پاورپوینت کامل و جامع با عنوان مروری کوتاه بر اصول و مبانی سازمان و مدیریت در 57 اسلاید
بروس کوئن در کتاب در آمدی به جامعه شناسی در فصل 17 صفحه 303 ترجمه محسن ثلاثی چاپ 1395 دربارهٔ تعریف سازمان مینویسد : سازمانهای رسمی به گروههایی از افراد اطلاق میشوند ( نه نظامهایی از هنجارها و ارزشها ) که برای رسیدن به یک هدف بسیار مشخص کوشش هایشان را هماهنگ می سازند سازمانهای رسمی معمولاً بزرگ هستند و با قواعد و سلسله مراتب مشخصی از اقتدار و مسئولیت میباشند اما سازمانهای غیررسمی عموماً کوچک هستند و هدفهای مشخصی ندارند و یا از روی یک رشته قواعد و عملکردهای دقیق و حساب شدهای کار نمیکنند
تالکوت پارسونز، در کتاب ساختار و فرایند در جوامع مدرن، میگوید: سازمان، واحدی اجتماعیست که عامدانه ساخته و بازسازی شود تا حصول به اهدافی مشخص، ممکن شود.
یک سازمان، یک نهاد مستقل است که یک مأموریت خاص دارد و میتواند با نیت انتفاعی یا غیرانتفاعی تأسیس شده باشد. یک سازمان، یک ماهیت اجتماعی است که دارای ساختار، اهداف و مرز مشخصی است.
تاکنون، تعاریف متعددی برای مدیریت ارائه شدهاست. برخی از مهمترین تعاریفی که ارائه شده، به قرار زیر است:
- هنر انجام امور با و بهوسیله دیگران
- فرایندی که طی آن تصمیمگیری در سازمانها صورت میپذیرد
- انجام وظایف برنامهریزی، سازماندهی، رهبری، هماهنگی و کنترل
- علم و هنر هماهنگی کوششها و مساعی اعضای سازمان و استفاده از منابع برای نیل به اهداف سازمانی
- بازی کردن نقش رهبر، منبع اطلاعاتی، تصمیمگیرنده و رابط برای اعضای سازمان
مدیریت از دید کارکردی شامل وظایفی همچون برنامهریزی، تصمیمگیری، سازماندهی، نوآوری، هماهنگی، ارتباطات، رهبری، انگیزش و کنترل میگردد. این نوع تعاریف از مدیریت اگر چه با کمی و کاستی یا فزونیهایی در واژههای بیانکنندهٔ وظایف روبروست، اما به نظر روانتر از تعاریفی است که میکوشند مدیریت را محصور به یک ویژگی خاص نمایند یا ارزش فلسفی خاصی به مفهوم بیفزایند. بااینحال، تعاریف متعدد از مدیریت با توجه به کارکردهای آن از سوی محققانی چون فایول یا گیولیک دارای تفاوتهایی است که بهسادگی نمیتوان از آنها گذر کرد. آنچه واضح است علم مدیریت هنوز نتوانستهاست تعریف خود را مدیریت کند.
فهرست مطالب:
تعریف مدیریت
فرق بین مدیریت و رهبری
ابزارهای مدیریت
مسئولیت مدیر
نقشهای مدیریتی از دیدگاه مینتزبرگ
گام های تصمیم گیری از دیدگاه سیمون
مدیریت علمی از چه زمانی آغاز شد؟
دیدگاه های مدیریت علمی
اصول مدیریت علمی از دیدگاه تیلور
تقسیم کار در سازمان
تقسیم کار در یک سازمان ورزشی
مدیریت اداری
مدیریت اداری از دیدگاه هنری فایول
روابط انسانی در مدیریت
داگلاس مک گریگور
سلسله مراتب نیازهای انسان از دیدگاه آبراهام مزلو
تئوری دو عاملی فردریک هرزبرگ
کریس آرجریس
نظریه های رفتار سازمانی
نظریه لیکرت
نظریه کارتزوکان
مدل ادگارشاین
مدل ریچارد والتون
ویژگیهای رفتاری مدیر سازمان ورزشی
انواع سازمان
سازمان برحسب روابط حاکم بر آن
سازمان برحسب نوع وظایف
ارکان سازمان
اشکال گوناگون سازمان
ویژگیهای مشترک سازمانها
آشنایی با نهادهای دولتی
قوه مقننه
قوه قضاییه
دیوان عالی کشور
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
سازمان بازرسی کل کشور
دیوان عدالت اداری
شرکت سهامی روزنامه رسمی کشور
قوه مجریه
هیات وزیران
و…