مقاله استان اردبیل

- مقاله استان اردبیل

مقاله استان اردبیل

قصد داریم تا استان اردبیل «Ardabil Province» را به صورت کامل به شما معرفی کنیم، پس تا آخر این مقاله را که به صورت اختصاصی تهیه کرده ایم را مطالعه کنید تا اطلاعات زیادی در مورد این استان بدست آورید.

استان اردبیل به مساحت 17881 کیلومتر مربع واقع در شمال شرق ایران و در غرب دریای خزر قرار دارد. پایتخت این استان شهرستان تاریخی و مذهبی اردبیل است. شهرستان های مهم که در این استان هستند : خلخال،سرعین، مشکین شهر، گرمی، بیله سوار و پارس آباد می باشند. جمعیت استان اردبیل حدود 1.2 میلیون برآرود شده است که 48.7٪ در مناطق شهری سکونت دارند و 51.1٪ در مناطق روستایی، که از بخش کوچکی به عنوان قبایل کوچ نشین ثبت شده است، تشکیل شده است. استان اردبیل دارای مرز مشترک به مساحت 285.5 کیلومتر است. اصلاندوز و بیله سوار در مغان مرز با جمهوری آذربایجان را تشکیل داده است. رودخانه ارس و بلها حدود 159 کیلومتر از این استان را اشغال کرده است. جاده آستارا، نزدیکترین دسترسی از مرکز ایران به استان اردبیل است. یکی از مرتفع ترین کوه های ایران به نام سبلان در استان اردبیل واقع شده است. قله سبلان، در شمال غربی استان، که ارتفاع آن 4811 متر است قرار داده شده است.

مطالبی جامع در این مقاله جای گرفته است که مهم ترین آن ها به این ترتیب می باشند : جغرافیای این استان، شهرستان های استان اردبیل، تاریخچه آن، معرفی جاذبه های گردشگری استان اردبیل، آداب و رسوم، مشاهیر و مفاخر معروف استان و … .

معرفی کامل استان اردبیل

استان اردبیل، یک استان تاریخی در شمال غربی ایران است. نام اردبیل از نام زرتشتیان می آید و نشأت گرفته شده است ، که به معنی مکان مقدس می باشد. همچنین شهرستان اردبیل مرکز استان اردبیل است. طبق آخرین سرشماری انجام شده، جمعیت آن 564365 از 156324 خانواده بوده است، که در آن اکثریت غالب آذری ها هستند. اردبیل حدود 70 کیلومتر (43 مایل) از دریای خزر، و 210 کیلومتر از شهرستان تبریز فاصله دارد. این ارتفاع متوسط 1263 متر (4144 فوت) و مساحت 18.011 کیلومتر است. استان اردبیل با زیبایی های طبیعی پر زرق و برق و مناظر متعدد پر برکت شده است.

دشت باز (دشت مغان) 1500 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد، فقط در شرق کوه سبلان (4811 متر) قرار دارد. از فاضلاب برای محصولات کشاورزی، مراتع، جنگل ها، پارک ها و زمین های گلف در بسیاری از نقاط جهان استفاده می شود. با این آبیاری نامحدود، ممکن است مردم به انواع عوامل بیماری زا مانند باکتری ها، ویروس ها، انگل، و یا کرم های معرض دچار شوند.

جغرافیای استان اردبیل

بسیاری از چشمه های آب گرم و مناظر طبیعی زیبا در اردبیل و اطراف آن هستند که گردشگران را به خود جذب می کند. چشمه های معدنی استان اردبیل مانند شهرهای سرعین و سردابه برای کیفیت دارویی خود در سراسر ایران قابل توجه هستند.

دریاچه های زیبایی که بزرگترین آنها : نئور، شورابیل، نوشهر و آلوچه که زیستگاه برخی از گونه های پرندگان آب هستند، نام دارند. دریاچه زیبای نئور در منطقه کوهستانی و 48 کیلومتری جنوب شرق شهرستان اردبیل واقع شده است. وسعت آن از 2.1 کیلومتر مربع است عمق متوسط 3 متر که توسط چشمه در بستر دریاچه تغذیه می شود.

تاریخچه ی استان اردبیل

اعتقاد بر این است این استان به عنوان یکی از قدیمی ترین مکان ها که در حکومت هخامنشی (حدود 550-330 پیش از میلاد) تشکیل شده باشد. این نکته در اوستا، که در آن پیامبر زرتشت در نزدیکی رودخانه ارس به دنیا آمد و کتاب خود را در کوه های سبلان نوشت ذکر شده است. در دوران اشکانیان، شهرستان اردیبل اهمیت ویژه ای در میان شهرستان های آذربایجان بود. برخی از مورخان مسلمان پایه و اساس اردبیل را به یکی از پادشاهان از امپراتوری ساسانی نسبت داده اند. شاعر فارسی زبان، فردوسی نیز اعتبارات بنیاد از شهرستان اردبیل و برخی از خسارات ناشی از حملات گاه به گاه از هون از 4 به قرن 6 میلادی رنج می برد.

یکی از مناظر اصلی در شهر اردبیل در شمال غرب ایران حرم شیخ صفی الدین اردبیلی، که در 1334 درگذشت می باشد. شیخ یک رهبر صوفی، که پیروان او در شیوه های عارف اسلامی آموزش دیده بودند، بود. پس از مرگ او، پیروان خود را به خانواده اش، که به طور فزاینده ای قدرتمند تبدیل شد وفادار ماندند.

در سال 1501، یکی از فرزندان او، شاه اسماعیل، قدرت سیاسی منطقه را بدست گرفت. او ایران را برای اولین بار در چند قرن متحد کرد و دین اسلام را به عنوان دین رسمی کشور منصوب کرد. شاه اسماعیل بنیانگذار سلسله صفویان بود.

در طول فتح اسلامی ایران، اردبیل بزرگترین شهرستان در شمال غربی ایران بود، و به همین ترتیب تا دوره حمله مغول باقی مانده است. اردبیلی ها سه بار با مغولان مبارزه کردند. با این حال اردبیل پس از تلاش سوم به دست مغولان افتاد. مغول ، اردبیلی ها را نه تنها قتل عام کرد، بلکه همه ساکنان روستاهای همجوار را نیز کشتند.

اقتصاد استان اردبیل

بازار اردبیل در قلب شهرستان اردبیل قرار دارد، که قدمت این بازار به دوره اسلامی می رسد. شکل آن توسط مورخان قرن 4 هجری قمری به عنوان یک صلیب شرح داده شده است، که در چهار جهت با گنبد به سادگی طراحی شده است. بیشترین بخش از بازار در طول دوره های صفوی و زند ساخته شده و بازسازی شده است.

اقتصاد اردبیل نیمه کشاورزی است ، نیمه بر اساس گردشگری، با برخی از صنایع در عمل تشکیل شده است.

دولت ایران در سال 1386 برنامه ای برای ساخت “بزرگترین کارخانه نساجی در نوع خود در شرق میانه” در اردبیل را اعلام کرد.

گروه صنعتی آرتا (AIG) یکی از بزرگترین شرکت های نساجی در ایران، که در استان اردبیل واقع شده است. این گروه جوایز متعدد برای بودن جزء یکی از 20 صادرکنندگان بالا و گروه های صنعتی در ایران از سال 1378 دریافت کرده است. این شرکت برای اولین بار به تولید با چگالی بالا ورقه فیبر (HDF)، متوسط چگالی نقاشی بر روی (ام دی اف)، کف پوش لمینیت در ایران دریافت کرده.    فرمت پی دی اف تعدادصفحات 92

برای دانلود کلیک کنید