گزارش کامل تحلیل فارسی چهارم ابتدایی
کتاب درسی در نظام های متمرکز آموزش و پرورش از اهمیت ویژهای برخوردار است و معلمان عمده ی فعالیت های آموزشی خود را بر محور کتاب درسی و در جهت تحقق اهداف آن متمرکز کرده و فرایند یادگیری را هدایت میکنند بنابراین ضرورت دارد کتابهای درسی بر اساس موازین یاددهی- یادگیری تدوین و بر مبنای اصول تحلیل و محتوا مواد و محتوای مطلوب را گزینش، و به شیوه مناسب ارائه نمایند. هدف این مطالعه، ارزیابی و سنجش خوانایی کتاب فارسی پایه چهارم ابتدایی است که در آن سعی شده که تجربیات و دیدگاه های خود را بیان کنم و در تجزیه و تحلیل در پاسخ به سوال های این پژوهش بیانگر این است که کتاب چهارم ابتدایی از نظر سطح سنی و کلاسی در این کتاب بررسی شده، رعایت نشده است و از نظر قدرت خوانایی در سطح پائین بوده و اصل ساده به دشوار بویژه در قسمت هجاها در بیشتر موارد رعایت نشده است و سطح کتاب چهارم از توانایی فراگیران بیشتر است.
قبل از تحلیل کتاب اول میخواهیم درباره ی …ضرورت و اهمیت درس فارسی دوره ی ابتدایی صحبتی داشته باشیم:
ضرورت و اهمیت درس فارسی دوره ابتدایی که که از آن به عنوان رمز هویت ملی ما نام برده شده است ،یکی از مهم ترین عناصر وحدت ملی ما نام برده شده است .
در اصل یازدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،بر این زبان به عنوان زبان رسمی و زبان آموزش در مدارس تاکید شده است .