خرید و دانلود جزوه تحلیل فلسفی استاد ملکیان
فرمت فایل: ورد
تعداد صفحات:۲۶۴
عنوان جزوه:
تحلیل فلسفی
استاد مصطفی ملکیان
سال تدریس: 89-1388
فهرست
ﺳﻪ ﻣﻘﺎم ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ اﻧﺪﯾﺸﯽ و ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﻧﻮﯾﺴﯽ.. 20
ﻣﻘﺎم اول) ﮔﺰارش description. 20
ﺗﺸﺨﯿﺺ ﯾﺎ ﺗﻌﯿﯿﻦ دﻟﯿﻞ ﯾﺎ ادﻟﻪ ﻣﺪﻋﺎ 21
ﻣﻘﺎم دوم) ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی اﺧﺺ analysis 21
ﺗﻮﺿﯿﺤﯽ درﺑﺎره ﮐﻠﻤﻪ «واژﮔﺎن». 27
اﻗﺴﺎم نهگانه ﮐﺎر در زﻣﯿﻨﻪ ﻋﻠﻢ و ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﺗﺤﻘﯿﻖ.. 27
ﺗﻌﯿﯿﻦ و ﺗﺸﺨﯿﺺ ﻣﺪﻋﺎ (اﻧﻮاع گزارهها) 30
ﺟﺎﯾﮕﺎه گزارههای دﯾﻨﯽ و ﻣﺬﻫﺒﯽ.. 35
ﻧﻘﺶ ﻣﻮﺿﻮع و ﻣﺤﻤﻮل در ﺗﺸﺨﯿﺺ ﻧﻮع ﮔﺰاره 36
اﺑﻬﺎم در اشارهگرهای (indexical ﻫﺎی) ﺟﻤﻠﻪ. 37
ﻣﻼک ﺗﻘﺴﯿﻢ گزارههای ﻧﺎﻇﺮ ﺑﻪ ارزش و ﺗﮑﻠﯿﻒ ﭘﺮﺳﺶ: 41
ﻣﻼک ﺗﻘﺴﯿﻢ گزارههای اﺧﻼﻗﯽ و دو ﻣﻌﻨﺎی ارزش… 42
اشارهگرهای ﻣﺤﺬوف در زﺑﺎن ﻓﺎرﺳﯽ.. 43
ﻋﺪم ﺗﻤﺎﯾﺰ ﻣﯿﺎن اﻓﻌﺎل دال ﺑﺮ واﻗﻊ و اﻓﻌﺎل دال ﺑﺮ ﺗﻠﻘﯽ.. 45
گزارههای دال ﺑﺮ اﺣﺘﻤﺎل (در ﻣﻘﺎﺑﻞ دال ﺑﺮ ﻗﻄﻊ) 49
ﺗﻮﺿﯿﺤﯽ در باب وﺣﺪات هشتگانه ﻻزم ﺑﺮای ﺗﻨﺎﻗﺾ و ﺗﻀﺎد 52
ﺗﺤﻠﯿﻞ از ﻧﻈﺮ ﻓﯿﻠﺴﻮﻓﺎن ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ.. 60
انواع پیشفرضهای چهارگانه Analystic Thinking. 64
ادامهی سخن در الزامات تحلیل فلسفی.. 64
کشف و بررسی پیشفرضهای سخن. 64
مقدمهای در بیان انواع پیشفرض.. 64
تحلیل فعل سخن گفتن و نوشتن. 64
مثالی از تفکیک هدف و نتیجه. 66
جلوگیری از خلط میان اخباری و وصفالحالی.. 68
نسبت اقسام پنجگانهی Illocutionary Actبا صدق و کذب. 69
بیمعنایی صداقت و عدم صداقت دربارهی قسم پنجم (ایجادی) 71
1- پیشفرضهای مربوط به علم مخاطب.. 73
مروری بر مباحث جلسهی پیشین. 78
اقسام پیشفرضهای Perlocutionary act 79
1- پیشفرضهای افعال اخباری.. 79
1- پیشفرضهای مابعدالطبیعی.. 79
برخی پیشفرضهای هستی شناسانه و عدم بررسی آنها در بحث حاضر 79
پیشفرضهای هستی شناختی موردبحث.. 80
2- پیشفرضهای معرفتشناختی.. 81
3- پیشفرضهای فلسفهی منطقی.. 81
برخی نکات دربارهی کشف پیشفرضهای سخن: 82
1- رابطهی مستقیم بین قدرت تفکر و قدرت کشف پیشفرضهای سخن. 82
2- فهرست برخی پیشفرضهای دیگر سخن. 82
3- ضروری بودن سه پیشفرض اولیه در هر سخنی.. 82
2- پیشفرضهای افعال تحریکی.. 83
نبود پیشفرضهای فلسفی منطقی در جملات تحریکی.. 84
پیشفرضهای جهان شناختی در افعال تحریکی.. 84
تفاوت پیشفرضهای ontologicaو cosmological 84
پیشفرضهای انسانشناختی در احکام تاریخی.. 85
برخی پیشفرضهای دیگر در افعال تحریکی.. 85
پیشفرضهای ارزش شناختی در افعال تحریکی.. 85
پیشفرضهای وظیفه شناختی در افعال تحریکی.. 86
بیان تفاوت میان ارزش و وظیفه. 86
بازگشت به بیان تفاوت ارزش و وظیفه. 88
3- پیشفرضهای افعال التزامی.. 89
4- پیشفرضهای افعال وصفالحالی.. 89
5- پیشفرضهای افعال ایجادی.. 90
پیشفرضهای روانشناختی در افعال ایجادی.. 90
تفاوت میان پیشفرضهای سخن و لوازم سخن. 91
تفکیک مقام semanticاز pragmatics 91
معرفی منابعی دربارهی انواع تئوریهای صدق.. 93
نسبت میان واقعیتهای نهادی و افعال ایجادی.. 93
تقسیمات Perlocutionary act 94
1- تأثیر بر باورها و دانشها 94
2- تأثیر بر عواطف، احساسات و هیجانات. 94
3- تأثیر بر ارادهها و خواستها 95
نقص کار آلستون و سرل در Perlocutionary act 95
پیشفرض نداشتن Perlocutionary actاز وجهی دیگر 95
تقسیمبندی اول در باب لوازم سخن. 96
تفاوت لوازم منطقی و اپیستمیک.. 97
1- توجه دادن گوینده به لوازم سخنش… 98
2- نشان دادن تالی فاسد سخن گوینده یا نویسنده 98
3- نشان دادن ناسازگاری سخن فعلی گوینده یا نویسنده با سخنان پیشینش… 98
4- نشان دادن ناسازگاری نظام اندیشهای گوینده یا نویسنده 99
5- کمک فکری به گوینده یا نویسنده 99
کارکرد هرکدام از انواع نقد. 100
حوزهی استفاده از هرکدام از انواع نقد. 101
موارد انحصار نقد در نقد درونی.. 101
مراد از واقعیت در نقد بیرونی.. 102
اقسام خردتر پیشفرضهای بیان شده 102
تکمیل کار فیلسوفان زبانی در ناحیهی اقسام Perlocutionary act 102
نقد بیرونی و نسبت آن با مسئلهی صدق.. 104
تفاوت نقد درونی و بیرونی.. 104
تقسیمبندی واقعیات به واقعیات دال و واقعیات غیر دال. 105
برخی نکات در تقسیم موجودات به متن و غیر متن. 106
نکته اول: نسبی بودنِ واقعیاتِ دال و غیر دال. 106
نکتهی دوم: تفاوت مصادیقِ دالها و غیر دالها در نسبت با افراد مختلف.. 107
بررسی اجمالی نظریهی قائلان به دال بودن تمامی امور 107
نکتهی سوم: مراد از غیر در دلالت.. 108
مصادیق غیر در نظر قائلان به دال بودن تمامی اشیاء 108
الف) دلالت بر وجود خداوند. 108
تفکیک میان مصادیق مختلف واقعهای متنی و غیر متنی.. 110
مصادیق مختلف واقعهای متنی.. 111
شناخت اجمالی علومی که به بررسی متون میپردازند. 111
1- نشانهشناسی ()Semiology. 111
هرمنوتیک و نسبت آن با زبانشناسی.. 113
تفاوت هرمنوتیک فلسفی و زبانی.. 114
تفاوت فهم واقع و علم به واقع و نسبت هرمنوتیک و اپیستمولوژی.. 114
بازگشت به بحث مشکلات نقد بیرونی.. 115
نفی راهیابی معرفتی به واقع. 115
بیان کانت از نفی راهیابی به واقع. 116
مشکل دوم: عدم دسترسی به واقعیات. 118
*راهحلهای رفع این دو مشکل. 119
1- مشکلات واقعیتهایی که از مقوله متناند. 119
1- مشکل راهیابی به ارادهی گوینده یا نویسنده برای احتراز از سوءتفاهم. 120
علت عدم راهیابی به ارادهی گوینده یا نویسنده 120
ضرورت نحوشناسی، معناشناسی و کاربردشناسی.. 121
تغییر ساختار نحوی زبان در گذر زمان. 122
تأثیر روحیه قومی بر تغییر ساختار نحوی.. 122
مؤیدات این تأثیر در روایات. 122
مؤیداتی بر این تأثیر در زبان انگلیسی.. 124
روحیه عربزبانها در حال حاضر 125
معرفی چند کتاب در این پیرامون. 125
مشکل اول: ایهام، ابهام و غموض.. 126
مشکل دوم: تطورات معنایی در گذر زمان. 126
معنای رابطه در ترجمه آیه. 127
مشکل چهارم: معنای اصطلاحی لفظ. 128
اهمیت زمینه در مصداق داری مفاهیم. 128
تفاوت دقت در مقامهای مختلف.. 129
تفاوت قرائن حالیه و قرائن مقالیه. 131
مشکل هرمنوتیک: تعدد تفاسیر 132
راهحل اول: نسبیگرایی تفسیری.. 132
راهحل دوم: شکاکیت تفسیری.. 132
راهحل سوم: واقعگرایی هرمنوتیکی.. 133
تقسیمبندی منطقیون قدیم از انواع دلالت.. 135
اشکال عمدهی تقسیمبندی قدما 136
تقسیمبندی منطقیون جدید از دلالت.. 136
تفاوت سه قسم دلالت در تقسیم دوم. 137
مقایسهی تقسیم اول دلالت با تقسیم دوم. 137
بررسی قول کسانی که تمام جهان را دال میداند. 137
بررسی نوع دلالت در دلالتهای اعتباری.. 138
بررسی مشکلات فهم معنای متون. 138
مشکلات خاص متون مقدس با نظر ویژه به قرآن. 139
1. مشکل تفاوت ماهوی سخن خدا با سخن انسان. 139
2. تقدیم و تأخیر محتوایی در تدوین و آثار آن. 139
3) مشکل استعمال الفاظ و تغییر معنایی آنها 140
5 و 4) عموم و خصوص و مطلق و مقید. 143
6) معنای لغوی و اصطلاحی.. 143
نمونههایی از تطورات اندیشگی در قرآن. 145
11) تفکیک فرآیند و فرآورده 146
12) مشارالیههای مفاهیم غیر indexical 146
معرفی منبعی دربارهی تحلیل گزارهها 147
تباین مفهومی و تصادق مصداقی حکایت و دلالت.. 149
امثلهای در فهم اشتباه احادیث.. 150
تفاوت مدعیات متنی و غیر متنی.. 151
امکان یا امتناع دسترسی به واقع. 152
سخن کانت در پیرامون دسترسی به واقع. 153
کل بشر با مشکل کانت مواجهاند. 153
مشکل عدم دسترسی به واقع در نقد بیرونی.. 155
کار عقل دلیلتراشی است نه استدلال. 156
دلایل هیوم جهت اثبات مدعایش… 157
تعبیر ویلیام جیمز از بردگی عقل برای احساسات. 159
تقسیمبندی واقعیات به واقعیات طبیعی و واقعیات نهادی از طرف سرل. 160
واقعیات نهادی دارای آثار حقیقی هستند. 161
دلیل منطقی بر اینکه اعتباریات آثار واقعی دارند. 161
دلیل جامعهشناختی بر اینکه اعتباریات آثار واقعی دارند. 162
قراردادی بودن واقعیت از نگاه مور 162
مقدمه اول: تقسیم جهان به عالم مجردات، مثال و ماده توسط فیلسوفان اسلامی.. 162
مقدمه دوم: مشکک بودن مفهوم وجود 163
دو راه برای تشخیص مفهوم متواطی و مشکک.. 163
متواطی بودن مفهوم وجود از نگاه عرف.. 164
فاصله گرفتن فلسفه از فهم عرفی.. 164
میزان بهره بردن عوالم سهگانه از وجود 164
دو نتیجه واقعی مترتب بر قراردادی بودن وجود 166
روش احراز صدق و کذب قضایا، مبتنی بر واقعگرایی قراردادگرایانه. 170
مشکلات احراز صدق و کذب قضایا 170
امور شناختنیِ شناخته و شناختنیِ ناشناخته و ناشناختنی.. 171
معرفی نظرات در مورد کاندیدای رازها 172
سلسلهمراتب حقایق، به اعتبار سهولت و صعوبت شناخت.. 173
انواع معانی تحلیل گزارهها 173
تفاوت تحلیل و تعریف گزارهها 173
بحثی پیرامون غلطاندازی واژهها 174
الفاظی که بار معنایی ندارد اما بار عاطفی دارد 175
بار معنایی نداشتن الفاظ ارزشی.. 175
مشکلات جدایی گزارههای ناظر به واقع و ناظر به ارزش… 176
رابطه بار عاطفی و بار معنایی الفاظ. 176
در زبان به غیر از حقیقت مجاز و استعاره و کنایه و … داریم. 176
زیانهای پرداختن به رازها 183
رازها از نظر امام علی (ع) 183
ادامهی بحث تحلیل گزارهها 184
انواع گزارههای اخباری به اعتبار کارکرد 184
وجه نامگذاری قاعدهی دو شقی اُکام به تیغ اُکام. 186
چگونگی تفکیک گزارههای توصیفی از توصیهای.. 190
تقسیم گزارههای توصیهای.. 190
امکان توصیه غائی به انسان؟! 191
نام دیگر توصیه غائی و آلی.. 191
گزارههای توصیهای روشی و توصیهای ارزشی.. 192
عدم استنتاج باید از هست.. 192
تفکیک گزارههای فهم عرفی و گزارههای تخصصی (علمی) 194
گزارههای common sensical 194
تفکیک گزارههای دال بر یک واقعیت زبانشناختی از گزارههای دال بر یک واقعیت فرا زبانشناختی.. 196
اهمیت فاصله بین آمر و مأمور 201
قسم جهارم: باید حتمیالوقوعی.. 203
انواع باید حتمیالوقوعی.. 203
ارجاع برخی بایدهای بیانشده به این 4 باید. 204
2. ارزشهای مطلق و نسبی.. 205
3. ارزش ابجکتیو و سابجکتیو 206
تبیین و توجیه قائل شدن انسانها به ارزشمندی امور 207
توجه به تفاوت واژه و مفهوم و موجود خارجی.. 207
عدم تسری احکام مفاهیم و موجودات خارجی و واژهها به یکدیگر 208
موجودات و الفاظ به لحاظ تعریفپذیری و تعریف ناپذیری متفاوتاند. 208
سه نوع معرف: واژه و موجودات خارجی و مفهوم. 212
نتیجه اول: تنها گزارشگرانه بودن این تعریف.. 212
نتیجه دوم: فهم تاریخی و تجربی صحتوسقم این نوع تعریفها 213
نتیجه سوم: وابسته به یک کانتکست خاص بودن. 213
نتیجه چهارم: تعریف واژه به واژه و عبارت. 214
نتیجهی پنجم: فایده تعریفهای Lexical 214
تعریف دوم: تعریف به اشیا خارجی.. 215
قابلتعریف نبودن اکثر اشیا خارجی.. 215
معرفت از راه آشنایی به اشیاء 216
تعریف سوم: تعریف مفهومی.. 217
توجه به تفاوت تمییز و تمایز در تعریف.. 217
کاربرد تفاوت بین تمییز و تمایز در الهیات تنزیهی و تشبیهی.. 218
1. تعریف جنسی و فصلی ارسطویی.. 219
پیشفرضهای تعریف جنسی-فصلی.. 219
2. قابلشناسایی بودن ذات اشیاء 220
3. هر چیزی پیراسته از آنچه در او تطور و دگرگونی پدید میآید. 224
چرایی قول به ذاتگرایی توسط ارسطو 226
تشابه و تفاوت قول هراکلیت و صدرا پیرامون حرکت جوهری.. 226