا سبکهای یادگیری، تمیز داد.
پیشینه تاریخی
اصطلاح مهارتهای مطالعه به طور کلی برای روشهای یادگیری، مهارتهای مطالعه برای دورهای خاص، استفاده میشود. بسیاری از کارهای نظری از جمله تعداد زیادی از کتابها و وب سایتهای محبوب، در این زمینه وجود دارند. کتابچههای راهنمای جیبی برای دانش آموزان از سال ۱۹۴۰ منتشر شدهاند.
در سالهای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، مدرسان دانشگاه در رشتههای روانشناسی و آموزش و پرورش برای نوشتن کتابچههای راهنما، روی دانش آموزان خود، پژوهش، تحقیقات نظری و آزمایش انجام میدادند. ماروین کوهن در سال ۱۹۷۹، بر اساس تجربههای شخصی خود به عنوان محقق و رئیس دانشگاه کلینیک خواندن که نوجوانان و بزرگسالان جوان را سرپرستی میکرد، توصیههایی را برای والدین، در کتاب خود به نام کمک به دانش آموزان نوجوان شما، آورده است. در ۱۹۸۶، زمانی کتاب راهنماییهای اساسی گرفتن آزمون برای کودکان دکتر گری گروبر برای اولین بار منتشر شد که نویسنده ۲۲ کتاب در مورد گرفتن آزمونهای استاندارد نوشته بود. این کتابها در دو جلد، یکی برای سطحهای بالاتر از ابتدایی و دیگری برای دوره متوسطه، راهنماییها و روشهایی برای گرفتن آزمون و تکالیف مدرسه داشتند.
فهرست مطالب:
یادگیری
سبک یادگیری
انواع سبک های یادگیری
سبک واگرا
سبک جذب کننده
سبک همگرا
انطباق یابنده
سبک یادگیری دیداری
سبک یادگیری شنیداری
سبک یادگیری جنبشی- بساوایی
چهار مزیت شیوه صحیح مطالعه
روش های کارساز در مطالعه
تمرکز حواس
یادداشت عوامل حواس پرتی
زمان استراحت
جایزه و پاداش
تعیین سطح انرژی خود
مطالعه به محض نشستن
اولویت بالاتر، مانع تمرکز
روش های بهسازی مهارت گوش دادن
پیش از خواندن کتاب را باز خوانی کنید
روش نشانه گذاری کتاب
راهکارهای کمکی برای یافتن جزئیات
شیوه های یاداشت برداری
راهنمایی های عرضه شده در کتاب
شرکت در جلسه رفع اشکال
انواع روش های مطالعه
فنون مربوط به روش دقیق خوانی
سازمان دادن مطالب
علامت گذاری و حاشیه نویسی
کنترل سوالات
طبقه بندی سوالات
و…